Blog

Cum sunt prejudiciați bolnavii de tuberculoză din mun. Bălți la procurarea de produse alimentare în bază de tichete
Revizii

Cum sunt prejudiciați bolnavii de tuberculoză din mun. Bălți la procurarea de produse alimentare în bază de tichete

 

Autor: Vitali Rabinciuc, AO „Puls Comunitar”

 

Traducere din limba rusă (Versiunea în limba rusă aici)

Pe parcursul activității noastre, din ce în ce mai des auzim reclamații de la pacienții bolnavi de tuberculoză. De data aceasta, oamenii ne-au spus că, pe parcursul tratamentului, nu pot beneficia  pe deplin produsele alimentare pe care au dreptul să le procure în baza tichetelor alimentare care le sunt repartizate.

Este necesar să menționăm că majoritatea persoanelor care ne-au contactat fac parte din grupurile social vulnerabile de populație.

Pacienții din mun. Bălți ne-au spus despre lipsa asortimentului la produsele  din magazin care pot fi achiziționate în bază de tichete. Adesea, pacienții se confruntă cu faptul că produsele alimentare necesare nu sunt în stoc, iar alte produse pe care anterior puteau să le procure în bază de tichete, deși disponibile în stoc, nu mai sunt „permise”, deoarece prețul acestora a crescut. În același timp, pacienții ne-au spus că sunt revoltați de faptul că prețurile din magazin sunt mult mai mari decât în ​​orice alt magazin alimentar din oraș. De exemplu, cartofii  costă 15,74 lei per 1 kg. Oamenii au spus că în acest fel sunt limitați în alegere și sunt obligați să procure ceea ce li se oferă. Zahărul era rareori disponibil. Uleiul vegetal nu este „permis”, deoarece prețul a crescut. Pacienților li se oferă spre vânzare doar carne de pui, deși contractul prevede atât carne de porc, cât și carne de vită. Oamenii sunt nedumeriți – cum putea fi ales anume acest magazin și nu altul? În ce măsură această decizie și abordare este orientată social?

În mun. Bălți, timp de mai mulți ani, compania care vinde produse alimentare necesare bolnavilor de tuberculoză pentru asigurarea tratamentului în bază de ambulator la prezentarea tichetelor cu valoarea nominal de 35 lei este „Leosad Plus” SRL, administrată de Lilia Osadciaia. „Leosad Plus” SRL este unicul participant și câștigător în procedurile de achiziții de acest tip desfășurate de IMSP „Spitalul Clinic municipal Bălți”.

 

 

 

Pentru a ne convinge de acest lucru și pentru a găsi răspuns la întrebările de mai sus, am rugat mai mulți pacienți să ne permită să asistăm la procurarea produselor alimentare în bază de tichete. În rezultatul observațiilor efectuate pe o perioadă de 6 luni, din august 2020 și până în februarie 2021, spusele pacienților s-au confirmat. Nu este disponibil uleiul vegetal, deseori nu este disponibil zahărul, niciodată nu a fost disponibilă și nici „permisă” carnea de vită și de porc, din spusele vânzătorului, deși contractul prevede aceste produse alimentare. La întrebarea de ce aceste produse nu sunt  în stoc, vânzătorul ne-a informat că unele dintre ele s-au epuizat, iar stocul nu a fost încă suplinit. Cât despre carnea de vită și de porc, aceasta nu a fost niciodată „permisă”. Uleiul vegetal nu a mai fost disponibil de 1 lună și, cel mai probabil, nu va fi în viitorul apropiat, din cauza că prețul a crescut și nu se „permite” a fi vândut în bază de tichete. Am fost surprinși, deoarece ne-am familiarizat în prealabil cu lista produselor din contract, și am constatat că, de fapt, furnizorul nu a asigurat îndeplinirea condițiilor contractuale.

 

 

 

 

 

Linkuri la contractele de achiziții:

https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/382-Leosad-Plus-SRL.pdf?fbclid=IwAR3XxXiy-I6e-6LpeJTNmdXQFnuqJ-RvXMBkuLlDbTjFBfTq5pPAjpcJJt8

https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/22-Leosad-Plus-SRL.pdf?fbclid=IwAR1VAGR-FC_X5WEPQ05-09FqXRyWerYQHiFAD3QSt4cl5PKiHRYqxE89fAU

https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/AA-nr.1-Leosad-Plus-SRL.pdf?fbclid=IwAR0SbPDv0xlkaiWA7rixPvXD2W9_BqkRaJ02u5h186srdNjkUiC1Lbk0d2E

 

Am remarcat, de asemenea că, atunci când pacienții încercau să pună întrebări vânzătorului, li se răspundea grosolan, iar vânzătorul refuza să-i ajute. De asemenea, pacienții nu primesc chitanțe, conform cărora ar putea verifica lista și prețurile bunurilor cumpărate. Oamenii nu cunosc despre asortimentul produselor la care au dreptul, deoarece nicăieri nu sunt disponibile informații despre lista acestor produse. Când unul dintre pacienți a solicitat de la vânzător lista produselor alimentare pe care le poate procura în bază de tichete, a primit refuz, sub pretextul că furnizorul nu ar fi obligat să ofere aceste informații. În urma insistențelor pacientului, vânzătorul, reticent, a decis să sune și să clarifice cu superiorii săi ce să facă și, abia după ce i s-a permis, i-a oferit pacientului lista pentru examinare.

Am întrebat pacienții dacă au înaintat reclamații? Am primit următorul răspuns – „Nu cred că va ajuta, ar putea face mai mult rău…”. Oamenii sunt dezamăgiți.

Apare întrebarea – în ce măsură agentul economic îndeplinește condițiile contractului? Este posibil că termenii de referință să fie redactați pentru un anumit agent economic? Există un concurs veritabil în condițiile în care nu există alți ofertanți? De ce, timp de mai mulți ani, alți agenți economici nu sunt interesați să participe în procedurile de achiziție? Poate că situația actuală a fost provocată de restricționarea concurenței?

În rezultatul colectării informațiilor de la pacienții nemulțumiți, precum și verificării contractelor de achiziții, am ajuns la concluzia că agentul economic nu-și respectă obligațiile contractual și nu oferă asortimentul complet de bunuri conform listei și prețurilor stabilite. Conform condițiilor contractului,în cazul neîndeplinirii acestor obligații, pot fi aplicate sancțiuni sub formă de penalități zilnice. Dar astfel de sancțiuni nu au fost aplicate. Mai mult, furnizorul ar risca să fie inclus în lista de interdicție pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale, ceea ce nu i-ar mai permite să participe la procedurile de achiziții publice. Conform explicațiilor oferite de Departamentul Juridic al instituției Spitalul Clinic Bălți, care a contractat furnizorul, motivul neaplicării sancțiunilor ar fi lipsa plângerilor din partea pacienților. Am întrebat dacă autoritatea contractantă planifică să monitorizeze implementarea contractului. Ar trebui această autoritate să monitorizeze prin chestionare cât de mulțumiți sunt pacienții de calitatea, volumul, disponibilitatea și prețul produselor? Reprezentanții Departamentului Juridic au răspuns că acest lucru se prevede doar în cazul necesității de a reacționa la plângerile înaintate. Reiese că acești  oamenii se află într-o situație în care drepturile le sunt încălcate, și nimeni nu știe despre asta, pentru că nu se plâng.