Prin dispoziția din 3 aprilie 2020, Comisia pentru Situații Excepționale a dispus alocarea sumei de 35,5 milioane de lei pentru achiziționarea, în regim de urgenţă, a testelor pentru depistarea infecției cu COVID–19, din:
1) sursele fondului de dezvoltare – 20,0 mil.lei;
2) sursele fondului de rezervă -10,0 mil.lei;
3) sursele fondului măsurilor de profilaxie – 5,5 mil.lei.
Sarcina desfășurării procedurii de achiziție directă a fost atribuită Centrului Pentru Achiziții Centralizate în Sănătate (CAPCS). Ca și excepție de la prevederile art. 66 alin. (5) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar–fiscale nr. 181/2014, s-a permis plata anticipată (în avans) pentru achiziţia testelor pentru depistarea infecției cu COVID–19.
Înainte de decizia Comisiei pentru Situații Excepționale, pe data de 30 martie 2020, Igor Dodon declara că au fost comandate 100 000 de teste de depistare a infecției cu Covid-19 din China. Pe data de 1 aprilie 2020, premierul Ion Chicu afirma că, în aceeași zi, semnase, un contract cu o companie chineză pentru livrarea a 100 de mii de teste suplimentare cu livrarea către 15 aprilie.
Cronologia evenimentelor sugerează că Guvernul avea deja desemnat un operator economic câștigător și comandase din China cele 100 000 de teste la momentul adoptării dispoziției Comisiei pentru Situații Excepționale de alocare a resurselor financiare de 35 milioane de lei din 3 aprilie 2020. Premierul nu a făcut referire la vreo procedură de achiziții publice și nu a precizat ce autoritate contractantă desfășura procedura de achiziții, respectiv cărui operator economic i se atribuise contractul.
Pe pagina web a CAPCS nu apare o astfel de procedură de achiziții. Având în vedere faptul că CAPCS desfășoară procedurile de achiziții publice aflate în competența sa în afara sistemului MTender, astfel de informații rămân dificil accesibile publicului. Nici în vechiul sistem, Registrul de Stat al Achizițiilor Publice, încă utilizat de CAPCS, nu am identificat vreo procedură pentru achiziționarea celor 100 000 de teste.
Nimeni nu neagă necesitatea stringentă de achiziționare a testelor pentru depistarea infecției cu COVID-19. La fel, admitem că, în situații urgente, poate fi justificată recurgerea la unele proceduri accelerate de achiziții, care ar permite satisfacerea în termeni restrânși a acestor necesități stringente.
Totuși, urgența nu justifică lipsirea cetățeanului de dreptul de a cunoaște despre modul în care sunt cheltuiți banii publici. Transparența reprezintă unul dintre principiile de reglementare a relațiilor privind achizițiile publice, în temeiul prevederilor art. 7 din Legea 131/2015.