Blog

Achiziții neconcurențiale la Serviciul Fiscal de Stat și la Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor
Achiziții

Achiziții neconcurențiale la Serviciul Fiscal de Stat și la Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor

Autor: Maria Covaciuc

Am menționat de foarte multe ori că restricționarea concurenței prin ajustarea specificațiilor tehnice ce favorizează un ofertant este contrară Legii privind achizițiile publice. Se pare însă că nici Serviciul Fiscal de Stat nu a rezistat tentației de a procura un anumit model de mașină, anunțând procedura de achiziționare a autoturismului cu valoarea estimată de 600 000 lei și elaborând caietul de sarcini în așa fel încât să corespundă doar Toyota Proace Verso. Succint vom demonstra acest lucru:

  • Specificarea dimensiunilor: lungimea cuprinsă între 4800 și 5000 mm, lățimea cuprinsă între 1800-1950mm, înălțimea cuprinsă între 1800-1950mm. De ce sunt atât de importante aceste caracteristici pentru autoritatea contractantă, nu putem răspunde, se pare că scopul acestora este de a indica cât mai concret modelul pe care vor să-l procure.

  • Stabilirea unor parametri mult prea restrictivi. Interesant este faptul că până și categoriile de date tehnice au fost specificate exact ca pe site-ul oficial al Toyota Moldova, și anume:

 

Motor:

Tip: turbo diesel/16 supape

Cuplu maxim: min 370

Transmisie:

Tipul transmisiei: 6 viteze mecanică

Tracțiune: față

 

Indicatori dinamici:

Viteza maximă: min 170 km/h

Accelerare 0-100 km/h, sec – max 12.5sec!

Sistem de frânare:

Frâne față: discuri ventilate

Frâne spate: discuri ventilate

Frână de mână/parcare: mecanic

Pentru comparație, mai jos vedeți imaginile de pe site-ul oficial al Toyota Moldova și specificațiile tehnice așa cum au fost menționate în caietul de sarcini publicat de către autoritatea contractantă

 

Am constatat totuși că există încă două modele de mașini care ar avea caracteristici tehnice similare, și anume: Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer. Într-un articol găsim menționat că: acestea se deosebesc (n.r.) doar prin partea frontală executată în stilul corporativ al fiecărui brand în parte şi prin setul de jante, substratul tehnic însă, va fi identic.[1]

Așadar, deși tehnic aceste modele sunt considerate a fi similare, am identificat totuși două diferențe:

  1. Termenul de garanție care va fi oferit: în cazul modelului Toyota Proace – 3 ani[2], iar in cazul modelului Peugeot Traveller – 2 ani.

Optând pentru această solicitare, autoritatea contractantă nu a făcut decât să restricționeze concurența!

  1. Prețul: conform datelor de pe paginile oficiale ale dealerilor: prețul pentru modelul Peugeot ar începe de la 27 850 Eur[3], pe când pentru Toyota – 32 590 Eur[4]

Observăm că la procedură a participat un singur operator economic care a și propus modelul Toyota, deși este evident că, analizând un pic mai mult specificațiile tehnice ale mașinii de care au nevoie, AC ar fi identificat că există cel puțin 3 modele similare, dar la prețuri diferite, respectiv, evitând să facă copy/paste din broșurile publicate și utilizând eficient banii publici.

Un alt caz de restricționare evidentă și intenționată a concurenței este procedura de achiziție a autoturismului, anunțată pe 15 noiembrie 2019, de către Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, cu valoarea estimată de 680 000 lei. Deși specificațiile tehnice par a fi elaborate corect, totuși, la o analiză mai detaliată, am constatat că modelul de mașină ales de autoritatea contractantă este un Skoda Kodiaq, presupunere ce a fost confirmată și prin singura ofertă depusă de către operatorul economic Daac-Auto SRL.

Printre specificațiile tehnice care ne-au atras atenția și cărora le corespunde doar modelul Skoda Kodiaq ar fi următoarele:

  • Dimensiunile (sunt oare acestea atât de relevante pentru AC?): lungimea cuprinsă între 4650-4700mm, lățimea cuprinsă între 1850-1900 mm, capacitatea portbagajului de minim 700 l.

Probabilitatea că și alte modele de mașini s-ar încadra în acești parametri este minimă. [5]

În imaginea de mai jos puteți vedea și cât de aproape sunt aceste dimensiuni de cele ale modelului Skoda Kodiaq:

  • Termen de garanție de min. 4 ani sau 100 mii km, condiție îndeplinită doar de către Daac Hermes
  • Al 3-lea rând de scaune, dar și volumul portbagajului. Astfel, luate per ansamblu toate aceste caracteristici sunt specifice unui singur model[6]

Nu voi pune sub semnul întrebării necesitatea autorității contractante de a achiziționa un astfel de automobil, dar se pare că reprezentanții grupurilor de lucru elaborează caietele de sarcini nu în baza unor cerințe ce ar argumenta acele specificații tehnice solicitate, ci, pur și simplu, în funcție de preferințe, cum ar fi brandul, indiferent câți bani din bugetul public vor cheltui pentru aceste alegeri!

[1] https://piataauto.md/Stiri/2015/12/PSA-Peugeot-Citroen-impreuna-cu-Toyota-au-noi-tripleti/

[2] https://www.toyota.md/uploads/cars/b2b4401fb95f19d7469cc918fb9d0179.pdf

[3] http://www.peugeot.md/traveller-l2/

[4] https://www.toyota.md/ro/cars/proace_verso

[5] https://az749841.vo.msecnd.net/sitesromd/alv1/142c5c8b-002b-4b6f-bb07-dae8e45557fe/KODIAQ%20MY20.18e5d24389f321342324f335d9facd9d.pdf

[6] https://bradytrade.ro/uploads/models/link-0024-file-.pdf

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Using New Media for Civic Engagement and Transparent Elections”, implementat de Transitions Online, în parteneriat cu AGER, din fondurile NED și ale Ministerului Ceh de Externe.