Autor: Valeriu Ciorbă
Din 2023, autoritățile contractante sunt obligate să raporteze achizițiile de valoare mică (AVM) în sistemul MTender. La un an și jumate de la intrarea în vigoare a hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului cu privire la AVM, observăm că, din circa 3000 de entități contractante, în 2023, doar 1072 (35%) au respectat noile condiții și o mică creștere se atestă în 2024, unde 1465 (48%) din instituții au raportat AVM.
Ținând cont de cifra mică a autorităților contractante care au raportat achizițiile de valoare mică în MTender, ne întrebăm dacă autoritățile contractante raportează sau nu toate AVM realizate prin modalitatea facturii de plată sau contract direct. Nici informațiile publicate în sistemul MTender, nici alte surse publice, nu oferă răspuns la această întrebare importantă.
În perioada 1 iulie 2023 – 31 decembrie 2024, au fost raportate în MTender aproape 200 mii proceduri de AVM prin metoda factură de plată și contract direct, dintre care peste 26 mii de proceduri au statut anulat, iar alte peste 172 mii proceduri au statut valid.
Cu toate că raportatea a devenit obligatorie pentru procedurile realizate după data de 1 iulie 2023, au fost raportate peste 100 proceduri având data de început a contractelor anterioară mijlocului anului 2023 (Tabel 1 de mai jos).
Pentru semestru II al anului 2023, au fost raportate achiziții de peste 906 milioane de lei, realizate prin AVM prin modalitatea facturii de plată și contract direct (inclusiv cele indicate în MTender cu dată început contract în anul 2022 și aterior). Sumele raportate în anul 2024 sunt de ordinul BILIARDELOR de lei, sau 14 062 350 551 817 lei (Tabel 2 de mai jos).
Considerăm această sumă ca fiind eronata din motiv că au fost raportate câteva zeci de proceduri de AVM directe, cu statut valid, pentru care sunt indicate preț total cu TVA mult peste pragurile legale stabilite, iar peste jumătate din ele au indicat preț cu TVA de ordinul milioanelor sau chiar a miliardelor de lei (Tabel 3 de mai jos). În unele cazuri, prețul indicat coincide cu codul IDNO al operatorului economic.
În cazul a peste 7 340 de proceduri, rubrica Prețul total (inclusiv TVA), este goală, adică nu conține nici o informație. În alte peste 320 de cazuri prețul indicat este de 0 lei. 1 leu este indicat în cazul a peste 180 de proceduri, 2 lei – 98 cazuri, 3 lei – 105 cazuri, iar sume simbolice sunt indicate la alte câteva sute de proceduri.
În 506 de proceduri raportate, rubrica Denumirea operatorului economic a fost lăsată goală. Sunt foarte multe cazuri când denumirea unui operator economic este indicată în diferite feluri: cu/fără diacritice, cu/fără majuscule, cu spații multiple tec. Unul din cele mai reprezentative cazuri este denumirea Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, care a fost schimonosită în 26 de feluri diferite.
În aproape 11 mii de cazuri, rubrica Numărul contractului sau facturii de plată nu conține nici o informație, cu toate că ar fi trebuit să se facă referință la documentul în baza căruia a fost realizata achiziția.
Menționăm faptul că, punctul 70 al Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, prevede expres obligația autoritatății contractant de a prezenta trimestrial, până la data de 15 a lunii următoare, în SIA „RSAP”, informația cu privire la achizițiile publice de valoare mică realizate. Regulamentul mai prevede și responsabilitatea autorității contractante de aplicare corectă a prevederilor Regulamentului, iar încălcarea prevederilor Regulamentului atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravențională și penală în conformitate cu legislația.
Punctul 71 al Regulamentului prevede expres faptul că monitorizarea conformității desfășurării achizițiilor publice 8de valoare mică se efectuează de către Agenția Achiziții Publice. Agenția se subordonează direct Ministerului Finanțelor al RM, iar începând cu anul 2022 are statut de agent constatator.
Pe de altă parte statul, prin Ministerul Finanțelor al RM, care este autoritatea publică principală din domeniul achizițiilor publice și care este deținătorul final al sistemului informațional MTender, are obligația de a asigura verificarea și validarea datelor raportate în MTender de către autoritățile contractante a tuturor AVM prin modalitatea factură de plată și contract direct.
Tabel 1: Proceduri AVM realizate prin modalitatea facturii de plată și contract direct după dată de început contract
Statut | . . . 2022 | 2023 | 2024 |
Anulat | 14 | 1 989 | 24 698 |
Valid | 91 | 52 134 | 120 647 |
Total | 105 | 54 123 | 145 345 |
Tabel 2: Sume proceduri AVM valide realizate prin modalitatea facturii de plată și contract direct după dată de început contract
An | Suma totală, lei |
… 2022 | 4 719 240 |
2023 | 902 176 814 |
2024 | 14 062 350 551 817 |
Tabel 3: Top proceduri AVM realizate prin modalitatea facturii de plată și contract direct cu cele mai mari sume indicate
Achiziție | Valoare estimată fără TVA, lei | Preț total cu TVA, lei |
Articole parafarmaceutice | 5 700 | 10 036 000 069 773 |
Diverse produse alimentare | 2 800,93 | 1 014 600 000 912 |
Diverse produse medicamentoase | 2 479,58 | 1 002 600 046 359 |
Diverse produse medicamentoase | 8 478,17 | 1 002 600 046 359 |
Deservirea tehnica a automobilului | 4 470 | 1 002 600 009 035 |
Materiale didactice | 10 223,33 | 1 226 810 223,33 |
Reparația biroului nr. 12 din incinta Primăriei mun. Strășeni | 199 973,42 | 239 239 968,1 |
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).