Autor Valeriu Ciorbă
În anul 2023, oficial au fost constatate doar 198 de contravenții* stabilite în baza unicului articol din Codul Contravențional care se referă la achizițiile publice. Pedeapsa cu amenda a fost aplicată în 195 de cazuri, iar valoarea totală a amenzilor aplicate (374 500 lei) a fost achitată doar pe jumătate (187 250 lei). Valoare medie a amenzii aplicate a fost de cca. 1 920 lei.
În același timp, în anul 2023, Agenția de Achiziții Publice a raportat peste 28 mii contracte de achiziții publice de valoare mare și peste 120 mii achiziții de valoare mică directe. Suma totală a contractelor de valoare mare este de peste 12,26 miliarde de lei, iar a contractelor de valoare mică directe – peste 900 milioane lei.
Licitații deschise – au fost încheiate 21 529 contracte de achiziţii publice în sumă totală de 9.381.869.663,92 lei.8
Cereri de Oferte Prețuri – au fost încheiate 5 361 contracte de achiziţii publice în sumă totală de 1.477.770.125,51 lei.
Negociere fără publicare – au fost încheiate 1 115 contracte și acorduri adiționale de achiziție, în sumă totală de 1.358.222.851,93 lei.
Acord-cadru – au fost încheiate 26 contracte subsecvente și acorduri adiționale în sumă de 46.033.962,17 lei.
Achiziții de valoare mică directe – au fost raportate în MTender peste 120 mii de contracte și facturi de plată, în sumă totală estimată de cca. 900 milioane de lei.
În anul 2022, au fost întocmite doar 59 de procese verbale, iar informația despre numărul de amenzi aplicate este „confidențială”*. Din valoarea totală a amenzilor aplicate (75 950 lei) a fost achitată doar jumătate (36 855 lei). Valoare medie a amenzii aplicate a fost de cca. 1 287 lei.
Pentru perioada anilor 2019-2021, nu au fost raportate date privind contravențiile constatate.
În anii precedenți au fost raportate un număr relativ mic de contravențiile constatate: 2018 – 109 cazuri, 2017 – 210 cazuri, 2016 – 63 cazuri.
Începînd cu anul 2022, Agenția Achiziții Publice a devenit agent constatator în stabilirea contravențiilor prevăzute la art. 327¹ ale Codului Contravențional.
Pe de altă parte, în anul 2023, la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) au fost depuse 1 012 de contestații, dintre care au fost admise parțial sau total 382 de contestații, fapt ce confirmă admiterea unor ilegalități de către autoritatățile contractante. Pentru înlăturarea ilegalităților, marea majoritate a deciziilor ANSC conțineau măsuri de remediere (270), în unele cazuri cu abateri grave, a fost dispusă chiar anularea parțială (4) sau totală (9) a procedurii de achiziție publică.
În anul 2022, la ANSC au fost depuse 1 135 de contestații, și emise 901 decizii. Au fost admise parțial sau total 350 de contestații, pentru care s-au dispus 339 măsuri de remediere și în 11 cazuri anularea procedurilor.
În anul 2021, la ANSC au fost depuse 1 095 de contestații, și emise 900 decizii. Au fost admise parțial sau total 367 de contestații, pentru care s-au dispus 322 măsuri de remediere și în 45 cazuri anularea procedurilor.
Menționăm faptul că, pe durata anilor 2021, 2022 și 2023, ANSC a respins câte 467, 510 și 482 de contestații respectiv. Iar alte respectiv 66, 41 și 81 de contestații au fost restituite fără examinare în fond. Majoritatea contestațiilor respinse sau restituite nu au întrunit criteriile formale de depunere, și nicidecum nu reprezintă o dovadă a faptului că în procedurile respective de achiziții publice nu au fost admise posibile încălcări legale.
O simpă însumare doar a datelor expuse mai sus, generează o cifră de căteva ori mai mare decât numărul total de contravenții aplicate în anul 2023 în2 baza Articolul 327¹ din Codul Contravențional al RM – Încălcarea regulilor de inițiere și desfășurare a procedurilor de achiziții publice.
Un alt detaliu important este și valoarea foarte mică a amenzilor aplicate în baza contravențiilor documentate. Pentru diferite tipuri de încălcări, Legea prevede sancţionarea cu amendă de la 2 până tocmai la 90 de unități convenționale (u.c.). Echivalentul unei u.c. este de 50 lei, astfel valoarea amenzii minime este de doar 100 lei, iar valoarea amenzii maxime este de 4 500 lei.
Codului Contravențional al Republicii Moldova, la art. 327¹ prevede:
– 8 puncte / posibile încălcări,
– amenda între 2 – 90 u.c. (100 – 4 500 MDL),
– 12 luni termen de prescriere.
În România, Legea privind achizițiile publice (nr. 98/2016), prevede reglementări mult mai ample:
– neducerea la îndeplinire a deciziei CNSC,
– orice încălcare a prevederilor prezentei legi sau a actelor normative emise în aplicarea acesteia …,
– prevede alte 8 situații specifice,2
– amenda între 5 000 şi 30 000 RON (cca. 19 500 – 117 000 MDL)
– 36 luni termen de prescriere
– faptele pot fi considerate și potrivit legii penale.
„În prezent, mecanismul răspunderii contravenționale aferent sistemului achizițiilor publice în Republica Moldova este nefuncțional. Se remarcă faptul că deficiențele normative și lipsa mecanismului de atragere la răspundere contravențională în procesul de achiziție publică, reprezintă factori de risc ce duc la neaplicarea măsurilor de constrângere contravențională în achiziții publice și la generarea riscurilor de fraudă și corupție” – se menționează în articolul științific publicat în anul 2022 de către Gheorghe AVORNIC, Dorina GALAMAGA.
„Buna funcționare a sistemului și lupta contra criminalității în acest domeniu, în mod just și proporțional, depind de adoptarea și aplicarea eficientă a normelor organizatorice, precum și a celor punitive, mai ales a normelor juridico-penale. Per a contrario, în mod regretabil, constatăm că la momentul actual acest mecanism lipsește; or, în Codul penal al Republicii Moldova nu se regăsește o normă ce ar incrimina nemijlocit fapta de încălcare a legislației privind procedura de achiziții publice” – sunt concluziile unui alt articol științific publicat în anul 2018 de către Cristina CHIHAI.
* Informații cu privire la contravențiile constatate în baza articolului 327 Prim din Codul Contravențional, prezentate la solicitare, de către Biroul Național de Statistică.
Raspuns solicitare art.327prim_F
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).