Conform planului achizițiilor de valoare mică, publicat pe pagina DGETS[1], pentru anul 2017 s-au planificat 22 contracte de valoare mică în sumă totală de 1 769 000 lei, dar, de facto, conform Dării de seamă privind realizarea achizițiilor publice de valoare mică,[2] au fost încheiate 278 contracte în sumă totală de aproximativ 49 milioane lei.
În rezultatul analizei informației menționate mai sus s-au depistat următoarele:
- Pe parcursul anului 2017 DGETS a practicat extrem de des divizarea achizițiilor în scopul evitării procedurilor de achiziții publice transparente, astfel fiind artificial micșorat pragul financiar al achiziției pentru a fi aplicată procedura Achiziții de valoare mică, care nu doar că nu prevede publicarea anunțului în Buletinul Ahizițiilor Publice sau pe pagina web a autorității contractante, dar și reprezintă un abuz din partea autorității contractante, oferind posibilități maxime de trucare a achizițiilor publice.
- Încheierea contractelor de valoare mică reprezintă, astfel, transmiterea directă a banilor publici către un agent economic, în condițiile în care nu se respectă principiul transparenței sau al concurenței, fapt care admite existența unei înțelegeri între autoritatea contractantă și agentul economic.
Cea mai mare pondere din numărul total de achiziții de valoare mica o au achizițiile lucrărilor de reparații, așadar, numai în luna august 2017 au fost încheiate 16 contracte de mică valoare pentru reparații cu suma totală de 1,827 milioane lei, valoarea a 13 din ele fiind la limita de sus a valorii admisibile pentru acest tip de procedură (120000 lei, inclusiv TVA). În unele zile au fost încheiate mai multe contracte separate concomitent, de exemplu: 10 august 2017 – 3 contracte, inclusiv 2 cu „Frabo Grup” SRL, 14 august 2017 – 5 contracte, inclusiv câte 2 cu „Green Enginering” SRL și „Cometa Construct” SRL.
Nr. contract | Data contractului | Valoarea achiziției, mii lei | Agentul economic | |
164 | 01.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,9 | Grini Max SRL |
168 | 15.08.2017 | Lucrări de reparație | 118,9 | Green Enginering SRl |
179 | 09.08.2017 | Lucrări de reparație | 95,7 | Energoservice SA |
181 | 10.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,9 | Frabo Grup SRL |
183 | 10.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,4 | Amelina Mob SRL |
184 | 10.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,8 | Frabo Grup SRL |
188 | 11.08.2017 | Lucrări de reparație | 102,4 | Sardis Exim SRL |
191 | 11.08.2017 | Lucrări de reparație | 75 | Nord Universal SRL |
194 | 14.08.2017 | Lucrări de reparație | 118,9 | Green Enginering SRl |
195 | 14.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,8 | Green Enginering SRl |
196 | 14.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,5 | Cometa Construct SRL |
197 | 14.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,7 | Cometa Construct SRL |
199 | 14.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,8 | Consolex Com SRL |
210 | 21.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,8 | Termogaz Inginering SRL |
211 | 21.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,1 | Anbor Tehnice SRL |
212 | 23.08.2017 | Lucrări de reparație | 119,9 | Grini Max SRL |
1827,5 |
O altă categorie importantă de cheltuieli este cea legată de organizarea manifestațiilor. Pentru acestea sunt cheltuite sume considerabile, fiind încheiate, de asemenea, contracte de valoare mică. Astfel, doar la 12 mai 2017 au fost încheiate 3 contracte de achiziționare a serviciilor necesare pentru organizarea manifestațiilor, în sumă totală de 205 mii lei, inclusiv 2 din ele cu peroane fizice. La 31.05.2017, pentru același tip de servicii, au fost încheiate alte 2 contracte de valoare mică cu persoane fizice, în sumă de 59,5 mii lei.
Nr. contract | Data contractului | Valoarea achiziției, mii lei | Agentul economic | |
97 | 12.05.2017 | Ziua absolventului | 80 |
|
98 | 12.05.2017 | Ziua absolventului | 80 | V. Țurcanu |
99 | 12.05.2017 | Ziua sportului | 45 | Media Show Grup |
115 | 31.05.2017 | Organizarea concertului | 23,5 | Rotaru Nicolae |
105 | 31.05.2017 | Regie | 36 | Valeriu Țurcan |
Al treilea moment relevant ce confirmă divizarea cu bună știință a achizițiilor publice, dar și de gestionare ineficientă și defectuoasă a procesului de achiziție publică, sunt următoarele contracte:
Nr. contract | Data contractului | Valoarea achiziției, mii lei | Agentul economic | |
107 | 08.06.2017 | inventar sportiv | 96 | Power Team SRL |
110 | 12.06.2017 | inventar sportiv | 35 | Acvila Sport SRL |
132 | 23.06.2017 | inventar sportiv | 10 | Acvila Sport SRL |
154 | 30.07.2017 | inventar sportiv | 27,5 | Real sport SRL |
155 | 26.07.2017 | inventar sportiv | 21,8 | Acvila Sport SRL |
242 | 27.09.2017 | inventar sportiv | 90 | Power Team SRL |
Menționăm că prin divizarea achizițiilor în favoarea procedurilor netransparente și cu risc major de abuz și corupție, de către persoanele responsabile a DGETS, nu au fost repectate următoarele prevederi legale și recomandări:
1) Conform art.69 din legea nr.96-XVI „autoritatea contractantă nu are dreptul să divizeze achiziţia prin încheierea de contracte separate în scopul aplicării unei alte proceduri de achiziţie decât procedura care ar fi fost utilizată, în cazul în care achiziţia nu ar fi fost divizată. Excepţie constituie achiziţia de bunuri şi servicii sezoniere, care impune încheierea unor contracte separate pe diferite perioade de timp. Totodată, autoritatea contractantă nu are dreptul să mărească volumul bunurilor, lucrărilor şi serviciilor, stabilit de contractele încheiate, pentru a evita efectuarea unor noi achiziţii, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege.”
2) Recomandarea Curții de Conturi din Raportul auditului performanței sistemului de achiziții publice: să limiteze divizarea achizițiilor publice, iar cazurile admise să fie susținute cu justificări documentate, care ar asigura că divizarea acestora nu intenționează să prevină concurența.
[2]https://chisinauedu.md/sites/default/files/files/contracte_mica_valoare_DGETS_2017.PDF
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Using New Media for Civic Engagement and Transparent Elections”, implementat de Transitions Online, în parteneriat cu AGER, din fondurile NED, ale Ministerului Ceh de Externe și Open Society Foundation.