CONCLUZII
Din cuprinsul prezentului raport nu observăm o evoluție pozitivă sub aspectul transparenței și eficienței a achizițiilor publice în Republica Moldova. Din păcate, problemele și indicatorii de risc și de fraudă evidențiați în rapoartele de monitorizare a achizițiilor publice precedente, persistă în continuare.
Ba mai mult, putem vorbi despre degradarea situației, în condițiile în care, actualmente, Agenția Achizițiilor Publice este aproape nefuncțională, iar informațiile privind contractele încheiate sunt incomplete și deficitare. Chiar și funcționarea modulului Business Intelligence din sistemul Mtender a fost suspendată din februarie curent. În ceea ce ține de desfășurarea procedurilor de achiziție, efectuatede autoritățile contractante, persistă lacune serioase la capitolul planificării achizițiilor publice, fie din neștiință sau din rea voință; numeroase cazuri de favorizare a unor ofertanți și cazuri de participare cu oferte trucate la procedurile de achiziții publice. Toate acestea au impact negativ asupra eficienței utilizării banilor publici.
Analizând o serie de proceduri, am constatat următoarele:
1 Planificarea defectuoasă a procedurilor de achiziții publice, ceea ce determină eficiența scăzută a achizițiilor și irosirea banilor publici; În continuare sunt alocați bani publici pentru bunuri, servicii și lucrări de necesitate îndoielnică, din raționamente populiste;
2 Unele autorități contractante utilizează diverse tactici pentru a evita aplicarea prevederilor Legii 131/2015 privind achizițiile publice;
3 Persistă cazuri în care unele autorități contractante încalcă Legea 131/2015 privind achizițiile publice, fie prin atribuirea unor contracte fără a recurge la proceduri de achiziție publică sau prin abateri de la
prevederile ce reglementează modul de desfășurare a acestora;
4 Transparența achizițiilor publice este în continuare scăzută, multe autorități contractante recurgând în continuare la proceduri de negociere fără publicarea prealabilă a anunțurilor de participare sau datorită
majorării pragurilor pentru achizițiile de valoare mică;
5 Concurența în cadrul procedurilor de achiziții publice este limitată sau/și denaturată prin includerea specificațiilor și condițiilor restrictive sau a acordurilor anticoncurențiale între potențialii ofertanți;
6 Persistă fenomenul de evaluare necorespunzătoare a ofertelor de autoritățile contractante, astfel că sunt desemnate câștigătoare oferte neconforme sau sunt descalificate oferte neîntemeiat;
7 Persistă fenomenul de executare necalitativă a contractelor de achiziții publice;
8 Controlul eficient și sancționarea încălcărilor în domeniul achizițiilor lipsește;
9 Etapa executării contractelor de achiziții publice este în continuare netransparentă;
10 Societatea civilă dispune, în continuare, de puține influența și stopa procedurile ilegale;
11 Procedura specială a acordului-cadru este utilizată într-o manieră care restrânge concurența, favorizând unii agenți economici, fără a aduce beneficii.
RECOMANDĂRI
Reieșind din cele expuse în raport, autorii propun, la această etapă, următoarele recomandări:
– Îmbunătățirea practicilor de planificare strategică și evaluare a necesităților de către autoritățile contractante sau beneficiari, în prealabil lansării procedurilor de achiziții publice;
– Asigurarea publicării tuturor planurilor de achiziții publice, anunțuri de intenție și anunțuri de participare pe paginile web;
– Autoritățile contractante să asigure desfășurarea procedurilor de achiziții publice, inclusiv celor de valoare mică, în sistemul MTender și raportarea corespunzătoare a achizițiilor publice, inclusiv celor de valoare mică;
– Autoritățile contractante să manifeste responsabilitate maximă privind desfășurarea calitativă a procedurilor de achiziție;
– Guvernul, împreună cu partenerii de dezvoltare să asigure dezvoltarea în continuare a sistemului de achiziții electronice în baza standardelor OCDS, cu asigurarea transparenței maxime și mecanismelor eficiente de monitorizare a achizițiilor publice;
– Centrul Național Anticorupție, Curtea de Conturi, Consiliul Concurenței, Inspecția Financiară, precum și alte autorități abilitate prin lege, să inițieze, din oficiu, investigarea cazurilor ce sunt semnalate de către societatea civilă, atunci când încălcarea legislației este evidentă.
Descarcă Raport de monitorizare a achizițiilor publice pentru perioada februarie – iulie 2024
Raport-de-monitorizare-a-achizitiilor-publice-februarie-iulie-2024