Blog

RAPORT DE MONITORIZAREA ACHIZIȚIILOR SECTORIALE, septembrie 2023 – mai 2024
Rapoarte

RAPORT DE MONITORIZAREA ACHIZIȚIILOR SECTORIALE, septembrie 2023 – mai 2024

CONCLUZII ȘI RECOMANDĂRI

Modificările la Legea 74/2020 au adus unele îmbunătățiri, în special în ceea ce privește reglementarea atribuțiilor Agenției Achiziții Publice referitoare la sectorul achizițiilor de utilități, inclusiv stabilirea competențelor de monitorizare a procedurilor de achiziții sectoriale, instruirea și acordarea suportului metodologi, analiza statistică a achizițiilor sectoriale, elaborarea și publicarea rapoartelor privind achizițiile sectoriale. Astfel, a fost eliminată o lacună de reglementare ce cauza confuzii și incoerență pentru entitățile ce se pomeniseră în situația de a aplica o lege nouă, în lipsa unei autorități care să coordoneze, monitorizeze toate aceste procese și să ofere consiliere.
Pe de altă parte, în continuare, lipsește o mare parte din legislația secundară necesară pentru desfășurarea achizițiilor sectoriale. Această problemă adâncește și mai mult neclaritățile și inconsecvențele în aplicarea Legii nr. 74/2020. Astfel, în lipsa formularelor standard, în lipsa unor reglementări clare ce trebuie să fie prevăzute în legislația secundară, entitățile contractante adoptă fiecare propria abordare cu privire la aspectele reglementate. Acest lucru duce la un haos juridic, unde nici măcar nu este clar dacă acțiunile
entităților contractante sunt legale sau nu. În rezultatul activității de monitorizare, constatăm că, în continuare, sunt admise numeroase erori și practici ineficiente în desfășurarea achizițiilor sectoriale, ce reies și din cele relatate în acest raport.

Pentru a îmbunătăți sistemul achizițiilor sectoriale, intervenim cu următoarele recomandări:
1. Adoptarea cadrului legal normativ secundar aplicabil achizițiilor sectoriale
În mod special este necesar a fi reglementate:
– Aplicabilitatea reglementărilor privind lista de interdicție achizițiilor sectoriale
– Reglementarea exhaustivă a temeiurilor de anulare a unei proceduri de achiziție sectorială
– Documentația standard aplicabilă achizițiilor sectoriale Modele de formulare pentru achizițiile sectoriale
– Modul de organizare a achizițiilor sectoriale de lucrări
– Modul de ajustare a valorii contractelor de achiziții sectoriale
– Impunerea unui mecanism de verificare ex-ante a procedurilor NFP

2. Instruirea personalului din cadrul entităților contractante în domeniul achizițiilor
sectoriale
În acest sens, optăm pentru elaborarea de către Ministerul Finanțelor a unui curriculum și metodologie de instruire a personalului responsabil de achizițiile sectoriale. Ca, ulterior, acestea să fie utilizate de Agenția Achiziții Publice (și Sectoriale) în desfășurarea instruirilor pentru personalul din cadrul entităților contractante în domeniul achizițiilor sectoriale. Aceste instruiri vor pregăti personalul responsabil în cunoașterea și aplicarea legislației relevante dar și va contribui la formarea unei practice unitare în rândul entităților contractante cu privire la aplicarea Legii nr. 74/2020.

3. Instituirea obligației de desfășurare a achizițiilor sectoriale prin SIA RSAP
Sistemul MTender dezvoltat pentru achizițiile publice guvernate de Legea nr. 131/2015 oferă un nivel înalt de transparență și eficiență în desfășurarea achizițiilor. Deși acesta are mai multe lacune, la moment este una dintre cele mai avansate structuri de guvernare electronică ce a contribuit în mod esențial la îmbunătățirea achizițiilor publice. Pledăm pentru faptul ca această unealtă să fie aplicată și achizițiilor sectoriale guvernate de Legea nr. 74/2020, cu atât mai mult cu cât pentru acest lucru nu este necesar de a crea o platformă nouă ci doar de a obliga prin lege ca entitățile contractante să desfășoare achizițiile prin intermediul SIA RSAP (Mtender).

4. Reducerea termenelor de desfășurare a achizițiilor sectoriale din Legea
nr. 74/2020
Legea nr. 74/2020 urmează să ofere o mai mare flexibilitate în stabilirea termenelor de desfășurare a achizițiilor sectoriale. Dacă achizițiile sectoriale vor fi efectuate prin SIA RSAP (MTender), care permite notificarea în timp real a operatorilor economici despre procedurile de achiziție lansate pe domeniul lor de activitate, nu va mai fi necesar un termen lung pentru pregătirea și depunerea ofertelor. Procesul de pregătire a ofertelor, în special în cazul achizițiilor de o simplitate redusă nu consumă mult timp, iar dacă autoritatea contractantă publică și modele de formulare este nevoie de și mai puțin timp.

5. Conferirea pentru entitățile contractante a dreptului de accesare directă a informațiilor despre operatorii economici relevante achiziției (de la Serviciul Fiscal de Stat, de la Serviciul Vamal, de la Agenția pentru Guvernare Electronică)
Sunt operatori economici care au restanțe la bugetul public național, sau prezinte documente falsificate eronate și atunci entitățile contractante au nevoie de posibilitatea de a verifica aceste informații în mod direct de la autoritățile publice competente. În acest mod, entitățile contractante vor avea posibilitatea de a face o verificare mai minuțioasă a eligibilității ofertanților.

6. Simplificarea procedurii de raportare a AVM
La raportarea achizițiilor de valoare mică, se raportează fiecare linie de pe factură separat, iar pentru fiecare raportare se introduce codul fiscal al entității și alte informații repetitive. Recomandarea ar fi să fie simplificată această procedură, să nu se solicite atât de multe date. O soluție la care ar putea recurge CTIF ar fi introducerea în Mtender a informațiilor despre toți operatorii economici din țară, astfel încât să nu fie necesară introducerea din nou a tuturor a acestor date la raportarea AVM. Pe de altă parte, o soluție ar putea fi integrarea datelor din sistemul e-factură în sistemul Mtender, astfel încât datele să ajungă în Mtender automat. Totuși, în această situație, nu ar fi disponibile date pentru fiecare linie din facturi.

7. Reglementarea unei marje de apreciere a ofertelor inacceptabile în achizițiile sectoriale
În achizițiile publice, această marjă este de 30%, adică o ofertă poate fi considerată acceptabilă dacă valoarea acesteia nu depășește valoarea estimată cu mai mult de 30%. Legea 74/2020 privind achizițiile sectoriale nu prevede această marjă, ceea ce lasă loc de interpretări. În timp ce unii specialiști interpretează că o ofertă care depășește valoarea estimată chiar și numai cu un leu va fi respinsă, alții nu sunt de acord cu această opinie. Considerăm că ar fi utilă reglementarea acestei marje, pentru a reduce din discreția foarte vastă a entităților contractante în astfel de cazuri.

8. Eliminarea discrepanțelor în legătură cu termenele de așteptare
Conform art. 65 alin. (1) din Legea nr. 74/2020 “(1) Contractele de achiziții/acordurile-
cadru care intră în sfera de aplicare a prezentei legi pot fi încheiate numai după împlinirea termenelor de așteptare de 11 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire.” Legiuitorul a omis faptul că termenul de depunere a contestațiilor la o parte din proceduri este de 5 zile, și nu de 10 zile. Conform art. 83 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 131/2015 (care se aplică achizițiilor sectoriale în baza art. 87 alin. (2) din Legea nr. 74/2020), termenul de depunere a contestației este de 5 zile pentru achizițiile a căror valoare estimată este mai mică de pragurile prevăzute la art. 2 alin. (3) din aceeași lege. Astfel, la o parte din achizițiile sectoriale, deși nu se depun contestații, entitățile contractante sunt impuse de lege să mai aștepte 5 zile pînă a putea încheia contractul, într-
un mod lipsit de sens și eficiență. Astfel, considerăm necesară reducerea termenului de așteptare pentru achizițiile sectoriale sub pragurile prevăzute la art. 2 alin. (3) la 6 zile.

Descarcă RAPORTUL DE MONITORIZAREA ACHIZIȚIILOR SECTORIALE, septembrie 2023 – mai 2024

Raport-de-monitorizare-a-achizitiilor-sectoriale_mai-2024