Autor: Valeriu Ciorbă
Versiunea în rusă poate fi accesată aici
Procedura de achiziție publică Negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare (NFP), este prevăzută în Lege și Regulament ca un instrument excepțional în cazul în care au fost utilizate proceduri competitive și transparente și nu a fost depusă nici o ofertă adecvată, este strict necesară, din motive de maximă urgență ca urmare a unor evenimente imprevizibile, sau obiectul achiziției este unui excepțional și nu există alternativă pe piață. Criza pandemică și ulterior cea legată de războiul din țara vecină au dus la apariția unor prevederi legale temporare care permit utilizarea procedurilor de NFP în anumite cazuri.
Mecanismele de flexibilitate reglementate prin prevederi speciale*, suprapuse cu utilizarea abuzivă și tendențioasă de către unele autorități contractante a procedurii de NFP, au dus practic la o creștere semnificativă a procedurilor de NFP utilizate în ultimii trei ani comparativ cu anul 2019 când au fost utilizate cele mai puține proceduri NFP, contracte inclusiv acorduri adiționale: anul 2019 – 497 proceduri, respectiv 2020 – 601, 2021 – 888, 2022 – 1070.
Sursa datelor prezentate este pagina web a Agenției Achiziții Publice, rubrica Contracte atribuite. Datele respective au fost descărcate, prelucrate și extrasă informația ce se referă la NFP-uri, iar fișierul cu date prelucrate poate fi descărcat AICI.
Ca sume de bani valorificate prin NFP se atestă următoarea situație: anul 2019 – 1 463 950 219,59 lei, respectiv 2020 – 809 126 248,95 lei, 2021 – 736 476 105,71 lei, 2022 – 1 651 155 590,63 lei.
Analizând evoluția utilizării procedurilor de NFP pe perioada anilor 2016-2022 (imaginea din dreapta), se constată un maxim absolut al utilizării procedurilor de NFP în anii 2017-2018, urmată de o scădere drastică de cca. 2,6 ori către anul 2019, urmată de creșteri constante către anul 2022 (de cca. 2,1 ori față de anul 2019).
Banii publici valorificați anual prin proceduri de NFP au crescut în perioada anilor 2016-2018 până la suma de cca. 1,6 miliarde lei, urmată de scăderi anuale până la cca. 0,73 miliarde lei în anul 2021 (imaginea din stânga). În anul 2022 s-a înregistrat o creștere bruscă a sumei anuale valorificate prin NFP până la cca. 1,65 miliarde lei (de 2,24 ori mai mult).
În anul 2022, Agenția Rezerve Materiale a cheltuit cei mai mulți bani prin cinci contracte de NFP – 484 671 149.91, iar Centrul pentru achiziții publice centralizate in sănătate a semnat 120 de contracte și acorduri adiționale NFP.
Pentru 30 de Autorități Contractate care în anul 2022 au cheltuit cei mai mulți bani publici, am urmărit mai detaliat evoluția utilizării procedurilor de NFP în ultimii trei ani. Pentru autoritățile cum ar fi cele care activează în domeniul sănătății, utilităților, gestionării fluxului de refugiați, ar fi o explicație stricta necitate și urgență, reglementări care se regăsesc deciziile speciale, este explicabilă creșterea numărului de proceduri de NFP și a sumelor cheltuite. Pentru unele autorități care în anul 2022 au mărit de câteva ori numărul de proceduri de NFP sau sumele cheltuite prin NFP nu am putut găsi explicații publice convingătoare referitor la necesitatea utilizării NFP. Aceste autorități le-am marcat cu roșu în tabelul de mai jos.
Considerăm că nu toate informațiile despre procedurile și contractele NFP ale Autorităților Contractante sunt raportate la Agenția Achiziții Publice și nu toate informațiile ajung a fi publice. Acest lucru nu permite stabilirea cu exactitate a sumelor de bani cheltuiți prin contracte NFP, dar și a calității și competitivității produselor, bunurilor, serviciilor și lucrărilor achiziționate astfel. Amintim faptul că NFP sunt printre procedurile cele mai puțin transparente.
Tabel: Top 30 Autorități Contractante care au cheltuit cei mai mulți bani în anul 2022 și istoricul lor pentru anii 2021 și 2020.
2022 |
2021 |
2020 |
|||||
Autoritate Contractantă |
Sumă, lei |
Nr. contr. |
Sumă, lei |
Nr. contr. |
Sumă, lei |
Nr. contr. |
|
Agentia Rezerve Materiale |
484671149.91 |
5 |
4840001.6 |
5 |
0 |
0 |
|
Administratia de Stat a Drumurilor |
255185110.38 |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ministerul Sanatatii Muncii si Protectiei Sociale |
217316700 |
1 |
212013283.53 |
4 |
9398400 |
2 |
|
Centrul pentru achizitii publice centralizate in sanatate |
81841930.71 |
120 |
45952912.4 |
128 |
62990272.18 |
14 |
|
Serviciul Fiscal de Stat |
56573434.63 |
13 |
72065892.76 |
20 |
55893577.52 |
12 |
|
Serviciul Special pentru Influente Active asupra Proceselor Hidrometeorologice |
51005000 |
6 |
51377000 |
6 |
615000 |
1 |
|
Ministerul Finantelor |
39413471.05 |
4 |
33697439.26 |
7 |
28077665.9 |
5 |
|
Inspectoratul General al Politiei |
28389000.4 |
11 |
16863788 |
3 |
13510504.14 |
16 |
|
Serviciul Vamal al Republicii Moldova |
25946536.31 |
11 |
23205640.69 |
4 |
807254.4 |
2 |
|
IP Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie și Reabilitare |
22565016.6 |
22 |
4642764.56 |
3 |
0 |
0 |
|
DETS Centru |
19650625.34 |
16 |
0 |
0 |
527155 |
1 |
|
Administratia Nationala a Penitenciarelor |
18759083.33 |
26 |
7907059.2 |
30 |
2209792.19 |
14 |
|
Ministerul Muncii și Protecției Sociale |
17644508.08 |
103 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Agentia Proprietatii Publice |
16175133 |
3 |
250000 |
1 |
0 |
0 |
|
Agentia Relatii Funciare si Cadastru mun Chisinau |
13677534 |
4 |
16016755.23 |
9 |
15756079.6 |
8 |
|
DETS Riscani |
12822789.5 |
13 |
1720434 |
2 |
685785 |
1 |
|
IM Exdrupo |
10681343.5 |
9 |
2471324.76 |
9 |
266915 |
4 |
|
Agentia Servicii Publice |
10596869.61 |
42 |
5155785.77 |
22 |
8098424.88 |
16 |
|
Cancelaria de Stat |
10292356.57 |
2 |
17470400 |
2 |
13298600 |
3 |
|
Ministerul Culturii |
10101622 |
20 |
12566145 |
19 |
|||
P Corjeuti Briceni |
8757707 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Directia Asistenta Sociala si Protectia Familiei a Primariei mun. Balti |
8667232.38 |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
DETS Botanica |
8377340.76 |
5 |
1661184 |
1 |
0 |
0 |
|
Procuratura Generala |
8130020 |
11 |
3658000 |
11 |
911516.96 |
3 |
|
Banca Nationala a Moldovei |
7759283.33 |
12 |
17304703.95 |
10 |
4852333.88 |
8 |
|
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta |
6914226.22 |
4 |
6946680 |
6 |
6331249.15 |
11 |
|
AGENTIA DE ADMINISTRARE A INSTANTELOR JUDECATORESTI Chisinau |
6172088 |
1 |
13223198 |
2 |
5015000 |
2 |
|
Directia Asistenta Sociala si Protectia Familiei Criuleni |
5698700 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ministerul Sanatatii al Republicii Moldova |
5632238 |
3 |
|||||
Biroul migratie si azil al MAI |
5500000 |
1 |
2200700 |
1 |
0 |
0 |
* Unele prevederi legale care au contribuit la utilizarea mai frecventă a procedurii de Negociere Fără Publicare:
Hotărârea de Guvern pentru aprobarea Regulamentului cu privire
la achizițiile publice necesare pentru prevenirea și controlul infecției COVID-19 (Nr. 494 din 08-07-2020),
Prin unele Decizii ale Comisiei Situații Excepționale, au fost permise:
- din 2 decembrie 2022 – simplificarea procedurilor de achiziție, proiectare, instalare și conectare a generatoarelor,
- din 14 iunie 2022 – Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Serviciul Vamal vor atribui contracte de achiziții publice de bunuri, lucrări și servicii prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).