Blog

Achiziție trucată de tractoare la Agenția Moldsilva
Revizii

Achiziție trucată de tractoare la Agenția Moldsilva

Autor: AGER

Întreprinderea pentru Silvicultură Soroca, al cărei fondator este „Agenția Moldsilva”, în anul 2023, a desfășurat procedura de achiziții publice nr. MD-1675698700436, la care a fost desemnat câștigătoare oferta operatorul economic „Diaztech” SRL cu valoarea ofertei de 2 398 023.98 lei, pentru lotul nr. 1 „Tractor cu cabină pentru realizarea lucrărilor de pregătire și cultivare a solului”.

În cadrul procedurii de achiziții publice menționată, operatorul economic „Diaztech” SRL a propus tractor de model „Valtra T235 A”  cu specificațiile tehnice următoare:

Model VALTRAT 235 A  
Motor74 AWI-4V, Tier 3
Nr. cilindri6
Capacitatea cilindrica, см37,4
Puterea nominala, kw / c.p.173 / 235
Puterea maximala, kw /c.p.184/ 250
Turatiile motorului,  / min1900
Transmisia, Power Shift30 х 30, 40 km/h
Rezervor combustibil430
Anvelope: Fata:   Mitas    

                  Spate:  Mitas

650 / 65   R42 F 

540 /65    R30 F

Totodată, complectația tractorului era următoarea:

T 235 A
64207400Olive Metalic
64153200Tier 3A
LiteraturaLiteratura
37659600Transmisia Full Power Shift , 5PS nr. trepte (30×30) Sistemul Creeper deplasarea cu viteza min 0.6km/h-0.43km/h
64049400PTO 540 / 1000/ 1000E  tr/min + Sigma Power
36175800Arborele cardanic cu 6 caneluri 35
36175900Arborele cardanic 20-canaluri 45
36176000Arborele cardanic 21-canaluri 35
36102700Viteza-Transport 43 km/h
64053000Putere Sigma. Creșterea puterii PTO. Putere suplimentară pentru funcționarea PTO. Senzorii măsoară viteza reală a prizei de putere, crescând +20 CP dacă este necesar
36117200Încălzitor bloc motor
37277500Axa față 4WD(4×4) Heavy Duty, Hi-Lock, Blocare diferential fata discuri in baie de ulei ASM
39628200Rezervor de combustibil din plastic 430 l
64085600Apărătoare de noroi spate
36200300Trusa p/u scule
36178300Set presiune aer (APS) inclusiv compresor asamblare
36121500Aparatoare de noroi fata
36119700Filtru de combustibil
37035400Sistem de frânare cu aer remorcă 2+1(3) 
361826001″ retur hidraulic liber
36837300Pompă variabilă, putere 115 litri/min Load Sensing
64148600Levier spate STD HD
36104300Controlul electronic ACB – puntea spate
64050500Prize hydraulice: Pachet cu trei valve + 1 OnOff = 4 
36183900Bara de remorcare, balansoar agricol Cat2, montata pe

cadru fix

37655000Tija de ridicare, grea
37654800Tiranti central A categoria 3 Heavy Duty
36104900Limitator lateral, mecanic
37654900Tirant central mecanic
64145800Kit de accesorii
64082700Aer Conditionat + Incalzitor partea inferioara(picioare)
36195400Cabină suspendată pe amortizatoare
64088600Cadru cabină, 1 ușă
64051100Cotiera de control + cruise control + powershift control
36196000Scaun, suspendat cu aer + incalzitor + scaun pasager
36199900Ștergător și spălător geam-spate
64185600Jaluză, lunetă
64051400Ștergător de parbriz, unghi larg 270
64051000Twin Track-Forest + Quick Steer

Sistemul include comenzi suplimentare în spatele cabinei, inclusiv un volan suplimentar și un schimbător înainte-marșarier, plus pedale de accelerație, ambreiaj și frână. La modelele Active, cotiera șoferului Valtra ARM aduce toate comenzile în spatele cabinei la întoarcerea unui scaun.

Scaunul șoferului la tractoarele Valtra se rotește la 180 de grade, astfel încât să puteți schimba cu ușurință direcția fără a părăsi scaunul.

64221500Valtra connect ready (AP) Telemetria
64245000Antena FM
36198600Butoane de control extern PTO
64100700Girofar-stinga
64245400Radio 
64245200Difuzoare de bază
36197600Lumini superioare -transport
64088000Lumină de lucru Premium
63243900PNEURI

650/65R42 SST + 540/65R30 AC65 Mitas,

Jante reglabile

Achiziția litigioasă

La data de 30 decembrie 2023, Agenția „Moldsilva” a adoptat planul de achiziții pentru anul 2024. Prin ordinul nr. 255 din 03 noiembrie 2023, Agenția „Moldsilva” a modificat planul de achiziții prin adăugarea subpct. 27 „Tractoare, utilaje agricole și forestiere pentru  pregătirea sau cultivarea solului (pentru implementarea Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor (PNERP)”, cu valoarea estimată  a achiziției  de 66 108 000 lei, prin licitație deschisă. 

Astfel, la data de 04.11.2023, Agenția „Moldsilva” a publicat pe platforma MTender anunțul de participare și caietul de sarcini care au fost supuse contestării de către operatorul economic „Eximotor” SA. Astfel, acest operator economic a înaintat pretenții pe marginea cerințelor documentației de atribuire, invocând în special că cerințele privind specificațiile tehnice stabilite de către autoritatea contractantă ar fi făcut referire la un anumit tip de bunuri, respectiv limitând accesul operatorilor economici la procedura de achiziții și limitând astfel concurența. 

La fel, „Eximotor” SA a invocat faptul că, specificațiile tehnice au fost indicate exact, în loc de a fi efectuată o descriere a acestora prin prisma performanțelor sau a unor standarde relevante. 

Astfel, observăm că, autoritatea contractantă inițial a făcut o descriere destul de detaliată a obiectului achiziției publice, indicând până și culoarea „Olive Metalic”, o culoare care de fapt nu este generică și care este poate fi propusă doar de unii producători.

De asemenea, autoritatea contractantă solicitase dispozitivul de rotovare „AHWI (dinții 46HDT04A)”, care, de fapt face referire expres la un anumit producătorul de utilaje agricole „AHWI”, fapt interzis de Legea nr.131/2015 privind achizițiile publice

Prin urmare, Agenția „Moldsilva” a acceptat modificarea cerințelor litigioase, contestația rămânând fără obiect. 

La data de 05.12.2023, Agenția „Moldsilva” a publicat caietul de sarcini și anunțul de participare în varianta finală, excluzând poziția nr. 4 „Utilaj forestier pentru pregătirea solului sau cultivarea solului: Plug reversibil cu 4 trupițe”, valoarea estimate a achiziției fiind diminuată la 60 000 000 lei. 

Din informațiile de pe platforma MTender, observăm că, la procedura respectivă într-un final au depuse 2 operatori economici și anume:

– F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. cu valoarea de 54 544 000.00 lei, fără TVA;

-„Diaztech” S.R.L. cu valoarea ofertei de 61 882 000.00 lei, fără TVA;

Astfel, la data de 10.01.2024, Agenția „Moldsilva” a desemnat câștigătoare oferta operatorului economic „Diaztech” S.R.L, oferta F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. fiind respinsă din motiv că nu corespunde specificațiilor tehnice.

Decizia respectivă a fost supusă contestării de către F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L., însă contestația respectivă, prin Decizia nr. 03D-42-24 a fost respinsă de către Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) din cauză nerespectării procedurii, rămânând neanalizată în fond. Astfel, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a apreciat că o parte – din pretenții se referă la documentația de atribuire, respectiv, le-a respins ca tardive, iar cealaltă parte din pretenții nu au fost analizate în fond din motiv că agentul economic nu a contestat toate motivele de respingere ale ofertei sale.  Prin urmare, completul de soluționare a contestațiilor, fiind limitat de cadrul normativ în vigoare, a fost în imposibilitate de a analiza fondul pretențiilor înaintate pe marginea respingerii F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L., dar, și pe marginea ofertei „Diaztech” S.R.L.

Totuși, chiar dacă ANSC a respins ambele contestații depuse de către operatorii economici, acest fapt nu demonstrează respectarea principiilor achizițiilor publice de către autoritatea contractantă atât la etapa stabilirii cerințelor documentației de atribuire, cât și la etapa atribuirii contractului, or, după cum am menționat mai sus, contestațiile nu au fost examinate în fond. 

Totodată, din informațiile de pe Portalul Național al instanțelor de judecată aflăm că F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. a atacat Decizia Agenției Naționale pentru Soluționarea, totuși, prin hotărârea din 11.07.2024, cererea că F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. a fost respinsă.

Cu toate că hotărârea instanței nu este motivată, putem deduce că Decizia ANSC a fost apreciată ca fiind legală, având în vedere că F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. a omis procedura prealabilă și anume contestarea efectivă atât a documentației de atribuire cât și a rezultatelor procedurii de achiziție publică. 

În continuare vom face o analiză a cerințelor stabilite de către Agenția „Moldsilva”, care în opinia noastră restrâng concurența și au favorizat un anumit operator economic.

 Chiar dacă Agenția „Moldsilva” a modificat de mai multe ori cerințele documentației de atribuire, considerăm că aceasta nu a eliminat toate cerințele care sunt de natură să restrângă concurența. 

Astfel, unul din aspectele dubioase este dimensiunea roților pentru tractor solicitate. 

Conform caietului de sarcini a fost indicat „Pneuri Forest: față 650 / 65 R38 F; spate – 600 / 65 R28 F”. Din câte observăm pneurile din față au dimensiuni mai mari decât cele din spețe, ceea ce este atipic pentru tractoare. În mod normal tractoarele au roțile din spate mai mari decât cele din față. Astfel, am putea trece cu vederea considerând că este doar o eroare a autorității contractante la descrierea cerințelor, dacă la procedura de achiziții publice desfășurată de către Întreprinderea pentru Silvicultură Soroca, operatorul economic „Diaztech” S.R.L., la descrierea tractorului ofertat, nu ar fi comis aceeași eroare:

Un alt parametru tehnic care ridică semne de întrebare este viteza maximă solicitată. 

Operatorul economic „Diaztech” S.R.L. la procedura de achiziții publice desfășurată de către Întreprinderea pentru Silvicultură Soroca, a propus tractorul cu viteza maximă de 43 km/h. 

În caietul de sarcini inițial publicat de către Agenția „Moldsilva” viteza maximă solicitată era anume de 43 km/h, iar deja în varianta finală a caietului aceasta a fost modificată, fiind coborâtă până la 40km/h. Totodată, în specificațiile tehnice prezentate de către „Diaztech” S.R.L., viteza maximă a tractorului a fost indicată la fel de 40 km/h. 

Prin urmare, este o coincidență sau a fost diminuată intenționat viteza maximă astfel, încât să fie favorizat un anumit „potențial ofertant”. 

Reiterăm că, chiar dacă Agenția „Moldsilva” a modificat caietul de sarcini de mai multe ori modificările efectuate nu sunt esențiale, specificațiile tehnice rămânând extrem de detaliate care în consecință duc la identificarea unui singur bun care ar întruni toți parametrii tehnici solicitați și anume tractorul „Valtra T 235 A” propus de către „Diaztech” S.R.L.

La fel, un aspect care are potențial de a restrânge concurența, este cerința de calificare privind experiența similară solicitată. 

Conform anunțului de participare, operatorii economici pentru a fi eligibili, urmau să aibă o „prezență pe piață de minimum 7”. Nu este clar cum anume prezența de 7 ani ar demonstra capacitatea operatorilor de a executa contractul. Totuși, din extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice, prezentat de către „Diaztech” S.R.L., observăm că acest operator economic a fost înregistrat12.08.2016, respectiv la data deschiderii ofertelor acesta avea o vârstă de 7 ani și 4 luni de la înregistrare. 

La fel, o cerință a Agenției „Moldsilva” a fost ca: „Operatorul economic ofertant obligator trebuie să dovedească gestionarea contractelor similare de peste 2 (două) milioane euro către un partener”. 

Pe piața Republicii Moldova nu sunt atât de mulți operatori economici care ar putea prezenta contracte executate cu un singur beneficiar în valoare de tocmai 2 milioane euro. 

Totuși, operatorul economic „Diaztech” S.R.L. a prezentat un contract din 06.10.2021, încheiat cu ,,Global Farming International” S.R.L. cu o valoare de 2 046 000,00 euro. 

Și acest aspect ne duce cu gândul la favorizarea unui anumit operator economic. 

Imagine simbol

Concluzii 

Din cele relatate, rezultă unii indicatori care au fost de natură a restrânge concurența în consecință duc la cheltuirea nejustificată a banilor publici, după cum urmează:

Descrierea specificațiilor tehnice extrem de detaliat, dar și cu referire, în unele cazuri, la anumiți producători, ceea ce exclude accesul la scară largă a operatorilor economici la procedura de achiziții publice și la favorizare anumitor operatori economici;

Stabilirea cerințelor de calificare exagerate, care la fel duc la restrângerea concurenței;

La final, în procedura de achiziții publice supusă analizei, caietul de sarcini pare a fi ajustat după modelul de tractor propus de către „Diaztech” S.R.L., mai ales unde sunt indicați parametri tehnici, care după părerea noastră, sunt neesențiali cum ar fi viteza maximă. Totodată, chiar dacă unii parametri tehnici solicitați au fost stabiliți în diapazoane (min. sau max.) aceștia au fost stabiliți astfel, încât să se încadreze doar tractorul propus de către „Diaztech” S.R.L. 

La fel, un aspect important, este și faptul că în caietul de sarcini pare să se imită specificațiile tehnice propuse de către  „Diaztech” S.R.L. la procedura de achiziții publice desfășurată de către Întreprinderea pentru Silvicultură Soroca în anul 2023. 

Prin urmare, la achiziția publică litigioasă, observăm că din 2 oferte a fost desemnată ca fiind câștigătoare oferta operatorului economic „Diaztech” S.R.L. cu valoarea ofertei de 61 882 000.00 lei, fără TVA, ofertă care a fost cu 7.338.000 lei mai mare decât oferta F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L., bani publici care ar fi putut fi economisiți în cazul în care caietul de sarcini ar fi fost elaborat astfel încât să fie respectate principiul asigurării concurenței și combaterii practicilor anticoncurențiale în domeniul achizițiilor publice. 

Astfel, Admiterea acestor încălcări afectează direct drepturile și interesele contribuabililor, care au dreptul la un mediu de viață și de lucru sănătos.

 

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).