Blog

Cât a cheltuit pentru promovare Direcția Mobilitate Urbană a mun. Chișinău
Revizii

Cât a cheltuit pentru promovare Direcția Mobilitate Urbană a mun. Chișinău

 

Autor: Olga Diaconu

 

În perioada 2022 – 2023, Direcția Mobilitate Urbană a mun. Chișinău (abreviat DGMU) a tot investit în servicii de elaborare de studii, promovare, comunicare și publicitate. Mai jos enumerăm o parte dintre cheltuielile efectuate:

 

În anul 2023, au fost făcute următoarele plăți:

  • 50 000 lei pentru promovare și menținere a imaginii pozitive a DGMU către Baltag Veronica
  • 15 500 lei pentru servicii de elaborare a notei istorice pentru reabilitarea infrastructurii pietonale în zona protejată Nucleul istoric al Chișinăului (contract nr. 105/23 din 29.11.23) – Ștefăniță Ion
  • 80 000 lei – Servicii de elaborare a Regulamentului de funcționare a parcărilor publice și de reședință din mun. Chișinău – Partener Bash SRL
  • 80 000 lei – servicii de elaborare a manualului de identitate vizuală (manual de brand) – SRL Advision Art
  • 23 000 lei – comunicat de presă – Anodilia SRL
  • 25 700 – servicii de informare privind activitatea DGMU pe verso-ul avizelor de plată – ÎM Infocom
  • 79 600 – popularizarea aplicației pentru transportul public – Echipa de comunicare SRL
  • 225000 lei – servicii de consultanță (analiza programelor și strategiei de dezvoltare) – ÎI Macari Dragoș
  • 132500 lei pentru servicii de promovare digitală și marketing ale activității DGMU – MS-Prod SRL
  • 177 600 lei – servicii de adaptare și integrare a sistemului de gestionare a vânzărilor de bilete și abonamente – Identity Store SRL

 

În anul 2022 s-au cheltuit:

  • 37500 lei pentru servicii de colectare, difuzare date și informații privind acțiunile de promovare a infrastructurii transportului alternativ – Baltag Veronica
  • 64400 lei – producție de publicitate, de tipografie și decorare în asortiment în transportul public (cont nr. 90/22 din 05.08.22) – Color-MC
  • 841000 lei – servicii de difuzare a populației privind implementarea obiectivelor investiționale (cont 86/22 din 25.07.22) – SRL Anodilia
  • 88000 lei – servicii de elaborare a Programului de încurajare a angajaților Primăriei mun. Chișinău și subdiviziunilor Structurale ale administrației publice municipale în utilizarea transportului alternativ (cont nr. 132/22 din 25.11.2022) – SC Evaluare Plus SRL
  • 96000 lei – achiziționarea serviciilor de revizuire a Metodologiei de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din mun. Chișinău – AO „Business Consulting Institute”
  • 510 000 lei – servicii pentru realizarea unei cercetări sociologice prin metoda sondaj (cont nr. 79/21 din 03.11.21) în legătură cu implementarea sistemului taxare electronică în transportul public din mun. Chișinău – For Star (lipsește denumirea completă a operatorului economic).

Din informațiile cu privire la cheltuielile realizate, aflăm răspuns la întrebările cu privire la costul materialelor informative distribuite în transportul public. Afișele și hârtiile cu informații distribuite în troleibuze și autobuze au costat 64 400 lei, și au fost pregătite de compania Color-MC. De mesajele sonore pare să se fi ocupat firma Otiliei Drăguțanu, soția fostului guvernator al Băncii Naționale – „Anodilia” SRL, cel puțin asta pare să sugereze obiectul contractului „servicii de difuzare a populației”. Această companie a primit 841 000 lei pentru aceste servicii în anul 2022. În anul 2023, a mai primit 23 000 lei pentru comunicate de presă, pe care nu este clar de ce nu le-ar fi putut elabora angajații direcției. Și pentru informațiile publicitare de pe verso-ul avizelor de plată s-au plătit 25 700 lei către Infocom. Pentru menținere și promovare a imaginii pozitive a direcției, DGMU a plătit 50 000 lei către o persoană fizică, dacă nu luăm în calcul și impozitele și cotizațiile pentru asigurare medicală și sociale. Aceeași persoană a primit, în anul 2022, o sumă de 37500 lei pentru servicii de colectare, difuzare date și informații privind acțiunile de promovare a infrastructurii transportului alternativ. În ceea ce ține de promovarea transportului alternativ, DGMU a contractat chiar și servicii de elaborare a Programului de încurajare a angajaților Primăriei mun. Chișinău și subdiviziunilor Structurale ale administrației publice municipale în utilizarea transportului alternativ (cont nr. 132/22 din 25.11.2022) pentru care a plătit o sumă de 88 000 lei companiei SC Evaluare Plus SRL.

Dacă tot s-a vorbit mult despre majorarea tarifelor în transportul public, din cauza costurilor mari de operare, trebuie să cunoaștem că DGMU a plătit tocmai 96 000 lei pentru revizuirea Metodologiei de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din mun. Chișinău de AO „Business Consulting Institute”. Totodată, a fost realizat și un sondaj în legătură cu implementarea sistemului taxare electronică în transportul public din mun. Chișinău, care a costat 510 000 lei. În presă am găsit informații doar despre un sondaj lansat în google drive, o resursă gratuită, încă în luna aprilie 2021. Sistemul permite și în prezent completarea sondajului.. Alte informații despre o cercetare sociologică, respectiv rezultatele acestui sondaj, nu am identificat. Prin urmare, găsim inexplicabil modul în care au fost utilizați acești bani.

Cheltuielile enumerate au fost selectate manual din documentele publicate de DGMU și reprezintă doar o parte din cele efectiv realizate. Deși fiecare acțiune de comunicare, promovare și PR nu implică un cost atât de mare luate în parte, luate împreună, costurile sunt destul de mari. Și mai grav este că aceste materiale și/sau acțiuni de promovare, plătite din bani publici, au fost utilizate ca și elemente voalate de campanie electorală pentru actualul primar general al mun. Chișinău. 

 

foto: noi.md

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).