Blog

Ce troleibuze, și la ce preț, s-au procurat în ultimii ani în Chișinău
Revizii

Ce troleibuze, și la ce preț, s-au procurat în ultimii ani în Chișinău

 

 

Autor: Olga Diaconu

Zilele trecute, primarul general al capitalei a scris o postare pe rețelele de socializare, prin care a anunțat despre intenția de a achiziționa un lot de 43 de troleibuze cu rulaj de model Skoda 24 Tr din 2008 – 2009 și Grand Solaris Trollino 18 din 2004 – 2005 din Riga, Letonia. Contractul pentru achiziția lotului de 43 de troleibuze a fost deja încheiat. Troleibuzele urmează a fi transportate în RM, iar prețul pentru transportarea acestora este estimat la 11 milioane de lei. În ultimii ani, municipalitatea a achiziționat mai multe loturi de troleibuze, iar prin acest articol ne propunem să vă oferim mai multe informații cu privire la condițiile în care au fost procurate și transportate în Republica Moldova.

Am solicitat ÎM „Regia Transport Electric” să ne pună la dispoziție informații și contractele pentru achiziția de troleibuze, precum și a contractelor de transportare a troleibuzelor în Republica Moldova. Am fost informați că, în conformitate cu Decizia Consiliului municipal Chișinău nr. ⅔ din 30.03.21, au fost procurate 2 troleibuze cu parcurs din Italia de model Phileas Trolley VDL, valoarea de achiziție a acestora constituind 2,5 mln lei, totodată fiind majorat și capitalul social al întreprinderii cu valoarea de piață a acestora conform raportului de consultanță, cu 13,9 mln lei. 

Printr-o altă Decizie a Consiliului municipal Chișinău nr. 3/6 din 27.04.2022, au fost procurate:

  • 9 troleibuze cu parcurs din or. Salzbourg, Austria de model Van HOOL;
  • 10 troleibuze cu parcurs din Elveția de model Solaris Trollino 18.

Valoarea de achiziție a acestora a constituit 10,6 mln lei. Capitalul social al întreprinderii a fost majorat cu valoarea de piață a acestora conform raportului de consultanță, respectiv cu 22,0 mln lei.

Cu referire la transportarea troleibuzelor, am fost informați că operatorul economic a fost identificat în urma achizițiilor publice prin procedura de negocieri directe.

Totodată, ne-au fost puse la dispoziție contractele, analiza cărora o redăm în cele ce urmează.

 

 

Ce contracte de achiziție a troleibuzelor a încheiat ÎM „Regia Transport Electric în perioada 2020 – 2023 (ordinea expunerii – începând cu cele mai recente)

Contractul nr. LIG/2023/651 din 29.12.2023 privind achiziția de troleibuze, încheiat cu RP SIA ”Rigas satiksme”

Contractul a avut ca obiect achiziția a 43 de troleibuze (18 de model GST-18 și 25 de model Skoda-24Tr), anul înregistrării primare a troleibuzelor variind între 2004 și 2009. Prețul pentru cele 43 de troleibuze este de 728 200 Euro (în medie 16 943,88 Euro pentru un troleibuz, deși nu cunoaștem dacă prețul pentru fiecare dintre cele 43 de troleibuze este identic).

Din informația disponibilă în sistemul Mtender, cunoaștem că ÎM „Regia Transport Electric” a inițiat, pe data de 22 ianuarie 2024, licitația deschisă nr. ocds-b3wdp1-MD-1705933177698 pentru achiziția de servicii de transportare a troleibuzelor, cu valoarea estimată de 11 milioane lei. Potrivit anunțului de participare, se preconizează transportarea a 25 de troleibuze cu lungimea de 12800 mm și 18 troleibuze cu lungimea de 18000 mm. Până la acest moment, nu apar informații cu privire la încheierea unui contract de transportare.

 

 

Contractul privind achiziția de troleibuze nr. ATEOS 1000009541 din 30.10.2023, încheiat cu Salzburg AG

Contractul are ca obiect achiziția a șase troleibuze Van Hool, de tip AG-300T, cu următoarele caracteristici:

  • Troleibuz nr. 268, numărul șasiului YE231801T03S29668, prima înregistrare 20.06.2002, tipul motorului 10ML3550K/4; 
  • Troleibuz nr. 275, numărul șasiului YE231801T03S29675, prima înregistrare 09.04.2003, tipul motorului 10ML3550K/4; 
  • Troleibuz nr. 265, numărul șasiului YE231801T03S29665, prima înregistrare 07.06.2002, tipul motorului 10ML3550K/4;
  • Troleibuz nr. 266, numărul șasiului YE231801T03S29666, prima înregistrare 07.06.2002, tipul motorului 10ML3550K/4; 
  • Troleibuz nr. 269, numărul șasiului YE231801T03S29669, prima înregistrare 20.06.2002, tipul motorului 10ML3550K/4; 
  • Troleibuz nr. 278, numărul șasiului YE231801T03S29678, prima înregistrare 30.04.2003, tipul motorului 10ML3550K/4.

Prețul de procurare a fost de 1000 EURO per troleibuz, excluzând taxele de vânzare. Suma totală a contractului pentru achiziția a trei troleibuze a fost de 6000 EURO, excluzând taxele de vânzare. Cumpărătorul ÎM „Regia Transport Electric” și-a asumat toate riscurile în legătură cu achiziția troleibuzelor în starea în care erau, fără perioadă de garanție.

Pentru transportarea celor trei troleibuze, ÎM „Regia Transport Electric” a încheiat prin negocieri directe contractul nr. 37 din 20.11.2023 cu operatorul economic „RMT Trans” SRL. Prețul pentru transportarea celor 6 unități de transport (troleibuze) de model Van Hool AG-300T cu parametrii lungimea – 18 m, lățimea 2,55 m, înălțimea – 3,28 m, greutatea 16,2 t, din Salzbourg la Chișinău a fost de 13 650 EURO per cursă, în total 81 900 EURO. Contractul prevedea plata de 50% în avans și 50% la livrare.

 

 

Contractul privind achiziția de troleibuze nr. ATEOS 1000009541 din 06.07.22, încheiat cu Salzburg AG

Contractul are ca obiect achiziția a trei troleibuze Van Hool, de tip AG-300T, cu următoarele caracteristici:

  • Troleibuz nr. 264, numărul șasiului YE231801T03S29664, prima înregistrare 22.07.2002, tipul motorului 10ML3550K/4; numărul motorului 0617202;
  • Troleibuz nr. 273, numărul șasiului YE231801T03S29673, prima înregistrare 20.03.2003, tipul motorului 10ML3550K/4; numărul motorului 0617205;
  • Troleibuz nr. 276, numărul șasiului YE231801T03S29676, prima înregistrare 09.04.2003, tipul motorului 10ML3550K/4; numărul motorului 0618389.

Prețul de procurare a fost de 1000 EURO per troleibuz, excluzând taxele de vânzare. Suma totală a contractului pentru achiziția a trei troleibuze a fost de 3000 EURO, excluzând taxele de vânzare. Cumpărătorul ÎM „Regia Transport Electric” și-a asumat toate riscurile în legătură cu achiziția troleibuzelor în starea în care erau, fără perioadă de garanție.

Pentru transportarea celor trei troleibuze, ÎM „Regia Transport Electric” a încheiat prin negocieri directe contractul nr. 35/09 din 01.09.2022 cu operatorul economic „RMT Trans” SRL. Prețul pentru transportarea celor 3 unități de transport (troleibuze) de model Van Hool/Kiepe, tim AG-300T a fost de 40 950 EURO. Contractul prevedea plata de 50% în avans și 50% la livrare.

 

 

Contractul nr. SBW nr. 171-180 din 20 mai 2022 pentru achiziția de troleibuze, încheiat cu Stadtbus Winterthur

Contractul a avut ca obiect achiziția a 10 troleibuze Solaris Trollino 18, la prețul de 25 000 Euro fiecare. Prețul total al contractului a fost de 250 000 Euro, dintre care 20% au fost plătite în avans.

Transportarea troleibuzelor a avut loc în baza contractului de transport nr. 36/02 din 13.02.23, încheiat prin negocieri directe cu „RMT Trans” SRL. Prețul contractului a fost de 189 990 Euro, dintre care 50% s-au plătit în avans, iar 50% după livrare.

 

 

Contractul privind achiziția de troleibuze nr. 30 din 01.04.21, încheiat cu Basco SRL

Contractul a avut ca obiect achiziția a 2 troleibuze de model Filobus VDL – Phileas Trolley – anul 2014, la prețul de 100 000 Euro (50 000 Euro fiecare). În contract este indicat că ÎM „Regia Transport Electric” a inspectat troleibuzele, cunoaște starea acestora, iar vânzătorul nu oferă garanție.

 

 

Contractul privind achiziția de caroserii nr. 471/13-21 din 27.09.21, încheiat cu OAO Belcommunmas

Contractul are ca obiect achiziția a 20 de caroserii de model 321. Prețul plătit pentru 20 de caroserii pentru troleibuze a fost de 1 463 175 EURO. Prețul plătit pentru o caroserie pentru troleibuz de model 321 a fost de 162 575 Euro. Vânzătorul oferă termen de garanție și se obligă să livreze bunurile în Chișinău.

 

 

Contractul nr. 276/13-20 din 10 iunie 2020 pentru achiziția de caroserii de troleibuze, încheiat cu OAO Belcommunmas din Belarus

Contractul are ca obiect achiziția a cinci caroserii pentru troleibuze de model 43303 și 30 de caroserii de model 321. Prețul plătit pentru 35 de caroserii pentru troleibuze a fost de 6 440 125 EURO. Mai exact, prețul plătit pentru o caroserie pentru troleibuz de model 43303 a fost de 312 575 Euro, iar prețul pentru o caroserie de model 321 a fost de 162 575 Euro. Vânzătorul oferă termen de garanție și se obligă să livreze bunurile în Chișinău.

 

 

Cine este compania „RMT Trans” SRL, care a obținut contracte de transport prin negocieri directe

„RMT Trans” SRL este o companie înregistrată în jud. Vaslui, România în anul 2016. De pe pagina https://infoprofit.ro/firma/rmt-trans-srl-36354793, aflăm că genul de activitate al companiei este CAEN 4719 – Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse nealimentare. Conform informației de pe pagina de Facebook a companiei, aflăm că genurile de activitate ale companiei sunt următoarele: vânzări piese auto camioane, remorci, autocare, vânzări anvelope KAMA camioane, remorci, autocare, servicii vulcanizare 24/24, parcare TIR, microbuze, autoturisme. Respectiv, nu reiese de nicăieri informația că aceasta ar fi și o companie de transport. Cifra de afaceri a companiei a fost de 4 120 633 RON în anul 2022, conform aceluiași portal (aproximativ 1 mln EURO). Din aceste considerente, faptul că ÎM „Regia Transport Electric” a încheiat, prin negocieri directe, contracte de transport anume cu această companie, care nu practică activitate de transport și nu are o cifră de afaceri atât de mare, ridică semne de întrebare. În special, ÎM „Regia Transport Electric” și-a asumat un risc foarte mare transferând 50% din suma contractelor de transportare a troleibuzelor în avans unei companii care nu apare ca fiind o companie de transport și care nu are o reputație în acest domeniu. Administratorul companiei este Plămădeală Radion, iar adresa de email a companiei este [email protected] – o aplicație de email folosită în spațiul CSI și în RM, dar foarte rar în România. Toate aceste circumstanțe ne duc cu gândul la un posibil acord anticoncurențial legat de atribuirea acestor contracte de transport.

 

 

Sursa banilor pentru procurarea troleibuzelor

Din informațiile făcute publice de DGMU, aflăm că în anul 2023 a fost cheltuită o sumă de 23 154 100 lei ca și subsidii pentru ÎM Regia Transport Electric pentru asamblarea troleibuzelor cu parcurs, inclusiv procurarea în rate. Alți 3 029 700 lei au fost cheltuiți în anul 2022.

Subsidiile acordate de municipalitate întreprinderilor municipale se califică ca și ajutor de stat, iar conform prevederilor Legii concurenței, ajutorul de stat trebuie să notifice Consiliului Concurenței, care se expune dacă ajutorul de stat acordat este sau nu compatibil cu mediul concurențial. Pentru a argumenta necesitatea alocării acestor subsidii, DGMU a mai încheiat 4 contracte de câte 75000 lei cu BAA Cărare Viorica Partner, în total 300 000 lei. Alți 30 000 lei au fost transferați ca datorie pentru anul precedent. Contractele au ca obiect servicii juridice în domeniul concurenței și ajutorului de stat. E de menționat că Viorica Cărare este nimeni alta decât fosta președintă a Consiliului Concurenței. Totuși, nu ne putem explica de ce angajații DGMU nu ar fi putut îndeplini aceste obligații, în condițiile în care argumentarea subsidiilor singurilor operatori de transport public troleibuze și autobuze în mun. Chișinău pare a fi o sarcină destul de facilă.

 

 

Concluzii

Din analiza contractelor de achiziție a troleibuzelor de ÎM „Regia Transport Electric”, aflăm că în perioada 2020 – 2023 au fost procurate atât troleibuze cu parcurs, din Uniunea Europeană, cât și caroserii de troleibuze noi din Belarus, care urmau a fi asamblate în Republica Moldova. Am identificat o serie de indicatori de risc, printre care:

  • Transparența redusă a procedurilor de achiziție, având în vedere că procedurile de achiziție s-au desfășurat în afara sistemului de achiziție electronic, disponibil pentru cetățeni. La fel, nu s-au aplicat prevederile Legii 74/2020 privind achizițiile în domeniile energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale.
  • Troleibuzele procurate sunt foarte vechi, unele înregistrate inițial în anii 2002 – 2003. Prețul pentru unele troleibuze a fost de 1000 Euro per bucată. Aceste circumstanțe dau de înțeles că unele dintre aceste troleibuze sunt într-o stare foarte proastă, iar autoritățile din UE căutau cum să se debaraseze de ele, fără a suporta costuri mari de reciclare. Apar semne de întrebare cu privire la eficiența acestor achiziții de troleibuze, despre care nu este clar dacă vor putea puse în funcțiune, respectiv despre durata de funcționare.
  • Contractele de transport pentru o parte din troleibuze au fost încheiate prin procedura de negociere cu „RMT Trans” SRL, iar plata a fost făcută 50% în avans. În articol am explicat circumstanțele care ridică suspiciuni privind o posibilă înțelegere ce denaturează concurența.
  • Riscuri privind protecția mediului, reieșind din faptul că o parte dintre troleibuzele procurate ar putea ajunge în scurt timp deșeuri.

Având în vedere indicatorii de risc menționați, este la altitudinea contribuabililor să decidă dacă consideră că banii publici au  utilizați eficient în acest caz.

 

 

 

 

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).