Blog

Cercetări sociologice de milioane, comandate de direcțiile municipale
Revizii

Cercetări sociologice de milioane, comandate de direcțiile municipale

Autor: Olga Diaconu

O achiziție de necesitate îndoielnică, inițiată de Direcția Generală Mobilitate Urbană (DGMU) se referă la evaluarea serviciilor prestate de DGMU, cu valoarea estimată de 1,2 milioane lei, fără TVA. Curios este faptul că, utilitatea acestor servicii și ce impact au – nu este clar. 

Conform procedurii de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1723626143984, compania selectată ar urma să presteze următoarele servicii:

  1. Sondaj municipal pe trei componente (aprecierea serviciilor prestate de DGMU,  cunoștințele despre serviciile prestate, satisfacția respondenților față de serviciile acestei direcții pe fiecare componentă/domeniu, motivul nesatisfacției pe fiecare componentă, nivelul de conștientizare (public awareness) a populației privind responsabilitățile DGMU): servicii transportul public, servicii asigurare iluminat nocturn în or. Chișinău, servicii de reparație a infrastructurii rutiere și pietonale în or. Chișinău
  2. Sondaj privind preferințele utilizatorilor (structura socială a călătorilor, preferințele asupra formei de plata, scopul utilizării transportului, frecvența utilizării, evaluarea disponibilității de a accepta o tehnologie nouă de achitare a călătoriei)
  3. Numărarea fluxului de pasageri (urcări/coborâri călători per fiecare stație a rutei viteza medie/timpul de călătorie pe rută);
  4. 18 discuții focus-grup cu locuitorii mun. Chișinău pe fiecare componentă (cunoștințe, atitudini, practici referitor la serviciile prestate de DGMU, aprecierea serviciilor prestate de DGMU, satisfacția respondenților față de serviciile acestei direcții pe fiecare componentă, structura socială a călătorilor utilizatori/non-utilizatori, preferințele faţă de modul de transport, frecvența utilizării transportului public, preferințele metodelor de plată, siguranța circulației traficului, siguranța deplasării pietonale pe timp de noapte, analiza lacunelor de prestare a serviciilor pe fiecare componentă (gap analysis) percepute de utilizatori, percepția populației privind prioritățile de dezvoltare a serviciilor DGMU pe fiecare componentă);
  5. 30 de interviuri cu angajații direcțiilor atribuite DGMU pe fiecare componentă (identificarea problemelor la locul de muncă, fluxul de oameni în transport,  modalitățile de achitare folosite de călători, achitarea electronică, dificultăți în implementarea practicilor europene tehnologice și de procese);
  6. Analiza documentară.

Unele dintre componentele serviciilor ce urmează a fi prestate, în special, în ceea ce se referă la implementarea sistemului de taxare electronică în transportul public, dar, și organizarea/optimizare serviciilor de transport public, s-a regăsit și în alte cercetări sociologice efectuate în perioada 2022-2023. Cercetările sociologice respective au fost contractate de aceeași instituție DGMU (anterior DGTPCC), ÎM „Parcul Urban de Autobuze”, ÎM „Regia Transport Electric”, însă toate de la același operator economic „FOP-Star” SRL. Aceeași companie a depus unica ofertă în cadrul procedurii de achiziție de evaluare a serviciilor prestate de DGMU, demonstrându-și experiența similară prin contractele atribuite anterior de direcțiile și întreprinderile municipale. Imaginea de mai jos este din anexa 12. Declarație privind lista principalelor lucrări/prestări efectuate în ultimii 3 ani de activitate, depusă de „FOP-Star” SRL la licitație.

Din informațiile privind cheltuielile pentru anul 2022, ale DGMU aflăm că, a fost plătită suma de 510 000 lei către  „FOP-Star” SRL pentru realizarea unei cercetări sociologice prin metoda sondaj (contract nr. 79/21 din 03.11.21) în legătură cu implementarea sistemului de taxare electronică în transportul public din mun. Chișinău. 

O întrebare firească ce apare este dacă serviciile contractate de primărie nu se suprapun cu cele contractate anterior. E de menționat că, nu am identificat nicăieri informații cu privire la rezultatul cercetărilor sociologice efectuate pe parcursul anilor 2022 – 2023.

Cerințe restrictive privind experiența similară

Modul în care au fost formulate cerințele privind experiența similară pentru participarea la licitația în cauză ne duc cu gândul la restricționarea concurenței și favorizarea unei singure companii –  „FOP-Star” SRL. Această companie a și depus singura ofertă la licitație, cu prețul identic valorii estimate, de unde intuim că, probabil, nu se așteptau să aibă concurenți.

În caietul de sarcini regăsim următoarele cerințe potențial restrictive cu privire la experiența companiei și experților implicați:

  • Minim 8 ani experiență, atât pentru companie, cât și pentru experți

Experți:

Manager de Proiect:

Master în domeniul Business și Administrare, Economie, Administrație Publică sau/și Management în transport, Statistică, Sociologie, Marketing.

Minim 8 ani experiență în domeniul consultanței

Expert în domeniul sociologiei

 – Magistru în domeniul sociologic

– Minim 8 ani experiență demonstrată în domeniul sociologic, organizarea și desfășurarea cercetărilor sociologice. 

Prin urmare, atât compania trebuie să dețină minim 8 ani experiență specifică, cât și experții antrenați în efectuarea studiilor sociologice, care pe lângă 8 ani experiență, trebuie să dețină și diplome de master în anumite domenii. Aceste cerințe pot fi considerate excesive și nu au fost justificate de autoritatea contractantă. O companie înregistrată mai recent de 8 ani nu ar putea depune o ofertă, chiar dacă ar avea personal ce dispune de experiență necesară, acumulată în alte proiecte sau companii. Pe de altă parte, nu este clar de ce un experți cu experiență mai mică de 8 ani, nu ar putea presta servicii la nivel corespunzător. Compania „FOP-Star” SRL a fost fondată în anul 2012, iar un sociolog ce urma a fi inclus în proiect, are anume 8 ani experiență.

Experiență de elaborare a studiilor ce se referă la parcările auto

Cerințe referitoare experienței

  • experiență anterioară similară în elaborarea studiilor și proiectelor ce ține de organizarea și funcționarea parcărilor publice, managementul parcărilor și elaborării metodologiei de calcul a tarifelor pentru parcările auto;
  • cunoștințe tehnice în domeniul infrastructurii parcărilor auto, organizării și funcționării parcărilor publice, sistemelor soft dedicate, metodologiei de formare a tarifelor pentru parcările auto;
  • experiență în colectarea datelor și analiza acestora, corelate cu sarcinile Caietului de sarcini;
  • experiență de lucru cu instituții publice și private din domeniul parcărilor auto;
  • cunoașterea cadrului legislativ și a actelor normative din domeniul infrastructurii parcărilor publice, organizării și managementul acestora.

Conchidem că, obiectul achiziției nu se referă la parcări auto, respectiv, nu este clar de ce se solicită  astfel de experiență, pe care o considerăm irelevantă. Pe de altă parte, nici informația privind experiența similară a companiei „FOP-Star” SRL nu relevă astfel de contracte anterioare. Prin urmare, este dubioasă modalitatea  Direcției Generale Mobilitate Urbană de a aprecia întrunirea criteriile de eligibilitate formulate. Totuși, în condițiile în care a fost depusă o singură ofertă, nimeni nu a contestat rezultatele procedurii de achiziție.

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).