Blog

Cheltuieli realizate de DGMU în primele 3 luni al anului 2025
Revizii

Cheltuieli realizate de DGMU în primele 3 luni al anului 2025

Autor: Olga Diaconu

Direcția Generală Mobilitate Urbană (DGMU) a publicat Raportul privind monitorizarea achizițiilor publice pentru primul trimestru al anului 2025 și pe portalul www.chisinau.md. Potrivit documentului, pe parcursul primelor 3 luni ale anului au fost inițiate 11 proceduri de achiziții, din care una a fost anulată și, de asemenea, au fost semnate 35 de contracte de achiziție de valoare mică.

Din informațiile publicate, vedem ce resurse financiare a cheltuit DDMU pentru implementarea proiectelor aflate în derulare, inițiate în anii precedenți și pentru executarea unor contracte de achiziții publice încheiate la începutul acestui an. În cele ce urmează, am expus succint cheltuielile realizate pentru unele categorii, reieșind din informațiile menționate.

Reparația podului de pe strada M. Viteazul

Conform raportului, în primele 3 luni ale anului 2024, DGMU a cheltuit 369100 LEI, din cele 40 milioane LEI preconizate a fi cheltuite în anul 2025. 

Contractul de achiziție nr. 74/22 din 22 iunie 2022 încheiat cu „Grandbudservice” SRL Ucraina, prevede suma totală de 108.030.402,31 lei cu TVA. La 10 noiembrie 23, valoarea contractului a fost ajustată cu 10.399.444,36 lei cu TVA. O altă modificare a valorii contractului cu 3386118,08 lei, a avut loc la 27 martie 2024, ulterior, la 23 iulie 2024, a fost semnat un acord adițional de majorare cu 6480593,95 lei. Suma actualizată a contractului este de 128 296 558,7 lei, cu TVA.

Sumele plătite către „Grandbudservice” SRL Ucraina pentru reparația podului M. Viteazul, în anii precedenți au fost următoarele:

  • 49 694 300 lei, în anul 2024,
  • 34 181 100 lei, în anul 2023,
  • 3 627 000 lei, în anul 2022.

Respectiv, până în luna martie 2025, DGMU ar fi transferat 73,94% din suma totală actualizată a contractului către antreprenorul „Grandbudservice” SRL Ucraina. Adițional, au fost contractate servicii de la VIAAB Engineering SRL (responsabil tehnic)  și servicii de supraveghere de autor, de la Biroul de Cercetări și Proiectări Injproiect.

Reparația periodică a îmbrăcăminții de pe șos. Hîncești, or. Chișinău

Potrivit informațiilor publicate de DGMU, în perioada ianuarie-martie 2025, nu au fost transferați bani în contul executării contractului de achiziție a lucrărilor de reparație periodică a îmbrăcăminții de pe șos. Hîncești, or. Chișinău. În 2024, a fost transferată 11 184 400 lei, antreprenorului „Rutador” SRL, suma totală a contractului, cu TVA, fiind de 77 871 806,74 lei. Acest lucru s-ar putea datora faptului că, graficul de executare prezentat de antreprenor la licitație nu prevedea executarea lucrărilor în perioada rece a anului.

Renovarea trotuarelor, zonelor pietonale și căilor de acces

Conform planului provizoriu de achiziții publice pentru anul 2025 al Direcției Generale Mobilitate Urbană, pentru reparația trotuarelor și zonelor pietonale aferente străzilor din „Centrul istoric” a fost prevăzută o sumă de 120 milioane de lei. Suplimentar, a fost planificată o sumă de 500 000 lei pentru elaborarea conceptului uniform de intervenții la lucrări de trotuare în „Centrul istoric”. Din informațiile privind cheltuielile realizate de DGMU pentru primul trimestru al anului 2025, nu reiese că ar fi fost cheltuite resurse pentru reparația trotuarelor în această perioadă.

În primele trei luni ale anului 2025, DGMU a plătit o datorie de 10 263 200 lei către „Vicoliv Grup” SRL pentru repararea acceselor către câteva instituții de învățământ. Datele publicate nu arată  alte sume de bani cheltuite pentru reparația trotuarelor în perioada sus menționată.Tot către „Vicoliv Grup” SRL a fost plătită o datorie de 4 471 400 lei pentru elaborarea documentației de proiect a reconstrucției canalului de scurgere a apelor din șos. Hîncești.

O altă datorie, de 12 790 500 lei a fost transferată către „Netsistem” SRL pentru construcția obiectivelor de semafoare la intersecțiile str. Vadul lui Vodă – str. Maria Drăgan și str. Studenților – str. Florilor, inclusiv, dotarea cu echipamente cu semnal sonor pentru persoanele cu dizabilități de vedere. 

Servicii prestate de ÎM Regia „EXDRUPO

În primul trimestru al anului 2025, DGMU a transferat către ÎM Regia „EXDRUPO” surse financiare, în temeiul acordului adițional nr. 1 din 15.01.2025, pentru următoarele servicii:

  • întreținerea infrastructurii rutiere – 13 536 000 lei;
  • sistematizarea și securitatea circulației rutiere – 1 477 200 lei;
  • implementarea solicitărilor parvenite pe eu.chisinau.md – 296 000 lei;
  • salubrizarea străzilor, inclusiv, în sezonul rece, curățarea canalizării pluviale – 13 467 300 lei. 

Servicii prestate de ÎM „LUMTEH”

Tot în primele luni ale anului 2025, DGMU a transferat către ÎM „LUMTEH” surse financiare în temeiul contractului nr. 20/25 din 30.01.2025, pentru următoarele servicii:

  • energie electrică – 40 298 900 lei;
  • reparația și întreținerea iluminatului public – 3 701 300 lei;
  • reparația și întreținerea sistemului de dirijare a semafoarelor – 1 666 200 lei;
  • modernizarea obiectivelor de semafoare din mun. Chișinău –  1 324 600 lei;
  • modernizarea sistemului de iluminat public din mun. Chișinău, inclusiv, în curțile blocurilor de locuit și accese către instituțiile de învățământ – 171 300 lei;
  • reconstrucția rețelelor electrice de iluminat în urma efectuării lucrărilor de renovare a rețelelor 0,4 kw de către ÎCS Premier Energy SRL – 138 100 lei;

Subsidii pentru întreprinderile municipale de transport public

Tot din același document, observăm că, DGMU a transferat 115 065 200 LEI către ÎM „Regia Transport Electric”, în temeiul contractului de prestări servicii de transport de călători, încheiat în baza Deciziei CMC nr. 3/40 din 16.05.2011. Suma totală prevăzută în acest scop pentru anul 2025 este de 458 milioane lei. O altă sumă de 2,9 milioane lei, din 20 mln. lei preconizate, a fost transferată către ÎM „Regia Transport Electric” pentru asamblarea troleibuzelor cu parcurs, inclusiv, procurarea în rate.

Către ÎM „Parcul Urban de Autobuze”, DGMU a transferat suma de 46 489 400 LEI în temeiul contractului de prestări servicii de transport de călători, încheiat în baza Deciziei CMC nr. 3/29 din 19.11.2015. Alte 20 milioane LEI au fost planificate pentru asamblarea autobuzelor, procurarea autobuzelor, inclusiv, procurarea în rate, dar nu au fost transferate încă resurse în acest scop.

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).