Blog

Cine va răspunde de radierea datelor contabile pentru o perioadă de 2 ani la IMSP Spitalul Clinic Bălți?
Revizii

Cine va răspunde de radierea datelor contabile pentru o perioadă de 2 ani la IMSP Spitalul Clinic Bălți?

 

Autori: Diana Grosu

 

Odată cu începutul pandemiei, Asociația pentru Drepturile Omului Lex XXI a fost înștiințată, în nenumărate rânduri, despre faptul că la IMSP Spitalul Clinic Bălți se fac încălcări de introducere în baza farmaceutică 1C a unui număr eronant de produse farmaceutice, mai exact a unui număr mai mare de medicamente decât beneficia pacientul în realitate. Din această cauză, Asociația a depus o sesizare la Inspectoratul Național de Investigații, iar acesta la rândul său a transmis cazul Inspecția Financiare Bălți, pentru a iniția un control la SC Bălți pentru a verifica documentele contabile.

 

 

 

 

 

 

Chiar înainte de demararea controlului, personalul medical a înștiințat asociația că administrația spitalului a ordonat să se facă “ordine” în fișele medicale și datele din baza farmaceutică se șterg. Suspectând faptul că administrația încearcă să șteargă probele care ar demonstra mai multe încălcări grave, Asociația s-a adresat cu o sesizare la Inspectoratul Național de Investigații.

Ca răspuns la această sesizare, conducerea spitalului a depus o plângere pe președinta asociației, învinuind-o că “intenționat a dus în eroare organele de poliție” atunci când a depus o plângere pe instituție. Din plângere aflăm că datele au fost șterse deoarece “s-a decis de a radia informația din registrul de evidență, pe parcursul a 2 ani, pentru a elibera memoria și a majora viteza de lucru a programului.”

 

 

 

 

 

Administrația spitalului menționaează, de asemenea, că responsabil de reînoirea programului este compania “DAAC Software System” SRL, ceea ce este confirmat pe pagina web a instituției. Spitalul deține două contracte cu operatorul economic “DAAS Software System”, unul de prestare a serviciilor de abonament a produsului soft 1C: Întreprinderea 7.7: Contabilitate pentru instituții medicale” (https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/60-DAAC-Software-Systems-SRL.pdf?fbclid=IwAR1Shps6U3GEThBqIZkIZcQ6G7g1BcIyEcUcb5KK6kA56joeTGJO-kETGYM),
iar al doilea de ajustare a serviciilor soft în baza platformei „1C: Întreprinderea 7.7” (https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/61-DAAC-Software-Systems-SRL.pdf?fbclid=IwAR3VehxllTFLM9qW3dja7Y7MvWGDUO4WpxqTIORpZMshS07q2_pdN15O-rc).

Conform contractelor, compania a primit în anul 2020 suma de 113 000, 00 MDL pentru deservirea programei 1C, iar pentru anul 2021 – 76 000, 00 MDL.

 

 

 

 

Numele aceluiași operator economic apare în legătură cu alt caz răsunător: spargerea bazei de date a Curții de Conturi imediat după ziua alegerii. Pe 16 iulie, AGER publică pe Revizia.md o postare prin care ne informează despre faptul că “DAAS Software System” a vândut un sistem de securitate informațională paginii web și bazei de date a Curții de Conturi, în sumă de 630 170 lei, fără TVA (https://www.facebook.com/REVIZIA.md/posts/4070237836423409).
Deci nu putem numi cazul cu spitalul o simplă eroare, deoarece nu e singular, a existat cel puțin un precedent care e cunoscut la nivel național.
Dacă programa “1C-baza farmaceutică” și-a stopat activitatea din cauza supraîncărcării registrului de evidență cu informație, de ce singura soluție care s-a găsit a fost ștergerea registrului pentru 2 ani și scoaterea datelor din circuit verificabil?
Conform legii contabilității nr.287/2017, pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor contabile până la expirarea termenului de păstrare a lor, conform regulilor stabilite de Organul de Stat pentru Supravegherea și Administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova, sau nerestabilirea lor, conform legislației, în termen de până la 3 luni din momentul constatării faptului respectiv, se sancționează conform Codului contravențional.
Nimeni nu poartă răspundere pentru distrugerea datelor, nici operatorul economic achitat din bani publici, nici conducerea spitalului. Apare întrebarea, cum poate o instituție de stat, care e responsabilă de viața și sănătatea pacienților, să decidă radierea informației din registrele de evidență fără a înștiința în prealabil autoritățile și fără a deține copii pe suport de hârtie? Ce date au fost șterse și va fi posibilă restabilirea lor?

Odată cu începutul pandemiei, Asociația pentru Drepturile Omului Lex XXI a fost înștiințată, în nenumărate rânduri, despre faptul că la IMSP Spitalul Clinic Bălți se fac încălcări de introducere în baza farmaceutică 1C a unui număr eronant de produse farmaceutice, mai exact a unui număr mai mare de medicamente decât beneficia pacientul în realitate. Din această cauză, Asociația a depus o sesizare la Inspectoratul Național de Investigații, iar acesta la rândul său a transmis cazul Inspecția Financiare Bălți, pentru a iniția un control la SC Bălți pentru a verifica documentele contabile.

Chiar înainte de demararea controlului, personalul medical a înștiințat asociația că administrația spitalului a ordonat să se facă “ordine” în fișele medicale și datele din baza farmaceutică se șterg. Suspectând faptul că administrația încearcă să șteargă probele care ar demonstra mai multe încălcări grave, Asociația s-a adresat cu o sesizare la Inspectoratul Național de Investigații.

Ca răspuns la această sesizare, conducerea spitalului a depus o plângere pe președinta asociației, învinuind-o că “intenționat a dus în eroare organele de poliție” atunci când a depus o plângere pe instituție. Din plângere aflăm că datele au fost șterse deoarece “s-a decis de a radia informația din registrul de evidență, pe parcursul a 2 ani, pentru a elibera memoria și a majora viteza de lucru a programului.”

Administrația spitalului menționaează, de asemenea, că responsabil de reînoirea programului este compania “DAAC Software System” SRL, ceea ce este confirmat pe pagina web a instituției. Spitalul deține două contracte cu operatorul economic “DAAS Software System”, unul de prestare a serviciilor de abonament a produsului soft 1C: Întreprinderea 7.7: Contabilitate pentru instituții medicale” (https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/60-DAAC-Software-Systems-SRL.pdf?fbclid=IwAR1Shps6U3GEThBqIZkIZcQ6G7g1BcIyEcUcb5KK6kA56joeTGJO-kETGYM),
iar al doilea de ajustare a serviciilor soft în baza platformei „1C: Întreprinderea 7.7” (https://scb.md/wp-content/uploads/2020/12/61-DAAC-Software-Systems-SRL.pdf?fbclid=IwAR3VehxllTFLM9qW3dja7Y7MvWGDUO4WpxqTIORpZMshS07q2_pdN15O-rc).

Conform contractelor, compania a primit în anul 2020 suma de 113 000, 00 MDL pentru deservirea programei 1C, iar pentru anul 2021 – 76 000, 00 MDL.

Numele aceluiași operator economic apare în legătură cu alt caz răsunător: spargerea bazei de date a Curții de Conturi imediat după ziua alegerii. Pe 16 iulie, AGER publică pe Revizia.md o postare prin care ne informează despre faptul că “DAAS Software System” a vândut un sistem de securitate informațională paginii web și bazei de date a Curții de Conturi, în sumă de 630 170 lei, fără TVA (https://www.facebook.com/REVIZIA.md/posts/4070237836423409).
Deci nu putem numi cazul cu spitalul o simplă eroare, deoarece nu e singular, a existat cel puțin un precedent care e cunoscut la nivel național.
Dacă programa “1C-baza farmaceutică” și-a stopat activitatea din cauza supraîncărcării registrului de evidență cu informație, de ce singura soluție care s-a găsit a fost ștergerea registrului pentru 2 ani și scoaterea datelor din circuit verificabil?
Conform legii contabilității nr.287/2017, pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor contabile până la expirarea termenului de păstrare a lor, conform regulilor stabilite de Organul de Stat pentru Supravegherea și Administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova, sau nerestabilirea lor, conform legislației, în termen de până la 3 luni din momentul constatării faptului respectiv, se sancționează conform Codului contravențional.
Nimeni nu poartă răspundere pentru distrugerea datelor, nici operatorul economic achitat din bani publici, nici conducerea spitalului. Apare întrebarea, cum poate o instituție de stat, care e responsabilă de viața și sănătatea pacienților, să decidă radierea informației din registrele de evidență fără a înștiința în prealabil autoritățile și fără a deține copii pe suport de hârtie? Ce date au fost șterse și va fi posibilă restabilirea lor?

 

 

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).