Blog

Circa 8 milioane de lei pentru sisteme de irigare și lucrări dendrologice pe bd. Decebal
Revizii

Circa 8 milioane de lei pentru sisteme de irigare și lucrări dendrologice pe bd. Decebal

Autor: Olga Diaconu

Direcția Generală Locativ Comunală și Amenajare (DGLCA) va cheltui 8 milioane lei pentru instalare a sistemului de irigare automatizată și lucrări dendrologice pe aliniamentele stradale de pe bd. Decebal, până la finalul anului 2024. Contractul cu agentul economic „BG TON” SRL a fost încheiat la 10 septembrie 2024, în rezultatul procedurii de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1723114616471. Suma contractului a fost de 7 943 638,64 lei, cu TVA, conform informațiilor de pe pagina Agenției Achiziții Publice. 

Imagine simbol

Din caietul de sarcini, aflăm că antreprenorul ar urma să demonteze o porțiune de 200 m2 din pavajul de pe bd. Decebal, să demoleze o porțiune de 50m2 de drum, să instaleze rețele exterioare de apeduct și rețele de irigații, iar apoi să refacă pavajul demontat și drumul demolat. Pentru înverzirea zonei, vor fi transplantați 515 copaci foioși si rășinoși cu diametrul pâna la 10 cm, cu balot de pământ, 4750 arbuști cu balot de pământ,  85 plante perene. Totodată, va fi semănată o suprafață de 2950 m2 de gazon, după extragerea solului degradat și așternerea a câteva mii de tone de sol fertil pe suprafața ce urmează a fi semănată.

Trotuarele de pe bd. Decebal au fost amenajate cu pavaj recent, de operatorul economic „Vicoliv Grup” SRL, în cadrul procedurii de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1662447412801. Lucrările au fost executate în perioada 2023 – 2024. Remarcăm că și caietul de sarcini pentru această procedură de licitație includea lucrări de instalare a sistemelor de irigare automate la următoarele aliniamente stradale:

  • bd. Decebal – bd. Dacia
  • bd. Decebal – str. Trandafirilor
  • bd. Decebal – str. Zelinski.

De asemenea, caietul de sarcini includea și înverzire prin semănarea gazonului. Pentru realizarea acestui obiectiv, urmau a fi îndeplinite operațiuni similare celor din caietul de sarcini pentru procedura de licitație desfășurată de DGLCA, și anume:

  • Sapatura mecanica cu excavatorul de 0,40-0,70 mc, cu motor cu ardere internă și comanda hidraulică, în pământ cu umiditate naturală, descărcare în autovehicule teren catg. II (încărcare pământ vegetal) – 2579m3
  • Transportarea pamintului cu autobasculanta de 10 t la distanța de 10 km – 3376,1 tone
  • Asternerea uniforma a stratului de pamint vegetal, pe teren orizontal sau cu  panta de 20%, cu păstrarea structurii, în straturi de 30 cm grosime – 13629,2 m2
  • Semanarea gazonului pe suprafețe orizontale sau în pantă sub 30% =15530 m2

Am solicitat informații de la DGLCA în legătură cu aliniamentele stradale unde urmează a fi instalate rețele exterioare de apeduct și irigații în cadrul procedurii de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1723114616471, pentru a exclude ipoteza în care ar putea exista suprapunere de lucrări. Am fost informați că urmează a fi instalate rețele exterioare de apeduct și irigații pe aliniamentele stradale de pe bd. Decebal, tronsonul dintre str. Trandafirilor și șos. Muncești.

Contractul cu agentul economic  „BG TON” SRL 

DGLCA a desemnat câștigătoare oferta depusă de „BG TON” SRL, contractul în sumă de 7 943 638,64 lei, cu TVA fiind încheiat la 10 septembrie 2024.

Proiectantul a fost subcontractat pentru executarea lucrărilor

Din documentele atașate, aflăm că, „BG TON” SRL intenționează să subcontracteze un alt operator economic – „Benestar Trade” SRL, pentru montarea sistemelor de irigare și apeduct, lucrări de terasamente, plantare arbori, arbuști, semănare iarbă și deservire spații verzi. Valoarea lucrărilor ce urmează a fi executate de subcontractorul „Benestar Trade” SRL este de aproximativ 1 588 727 lei sau 20% din valoarea totală a contractului. Printre actele atașate la ofertă, regăsim și un contract de subantrepriză general între „BG TON” SRL și „Benestar Trade” SRL, datat cu 1 aprilie 2022, aplicabil raporturilor juridice dintre aceste două companii.

Este de menționat că „Benestar Trade” SRL este și agentul economic care a elaborat documentație de proiect pentru instalarea sistemului de irigare automatizată și plantarea arborilor pe aliniamentele stradale din bd. Decebal. Aceste servicii au fost prestate în baza unui contract atribuit de DGLCA la data de 13.06.2024, în sumă de 275 870,07 lei, în temeiul procedurii de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1715673308677

Dubii privind disponibilitatea de personal 

Potrivit ofertei, apar dubii cu privire la faptul dacă, antreprenorul dispune de personal calificat pentru executarea contractului. În DUAE, acesta declară că a avut 3 în anul 2023, dar 6-7 pentru anii precedenți. Din situațiile financiare pentru anul 2023, reiese că numărul mediul al angajaților a fost de 2 persoane (probabil directorul și contabilul, numele cărora figurează și în anexa nr. 15). Din informațiile de pe pagina data2b.md, aflăm că numărul angajaților s-a menținut constant pe parcursul anilor 2020 – 2023, și nu a depășit 2 persoane. Prin urmare, este posibil că datele furnizate în DUAE cu privire la personalul angajat pe parcursul ultimilor ani nu sunt veridice. Nici subcontractorul „Benestar Trade” SRL nu are mai mulți angajați. Conform informațiilor disponibile pe pagina data2b.md, compania a avut 2 angajați în perioada 2020 – 2023. 

Acest lucru ridică semne de întrebare în raport cu capacitatea ofertantului și subcontractantului de a asigura executarea calitativă și în termen a contractului atribuit de DGLCA. Admitem că  „BG TON” SRL și „Benestar Trade” SRL ar putea angaja persoane suplimentare la necesitate pentru executarea lucrărilor. Totuși, nu putem exclude riscul că executarea contractului se va face de persoane necalificate, fără experiență, angajate „la negru”, fără plata impozitelor și taxelor obligatorii către bugetul public. Un alt risc este ca acest contract să fie subcontractat mai departe neoficial către alte companii, în schimbul unui comision. 

Persoanele cu experiență vastă, ce apar în declarație, ar putea să nu fie deloc implicate la executarea contractului, pentru că nici nu este clar din ce resurse ar putea fi aceștia plătiți. Devizele locale includ cheltuieli de salarizare pentru manoperă. Totuși, nu este foarte clar din ce resurse ar urma să se facă plățile pentru personalul cu calificare mai înaltă, cum ar fi diriginți de șantier, proiectanți, devizieri, directori, contabili etc. Aceștia ar urma să fie plătiți din cheltuielile de regie, care reprezintă totalitatea cheltuielilor legate de crearea condițiilor pentru execuția lucrărilor de construcții, organizarea, administrarea și deservirea lucrărilor. Totuși, din devizele de cheltuieli aflăm că au fost prevăzute cheltuieli de regie de doar 3%, în condițiile în care, în medie, acestea constituie 14,5% din cheltuielile directe, conform normelor în construcții. Pentru că niciuna dintre aceste companii nu pare să fi avut proiecte mari în derulare pe parcursul ultimilor ani, cu excepția contractelor atribuite de direcțiile și întreprinderile municipale, pare puțin probabilă ideea că acești experți și specialiști ar fi plătiți preponderent din alte proiecte.

Pentru a evita riscurile, autoritatea contractantă ar fi putut da dovadă de mai multă diligență, solicitând și alte acte decât o simplă declarație cu personalul implicat. 

Dubii privind disponibilitatea utilajelor și echipamentelor necesare

În ceea ce ține de utilajele grele necesare pentru executarea contractului, cum ar fi săpătoare de șanțuri, kamaz, autocamioane, excavator pe șenile sau compactor manual, în anexa nr. 14 este indicat că acestea vor fi asigurate de la terți sau din alte surse. Membrii asocierii urmează să pună la dispoziție utilaje mai ușoare, cum ar fi mașini de tuns, motocoase, lopeți de grădină, motocultivatoare etc. Și aici, considerăm incident riscul ca acest contract să fie subcontractat mai departe neoficial către alte companii, în schimbul unui comision. Și, în acest caz, considerăm  că, autoritatea contractantă putea da dovadă de mai multă diligență, solicitând și alte dovezi privind disponibilitatea utilajelor, decât o simplă declarație, așa cum e indicat în anunțul de atribuire.

Câți bani au încasat cele două companii pentru construcția și instalarea sistemelor de irigare din contul direcțiilor și întreprinderilor municipale

Analizând informațiile disponibile în spațiul public, aflăm că majoritatea lucrărilor de instalare a sistemelor de irigare în ultimii ani au fost executate celor două companii – „BG TON” SRL și „Benestar Trade” SRL. 

Conform informațiilor puse la dispoziție de „BG TON” SRL, dar, și datelor disponibile public, „BG TON” SRL a executat următoarele contracte cu obiect similar în perioada 2018 – 2024:

  1. Sistem de irigare automatizată în parcul „Ștefan cel mare și Sfânt” cu instalare, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 28.09.2018, în sumă de 3 246 824,56 lei;
  2. Articole pentru irigare, contract atribuit de Î.M.„Parcul Dendrariu” la 25.07.2019, contract în sumă de 431 988 lei. Contractul a fost majorat cu 35065,61 lei și micșorat cu 16 931 lei în aceeași zi.
  3. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizat în scuarul „Mihai Eminescu”, contract atribuit de DGLCA, valoarea lucrărilor executate – 282 322 lei, act de primire din 18.11.2020;
  4. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizata pe aleea de pe bd. Mircea cel Bătrân, contract atribuit de DGLCA, valoarea lucrărilor executate – 2 530 800 lei, act de primire din 08.12.2020;
  5. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizat pentru parcul „Valea Trandafirilor”, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi”, valoarea lucrărilor executate – 596 937 lei, act de primire din 01.09.2021;
  6. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizat pentru aliniamentul stradal Calea Orheiului, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi”, valoarea lucrărilor executate – 1 077 600 lei, act de primire din 08.12.2022;
  7. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizată în spațiile verzi de pe aliniamentele stradale ale bd. Dacia (str. Trandafirilor – Str. Grădina Botanică), contract atribuit de DGLCA, valoarea lucrărilor executate – 5 868 543,75 lei. Contractul a fost majorat cu 400 866,7 lei la 01.12.2022. Actul de primire datează din 26.12.2022;
  8. Construcția rețelelor de irigare SCR „T. Mosneaga” secția consultativă, contract atribuit de IMSP Spitalul Clinic Republican „Timofei Moşneaga”, valoarea lucrărilor executate – 382 996,53 lei, act de primire din 26.06.2024;
  9. Lucrări de instalare a sistemelor de irigare automatizată, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 23.05.2024, în sumă de 629 493,48 lei;
  10. Piese de schimb pentru sistemul de irigare, contract atribuit de APARATUL PRESEDINTELUI REPUBLICII MOLDOVA, în sumă de 4 650 lei;
  11. Mașini de tuns iarba, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 25.03.2024, în sumă de 179 965 lei;

Astfel, sumele încasate de „BG TON” SRL pentru lucrări de construcție și instalare a sistemelor de irigare destinate direcțiilor și întreprinderilor municipale, în ultimii ani, a depășit 9 milioane de lei.

Conform informațiilor disponibile public, „Benestar Trade” SRL a executat următoarele contracte de achiziții publice începând cu anul 2021 și până în prezent:

  1. Articole pentru irigare, contract atribuit de ÎM „Parcul Dendrariu” la 16.04.2021, în sumă de 566 376,3 lei, procedură de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1615848882099.  Contractul a fost majorat cu 36 700 lei la 08.09.2021.
  2. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizată pentru scuarul în memoria victimelor catastrofei de la CAE Cernobâl, contract atribuit de DGLCA la 14.07.2021, în sumă de 488326,2 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1623677253855.
  3. Lucrărilor de instalare a sistemului de irigare automatizată în spațiile verzi din sectoarele Ciocana și Buiucani, contract atribuit de DGLCA la 22.09.2022, în sumă de 1 361 699,52 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1660306060573.
  4. Lucrări de instalare a sistemelor de irigare automatizată, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 10.04.2023, în sumă de 321 261,13 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1679057237787.
  5. Servicii de întreținere a sistemului de irigare din Alea Mircea cel Bătrân, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 27.07.2023, în sumă de 87 086,26 lei.
  6. Servicii de întreținere a sistemului de irigare din bd. Dacia, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 27.07.2023, în sumă de 92 453,65 lei.
  7. Servicii de întreținere a sistemului de irigare din bd. Dacia, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 14.11.2023, în sumă de 92 453,65 lei.
  8. Tuburi pentru irigarea rădăcinilor, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 15.11.2023, în sumă de 71 877,6 lei.
  9. Servicii privind elaborarea documentației de proiect pentru sistemele de irigare, contract atribuit de Î.M.„Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” la 15.02.2024, în sumă de 59 620,64 lei.
  10. Lucrări de pregătire a terenului și semănare a gazonului pe spațiul din str. Mihail Sadoveanu, contract atribuit de DGLCA la 23.05.2024, în sumă de 746.816,12 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1688476332216;
  11. Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizată în scuarul Colina Pușkin, contract atribuit de DGLCA la 13.06.2024, în sumă de 796.446,71 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1713942302745;
  12. Servicii de elaborare a documentației de proiect pentru instalarea sistemului de irigare automatizată și plantarea arborilor pe aliniamentele stradale din bd. Decebal, contract atribuit de DGLCA, în sumă de 275.870,07 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1715673308677.
  13. Servicii intretinere a spatiilor verzi, contract atribuit de Universitatea de Stat de Medicina și Farmacie „N. Testemitanu” prin NFP la 20.06.2024, în sumă de 640.881,12 lei.
  14. Achiziționarea lucrărilor de montare a sistemului de irigare din scuarul „Ciocana” cu amfiteatru, adiacent bd. Mircea cel Bătrân, 4/3 din sectorul Ciocana, mun. Chișinău, contract atribuit de Pretura Ciocana la 21.08.2024, în sumă de 499.862,75 lei, procedura de achiziție nr. ocds-b3wdp1-MD-1723629535610.

Astfel, sumele încasate de „Benestar Trade” SRL la lucrări de construcție și instalare, dar și întreținere a sistemelor de irigare pentru direcțiile și întreprinderile municipale, în ultimii ani, au fost de circa 5 milioane de lei.

Alte companii au primit resurse limitate pentru construcție, instalare sau întreținere de sisteme de irigare de la direcțiile și întreprinderile municipale, potrivit informațiilor de pe pagina Agenției Achiziții Publice.

În anul 2024, companiei SIGMA „VENMER” SRL i-a fost atribuit un contract de pretura sect. Centru, care, pe lângă reabilitarea trotuarului din str. Ciuflea, mai includea și compartimentele de rețele exterioare de apă și rețele sistem de irigații, estimate la 1 883 515,16 lei, conform devizelor prezentate de antreprenor. 

În anul 2022, pretura sect. Râșcani a atribuit companiei „Irion Company” SRL un contract pentru Lucrări publice de reabilitare prin irigare a aliniamentului pe bd. Moscova (intervalul str. M. Costin – str. Studenților), în sumă de 930 000 lei, iar DGLCA a atribuit companiei „Alex Garden” SRL un contract pentru Elaborarea documentației de proiect pentru instalarea sistemelor de irigare automatizată în spațiile publice, în sumă de 180 000 lei. 

Iar în anul 2021, pretura sect. Râșcani a atribuit companiei „Irion Company” SRL un contract pentru Lucrări publice de reabilitare prin irigare a aliniamentului stradal de pe bd. Moscova, inclusiv reconstrucţia şi reparaţia gardului, în sumă de 727 785,1 lei, și un alt contract companiei „Barzine Cons” SRL pentru Lucrări de instalare a sistemului de irigare automatizată în scuarul „Mezon”, bd. Moscova, 21, mun. Chişinău, în sumă de 780 890,4 lei.

În anul 2020, DGLCA a atribuit companiei „ALEX GARDEN” SRL un contract pentru Lucrări de instalare a sistemelor de irigare automatizată, în sumă de 1 799 253,94 lei, și un altul pentru Lucrări de instalare a sistemului de irigare în scuarul din str.Tăbăcăria Veche, în sumă de 35 799,64 lei.

Totuși, admitem că au fost incluse compartimente cu privire la sisteme de irigare și în unele proceduri de achiziție de lucrări de reparație a trotuarelor.

Concluzii

Un aspect neglijat de direcțiile municipale pentru procedurile de construcție a sistemelor de irigare este planificarea corespunzătoare. După ce trotuarele au fost reparate recent pe bd. Decebal de DGMU, DGLCA intervine și demontează o parte din pavaj și demolează o porțiune de drum pentru a instala sisteme de irigare. Se crează impresia unei lipse de coordonare sau de viziune la primăria mun. Chișinău, ceea ce duce și la risipă de resurse.

Un alt aspect care ridică semne de întrebare se referă la atribuirea preponderentă a contractelor de achiziții publice către aceleași două companii, de majoritatea direcțiilor și întreprinderilor municipale din Chișinău, ceea ce ridică suspiciuni de favorizare a acestora. Aceste suspiciuni sunt întărite și de faptul că, cele două companii – „BG TON” SRL și „Benestar Trade” SRL, nu au avut mai mult de doi angajați fiecare, pe parcursul ultimilor ani. Spre exemplu, personalul „BG TON” SRL este alcătuit din director și contabil, după cum reiese din datele atașate la ofertă. Nu este foarte clar cum DGLCA, care este și autotitatea contractantă pentru multe dintre procedurile de licitație pentru construcția sistemelor de irigare, s-a asigurat că cele două companii sunt capabile să ducă la bun sfârșit contractele atribuite, cu personalul și echipamentul de care dispune sau pe care îl poate contracta.

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).