Blog

Construcția adăpostului pentru animale la Bălți, un „sanatoriu” pentru câinii vagabonzi ridicat din banii contribuabililor bălțeni 
Revizii

Construcția adăpostului pentru animale la Bălți, un „sanatoriu” pentru câinii vagabonzi ridicat din banii contribuabililor bălțeni 

Autori: Vitali Cozearschi, Diana Grosu

 

русская версия здесь

 

Îi prind, îi hrănesc, apoi îi lasă la libertate. Pentru ca ulterior din nou să-i prindă, să încaseze bani pentru asta și să-i lase iarăși în libertate. Cam acesta ar fi principiul de activitate al azilului din Bălți. De altfel, pentru construcția și amenajarea acestuia, bălțenii au achitat cca 9 mln de lei. 

Licitația privind construcția azilului pentru animalele fără adăpost a fost stabilită pentru 12 decembrie 2017. În total, au fost prezentate 3 oferte – de la companiile „Comalion LCA” SRL , „Constructorul” SA și „Marsharcon” SRL . În urma licitației contractul a fost atribuit „Marsharcon” SRL condus de către Boris Marcoci, care pe atunci era consilier municipal fiind totodată membru al unor comisiilor municipale și al Consiliului Urbanistic al Primăriei Bălți.

 

 

 

Așa cum putem observa din contract, suma declarată pentru construcția azilului a constituit 6 248 049 de lei. În actul publicat de compania „Marsharcon” SRL este indicat termenul pentru efectuarea lucrărilor de construcție – 19 luni. Totuși în cele 19 luni suma oferită „Marsharcon” SRL a crescut la 6 mil. 950 460 de lei. Un raport detaliat care explică de ce suma s-a majorat cu cca 700 de mii de lei este prezentat în documentul de mai jos:

 

 

 

 

Totuși suma de 6 mil. 950 460 de lei nu-i nici de departe cea finală. În răspunsul oficial oferit de primarul interimar Ghenadie Șmulschi este indicată suma de 8 mil. 757 de mii 438 de lei:

 

 

 

 

În devizul de achiziții de valoare mică al Primăriei Bălți putem vedea cheltuielile azilului pentru consumul electricitate în valoare de 2,2 mii de lei pentru perioada mai-iunie 2018, deși contractul cu „Marsharcon” SRL a fost semnat încă în luna februarie a aceluiași an. Am putea presupune că Primăria Bălți și-a asumat costurile pentru energia electrică consumată la șantierul gestionat de compania „Marsharcon” SRL? 

 

 

 

Din raportul pentru 2019 al Întreprinderii Municipale „Direcția de Construcții Capitale – Comanditar Unic mun. Bălți”:

Au fost încheiate lucrările de construcție a azilului pentru pisicile și câinii fără adăpost începute în martie 2018. Obiectul constă din blocul „Stație de dezinfecție”, 2 padocuri pentru exterior și 2 țarcuri pentru interior, a fost pavat cu dale de beton drumul din interiorul obiectului pe o suprafață de 977,5 m2 și trotuarele pe o suprafață de 860,0 m2. A fost realizată iluminarea stradală cu instalarea a 28 de stâlpi metalici. Au fost trasate rețelele de alimentație cu apă, de alimentare cu energie electrică, la fel a fost construită canalizarea în cadrul obiectului. Teritoriul a fost împrejmuit cu un gard din plasă metalică de tip euro.

Azilul a fost construit în baza următorului plan:

 

 

 

Canalizația azilului prevăzut pentru întreținerea a 400 de câini a fost construită în forma unor gropi de gunoi:

 

 

La finalizarea lucrărilor de construcție a fost întocmit un act de predare-primire a obiectului. Din partea Primăriei, construcția azilului a fost recepționată de Ghenadie Șmulschi și Valeri Zincovschi:

 

 

 

În plus, din anul 2015, lunar pentru prinderea câinilor erau cheltuite mii de lei. Uneori chiar erau plătite mii de lei doar pentru faptul că autospecialele respective circulau pur și simplu prin Bălți, dar fără a prinde vreun câine. În același timp, conducerea orașului în persoana lui N. Grigorișin semnează actele de activitate ale Întreprinderii Municipale „Direcția Reparații și Construcții Drumuri” în valoare de 24 de mii de lei cu o eficiență zero:

 

 

Concluzii 

Din anul 2015, promisiunea de a construi azilul a fost una politică menită să soluționeze problema câinilor vagabonzi la Bălți. Deși doar pentru construcția azilului, potrivit răspunsului oficial oferit de G. Șmulschi au fost cheltuite cca 9 mil. de lei, de facto, problema câinilor vagabonzi a rămas la același nivel. Cât de reală este suma de 450 000 de euro investită într-un azil cu suprafața construcției de 1095 m. p.? 

 

 

Observăm că blocul administrativ și cel medical au o suprafață de doar 181 m. p. Restul construcției este ocupat deja de cuștile pentru câini, însă, pentru fiecare metru pătrat de azil Primăria Bălți a achitat finalmente în medie cca 450 de euro.

Antreprenorul general „Marsharcon” SRL și-a evaluat activitatea desfășurată la cca 7 mln de lei pentru o construcție de 1100 m. p. adică la 6363 de lei pentru un m. p. Toate aceste costuri sunt mai valabile pentru edificarea unui bloc capital locativ „la cheie” decât pentru un azil de animale unde o suprafață mare este ocupată de padocurile pentru exterior unde nu se observă nici urmă de „reparație euro”.

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).