Blog

Cui îi sunt dedicate procedurile de achiziții publice de vaccin împotriva COVID-19?
Revizii

Cui îi sunt dedicate procedurile de achiziții publice de vaccin împotriva COVID-19?

Autor: Diaconu Olga

Una dintre cele mai urmărite proceduri de achiziții publice la momentul actual este achiziția de vaccinuri împotriva COVID-19. Statul a decis să aloce suma de 70 de milioane de lei, vaccinul fiind văzut ca și unic remediu împotriva pandemiei. Pentru a facilita acest proces, la data de 12 martie 2021, Parlamentul a adoptat o serie de modificări la Legea nr. 69/2020, prin care a stabilit posibilitatea achiziționării de vaccin împotriva COVID-19 prin procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, cu efectuarea plății în avans. 

La scurt timp de la adoptarea modificărilor, Centrul pentru Achiziții Centralizate în Sănătate a inițiat două proceduri de achiziții publice distincte pentru procurarea vaccinului împotriva COVID-19 – o licitație deschisă și o procedură de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare. Licitația deschisă nr. ocds-b3wdp1-MD-1616075654229 pentru achiziționarea de vaccin împotriva COVID-19, cu valoarea estimată de 70 milioane de lei a fost inițiată la data de 18.03.3021. Termenul de depunere a ofertelor este până la 31.03.2021. În paralel, CAPCS a expediat marilor producători de vaccinuri împotriva COVID-19 invitații de a participa la procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare. Din spusele reprezentanților CAPCS, cele două proceduri de achiziție au fost inițiate concomitent, în ideea de a obține aproximativ în același timp oferte, atât în cadrul procedurii de licitație, cât și în cadrul procedurii de negociere fără publicare, pentru a putea fi comparate. Astfel, reprezentanții CAPCS speră că vor putea selecta cele mai avantajoase oferte pentru procurarea vaccinului.

Analizând procedurile de achiziții publice inițiate, apar mai multe semne de întrebare, pe care le enumerăm mai jos.

 

1. Care a fost sensul inițierii unei proceduri de licitație publică, din moment ce Parlamentul a adoptat modificări care permit achiziționarea vaccinului prin negocAiere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare?

Modificările la Legea nr. 69/2020, prevăd atribuirea contractelor de achiziții publice privind achiziționarea vaccinurilor anti-COVID-19 prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, în cazuri de extremă urgență, circumstanțe care reies și art. 56 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice. Noutatea pe care o aduc aceste modificări este plata în avans pentru achiziția de vaccinuri, pornind de la premisa că se urmărește achiziționarea vaccinurilor direct de la producător, iar toți marii producători de vaccinuri percep plăți în avans.

Negocierile directe cu producătorii sunt soluția firească în acest caz, pentru că ar elimina intermediarii, oferind posibilitatea achiziționării de vaccinuri la un preț mai avantajos. De asemenea, acestea ar oferi posibilitatea achiziționării diferitor tipuri de vaccinuri, care au eficiență diferită și sunt recomandate pentru diferite grupuri de risc.

La licitațiile publice desfășurate în Republica Moldova, în sistemul MTender, pot participa doar persoane juridice înregistrate în Republica Moldova, fie persoane juridice nerezidente, reprezentate de persoane din Republica Moldova, care dețin semnătură electronică validă emisă în Republica Moldova, adică doar intermediari, deci prețul achiziției ar fi mai mare.

În plus, participarea ofertanților din străinătate este limitată și de alte neclarități, la care autoritatea contractantă nu a putut răspunde, deocamdată. Un aspect neclar al proceduri de achiziție este valuta plății. În anunțul de participare, valoarea achiziției este stabilită în lei. În același timp, preţul bunurilor conform modelului de contract atașat la documentația de atribuire este în EURO. Această discrepanță a fost sesizată și de unii potențiali ofertanți, care au solicitat clarificarea datei de conversie a resurselor financiare din lei în EURO. În același timp, s-a cerut clarificarea aspectului privind prezentarea ofertelor în EURO de către persoanele nerezidente.

Din cauza că autoritatea contractantă nu a răspuns în termen la solicitarea de clarificare, sistemul a suspendat automat achiziția, care apare cu statutul „în așteptare”. Reprezentanții CAPCS au explicat că urmează să răspundă la cererea de clarificare după ce vor primi un răspuns de la Ministerul Finanțelor pe acest aspect. 

2. Prețul estimat de autoritatea contractantă per curs complet de vaccinare per persoană pare să favorizeze un anumit vaccin – Sputnik.

Conform anunțului de participare modificat la data de 23.03.3021, autoritatea contractantă își propune să achiziționeze 200 000 de cursuri complete de vaccinare per persoană. Aceasta presupune că CAPCS va achiziționa unul din următoarele tipuri de vaccin:

Vaccin care necesită 2 doze pentru un curs complet de vaccinare per persoană;

– Vaccin care necesită 1 doză pentru un curs complet de vaccinare per persoană.

Costul estimativ pentru o cură de vaccinare pentru o persoană este de 350 lei. Acest cost este identic cu prețul vaccinului rusesc Sputnik pentru două doze ($10 per doză, cursul complet fiind de 2 doze). Alte vaccinuri care s-ar încadra în acest preț ar fi Johnson & Johnson, care costă $8,5 per curs complet de vaccinare de 1 doză și AstraZeneca, care costă aproximativ 2 Euro per doză și 4 Euro per curs complet de vaccinare de două doze. Alte oferte de vaccinuri, cum ar fi Pfizer sau Moderna, având costurile mai mari, nu ar putea concura cu o ofertă de vaccin Sputnik, din considerentul că evaluarea ofertelor se face conform criteriului „cel mai mic preț”.

Teoretic, dacă un operator economic ar depune o ofertă pentru vaccin AstraZeneca sau Johnson & Johnson la prețurile negociate în alte State, acești operatori economici ar fi nevoiți să prezinte și justificarea prețurilor aparent anormal de scăzute, în temeiul art. 70 din Legea 131/2015, prețul fiind cu mai mult de 15% mai mic decât valoarea estimată a achiziției. 

Astfel, prețul estimativ stabilit în acest caz pare să sugereze favorizarea unui singur vaccin – Sputnik. 

Amintim că vaccinul Sputnik a fost autorizat condiționat în Republica Moldova la data de 26.02.2021, în condiții lipsite de transparență, anunță https://sanatateinfo.md/News/Item/10125. Conform articolului menționat Nici măcar ordinea de zi a ședinței Comisiei nu este publică, deși autoritatea este obligată să o facă. Nu este clar câți membri ai Comisiei s-au prezentat la ședință. Totodată, având în vedere că este un vaccin încă neprecalificat de către OMS, nu este clar care au fost datele de eficacitate și siguranță care au stat la baza deciziei membrilor Comisiei. Lipsește sumarul caracteristicilor produsului farmaceutic, un document important, destinat lucrătorului medical. Spre deosebire de celelalte vaccinuri, nu există disponibil un raport de siguranță”.

 

 

3. Termenele restrânse oferite producătorilor de vaccinuri pentru a depune oferte

Guvernele lumii negociază luni în șir cu marii producători, chiar și pentru câteva zeci de mii de doze. Din cauza cererii enorme, mulți dintre producători nu au vaccinurile în stoc, iar cumpărătorii trebuie să-și aștepte rândul chiar și câteva luni. Până și transportatorii de vaccinuri sunt suprasolicitați, iar livrarea la destinație poate dura destul de mult. În aceste condiții, CAPCS pare să încerce să înainteze ultimatumuri marilor producători referitor la termenele de depunere a ofertelor și/sau de livrare.

În procedura de negociere fără publicare prealabilă a anunțului de participare, autoritatea contractantă a oferit marilor producători de vaccinuri un termen de până la data de 29.03.2021 pentru a participa la procedura de negociere. Considerăm că probabilitatea că acești mari producători vor răspunde invitației în termenii restrânși stabiliți de autoritatea contractantă tinde spre zero.

Considerăm că până și companiilor intermediare le-ar fi foarte dificil să convingă marii producători să accepte participarea la licitația publică. Una dintre condițiile care le-ar putea spulbera interesul este și termenul restrâns de 20 de zile de la semnarea contractului, pentru livrarea primei tranșe de vaccinuri. În condiții normale, acest termen nu ar trebui să reprezinte o problemă. Când cererea depășește foarte mult oferta, livrarea poate dura cu ușurință câteva luni.

 

Marii producători ar urma să pună la dispoziție ofertanților intermediari și/sau autorității contractante o declarație prin care aceștia garantează livrarea vaccinului în cantitatea și termenele de livrare solicitate în documentația de atribuire. Nu considerăm că marii producători ar fi interesați să-și asume astfel de obligații în condițiile în care guvernele lumii cerșesc de la ei contracte de achiziție a vaccinurilor. Pe de altă parte, ipotetic, producătorii ar putea garanta producerea vaccinurilor în anumiți termeni, dar nu ar fi neapărat responsabili de livrarea acestora la destinație în termenele stabilite de autoritatea contractantă, pentru că livrarea ar putea fi în sarcina altor companii.

În achizițiile publice, termenele de livrare restrânse sunt deseori folosite ca și instrument de a descuraja și a elimina din competiție ofertanții incomozi. În astfel de cazuri, la licitații participă doar ofertanții favoriți, care au libertatea de a propune prețuri mai mari și nu ajung să fie sancționați pentru încălcarea termenilor de livrare sau beneficiază de prelungirea acestor termene după încheierea contractului. 

 

 

4. Un singur lot de 70 de milioane de lei

Autoritatea contractantă a stabilit achiziția vaccinului într-un singur lot cu valoarea de 70 milioane de lei. Această abordare restrânge spațiul de manevră, deoarece, eventual, autoritatea contractantă va achiziționa un singur tip de vaccin. Totuși, fiecare vaccin are eficiență diferită și este recomandat pentru diferite grupuri de risc.

Eventual, autoritatea contractantă ar fi putut aloca o sumă mai mică pentru licitație, păstrând restul banilor pentru negocierile cu mai mulți producători.

În maniera în care au fost inițiate achizițiile de vaccinuri, se crează impresia că rezultatele sunt prestabilite, că se cunoaște tipul de vaccin ce va fi achiziționat, cât și ofertantul, iar toate negocierile lansate ar fi doar pentru a salva aparențele. Deși s-au operat modificări la lege pentru a permite negocierea directă cu producătorii de vaccinuri – singura soluție viabilă în acest caz, cel mai probabil, contractul va fi încheiat cu intermediari. Justificarea autorității contractante va fi lipsa ofertelor din partea marilor producători, oferte la care nu ne putem aștepta să survină în termeni atât de restrânși. Astfel, riscăm să ne alegem cu vaccinuri de un singur tip, la prețuri majorate, și care ar putea fi livrate cu întârziere.

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).