Autor: Olga Diaconu
Planificarea defectuoasă a contractelor de achiziție publică se vede uneori abia la etapa de execuție. În lipsa proiectelor, acestea sunt fie neactualizate, fie executate necorespunzător și există riscul ca unele lucrări să nu mai fie îndeplinite, în pofida faptului că s-a încheiat deja un contract, poate s-a plătit și un avans.
Muncitorii și echipamentele ajung la fața locului sau încep deja lucrările și abia atunci ies la iveală problemele, iar părțile contractante se văd nevoite să încheie acorduri adiționale la contractele inițiale. Iar acestea, de cele mai multe ori sunt fie de majorare a valorii, fie de prelungire a termenului de executare.
Un astfel de caz am identificat într-o procedură de achiziție desfășurată de Direcția Generală Locativ-comunală și Amenajare a mun. Chișinău (DGLCA). După începerea lucrărilor de construcție a stadionului de sport la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Chișinău, respectiv, la săpătura pentru amenajarea fundației, a fost descoperit un cablu de înaltă tensiune aflat într-o zonă care interferează direct cu amplasamentul prevăzut al fundației. Nu este clar de ce aceste detalii nu au fost cunoscute în prealabil și probabil că o atare situație nu ar fi survenit dacă exista un proiect. Despre acest caz am aflat din Buletinul Achizițiilor Publice nr. 7 din 28 ianuarie 2025, unde a fost publicat anunțul privind prelungirea termenului de executare a contractului nr. 56-CA/24, încheiat cu „Geotermal-AV” SRL până la 31 decembrie 2025. Contractul a fost încheiat în rezultatul procedurii de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1726058828460.
Ulterior, potrivit anunțului, a fost necesar de a prelungi termenul de executare a contractului, în condițiile în care s-au depistat un cablu de electricitate de înaltă tensiune, după începerea lucrărilor de săpare a fundației.
Din descriere cităm: „La începerea lucrărilor de săpătură pentru amenajarea fundației, a fost descoperit un cablu de înaltă tensiune aflat într-o zonă care interferează direct cu amplasamentul prevăzut al fundației. Acest cablu reprezintă un obstacol tehnic semnificativ, necesitând luarea unor măsuri speciale pentru a asigura lucrările și conformitatea lor cu reglementările în vigoare. În acest context, s-a întreprins un demers oficial către Premier Energy SRL, solicitând eliberarea unui aviz pentru mutarea cablului depistat, în vederea continuării lucrărilor. Cu toate acestea, până la moment, avizul necesar nu a fost eliberat. Mai mult decât atât, condițiile meteorologice nefavorabile din ultima perioadă au avut un impact suplimentar asupra desfășurării lucrărilor, provocând întârzieri suplimentare în termenele de execuție. Respectiv, se constată necesitatea prelungirii termenului de executare a lucrărilor de reconstrucție, precum și prelungirea termenului de valabilitate a contractului nr. 56-CA/24.”
Lipsa consultărilor și identificării adreselor de amplasare a unor obiective în prealabil crează disensiuni la etapa de executare a contractului, aspect constatat și la executarea contractului de antrepriză nr. 32CA/24, pentru instalarea platformelor de colectare a deșeurilor menajere, încheiat prin procedura de licitație ocds-b3wdp1-MD-1721739914130. Și în acest caz, a fost prelungit termenul de executare și valabilitate până la 31 decembrie 2025. Motivul a fost dezacordul locatarilor cu locul de amenajare a platformelor, la 8 locații propuse. Considerăm că, astfel de probleme nu ar fi apărut dacă locatarii ar fi fost consultați în prealabil.
Din descrierea circumstanțelor ce au făcut necesară modificarea, cităm: „Urmare a derularii lucrarilor au fost depistate probleme tehnice neprevăzute cu locatarii care nu au fost deacord cu locul amplasării platformelor și care au condus la întârzieri. Mai mult, condițiile meteorologice nefavorabile care afecteaza și ele executarea lucrarilor pe exterior. Având în vedere aceste circumstanțe se constată necesitatea prelungirii termenului de executare a lucrărilor de construcție, precum și prelungirea termenului de valabilitate a contractului nr. 32CA/24”.
Un caz similar am identificat în legătură cu contractul nr. 23-CA/24 din 15.07.2024 la obiectivul „Achiziţionarea echipamentelor de fitness/workout, inclusiv, instalarea și amenajarea în curțile blocurilor de locuințe”, a survenit necesitatea prelungirii termenului de executare până la 15 iulie 2025, din cauza incertitudinii legată de anumite adrese, ceea ce ar fi dus la întârzieri în livrarea și montarea echipamentelor. O altă cauză ar fi fost condițiile climaterice nefavorabile (precipitații, temperaturi joase) în luna decembrie. Contractul a fost semnat în rezultatul procedurii de licitație ocds-b3wdp1-MD-1718360929499.
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).