Blog

Ministerul Culturii planifică organizarea a 50 de evenimente fără achiziții publice transparente
Revizii

Ministerul Culturii planifică organizarea a 50 de evenimente fără achiziții publice transparente

 

Autor: Diaconu Olga

Ministerul Culturii își propune să organizeze 50 de evenimente cultural-artistice până la finalul anului 2026. Serviciile de organizare ar putea costa bugetul public circa 66 milioane de lei, fără TVA. Acești bani vor fi folosiți pentru închirierea echipamentului tehnic, sonorizarea, iluminarea artistică, proiecția artistică și închirierea scenei la evenimentele cultural-artistice organizate și desfășurate de Ministerul Culturii.

În aprilie 2024, Ministerul Culturii a inițiat procedura de licitație în vederea încheierii acordului-cadru pentru achiziția de servicii de închiriere a echipamentului tehnic profesional necesar pentru desfășurarea evenimentelor cultural-artistice, nr. ocds-b3wdp1-MD-1714116916538, cu valoarea estimată de 66 milioane de lei, fără TVA. Procedura a fost împărțită pe 4 loturi, după cum urmează:

  • Lotul 1. Servicii de închiriere a echipamentului tehnic pentru sonorizarea evenimentelor cultural-artistice pentru 50 de spectacole.
  • Lotul 2. Servicii de închiriere a echipamentului tehnic pentru iluminarea artistică a evenimentelor culturale pentru 50 de spectacole.
  • Lotul 3. Servicii de închiriere a echipamentului tehnic pentru proiecția artistică a evenimentelor culturale pentru 50 de spectacole.
  • Lotul 4. Servicii de închiriere a scenei pentru 50 de spectacole.

Din anunțul de participare și  caietul de sarcini reies o serie de erori, neclarități, și cerințe de calificare și de selecție restrictive, care fac această procedură inechitabilă și de natură să limiteze în mod inacceptabil concurența.

Demonstrarea capacității de exercitare a activității profesionale 

Pentru demonstrarea capacității de exercitare a activității profesionale, Ministerul Culturii a prevăzut următoarele condiții, pe care le considerăm restrictive și părtinitoare:

  • Prestarea serviciilor solicitate prin documentația de atribuire trebuie să se regăsească obligatoriu în Extrasul din Registru al persoanelor juridice;

Legislația Republicii Moldova nu interzice agenților economici care nu se regăsesc în Extrasul din Registrul persoanelor juridice, să desfășoare activități . Se pot realiza orice tip de activități, cu excepția celor interzise de legislație. Totodată, pentru unele activități este necesară obținerea unei licențe, dar serviciile contractate de Ministerul Culturii nu se numără printre cele care ar necesita obținerea de licențe.

  • Înregistrarea operatorului economic în lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor (REP), conform Regulamentului privind deșeurile de echipamente electrice și electronice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 212/2018.

În sensul Regulamentului menționat, calitatea de producători o au persoanele fizice și juridice care fabrică și vând echipamente sub propria marcă, revând sub propria marcă, importă sau exportă echipamente electronice cu titlu profesionist sau vând echipamente electronice prin mijloace de comunicare la distanță. Un agent economic care și-a procurat propriul echipament electronic necesar pentru organizarea echipamentelor și oferă servicii de organizare a evenimentelor, nu poate fi calificat ca și „producător” de echipamente electrice și electronice. Respectiv, cerința ca acest agent economic să fie înscris în lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor este disproporționată și nejustificată. 

Cerințele de calificare menționate sunt de natură să restrângă concurența, deoarece reduc cercul posibililor ofertanți doar la cei care corespund acestor condiții, care în esență nu au nicio relevanță pentru prestarea serviciilor pe care intenționează să le contracteze Ministerul Culturii. Din informațiile disponibile în sistemul Mtender, observăm că numai ofertantul ÎM„Concert-Bis” SRL a depus un document intitulat „Confirmare Producator EEE (Lista producatorilor) CONCERT-BIS.semnat.pdf”, care însă nu se deschide și nu poate fi vizualizat.

Demonstrarea capacității economice și financiare

  • Prezentarea certificatului privind lipsa sau existența restanțelor la bugetul public național, eliberat de Inspectoratul Fiscal de Stat.

Începând cu 1 ianuarie 2024, necesitatea de prezentare a certificatului privind lipsa sau existența restanțelor la bugetul public a fost eliminată, din considerentul că datele pot fi accesate de autoritatea contractantă din bazele de date disponibile online. 

Demonstrarea capacității tehnice și profesionale

  • Experiență profesională specifică în organizarea și desfășurarea acțiunilor cultural-artistice, de minim 5 ani.
  • Experiență profesională specifică în organizarea și desfășurarea acțiunilor cultural artistice naționale, de minim 3 contracte executate a cărui valoare este egală sau mai mare decât valoarea viitorului contract.
  • Experiență profesională practică deținută de către specialiștii cheie, propuși pentru executarea acordului-cadru în cauză. Specialiștii propuși vor avea experiență profesională și practică în domeniile solicitate prin prezenta documentație de minim 5 ani, cu participare la minim 3 evenimente culturale (concerte) naționale. 

Toate aceste cerințe cumulate pot fi considerate disproporționate și de natură să limiteze concurența. Nu este clar de ce un ofertant trebuie să demonstreze atât experiență de 5 ani, cât și efectuarea a minim 3 contracte a cărui valoare este egală sau mai mare decât valoarea viitorului contract (care nici nu se cunoaște). Ipotetic, o companie putea organiza cu succes evenimente importante, de valoare mai mare decât cea solicitată de autoritatea contractantă, în ultimii 1-2 ani, dar nu poate participa la licitație dacă nu demonstrează minim 5 ani experiență. Pe de altă parte, o companie nou creată poate avea o echipă formată din specialiști cheie foarte experimentați, care corespund condițiilor formulate, însă nu va putea întruni cerințele privind experiența similară. Din aceste considerente, suntem de părere că cerințele privind demonstrarea capacității tehnice și profesionale sunt disproporționate și limitează concurența.

CONDIȚII NECLARE ÎN ANUNȚUL DE PARTICIPARE ȘI DOCUMENTAȚIA DE ATRIBUIRE

Lipsește descrierea modului de încheiere a acordului-cadru

Ministerul Culturii a indicat la pct. 9 în anunțul de participare că numărul minim de candidați selectați va fi „3 operatori economici și numărul maxim – 5 operatori economici”. Această formulare este confuză și nu ne dăm seama dacă autoritatea contractantă a avut în vedere că vor fi selectați minim câte 3 operatori economici pentru fiecare lot sau minim 3 operatori economici în total. 

Pct. 10 din anunțul de participare găsim și mai multă confuzie, deoarece, se menționează că, operatorul economic poate depune oferta „pentru toate loturile”. Această prevedere ar putea fi interpretată în sensul că un ofertant poate depune ofertă doar pentru toate patru loturi, ceea ce ar limita semnificativ concurența și ar goli de sens împărțirea pe loturi. Același lucru pare să reiasă însă și din caietul de sarcini, pentru că la pct. 7. „Condiții de prestare”, obligațiile prestatorilor nu sunt enumerate pentru fiecare lot individual și nici general pentru toate loturile.edem că toți patru ofertanți au depus oferte pentru toate patru loturi, din aceleași considerente, probabil.

Din documentația de atribuire lipsesc condițiile ce se referă la modul de atribuire a contractelor subsecvente

La pct. 21 din anunțul de participare este indicat: „Contractele subsecvente acordului-cadru se atribuie în conformitate cu termenele și condițiile acordului-cadru. Acordul-cadru va fi încheiat cu mai mulți operatori economici.” Nicăieri în documentația de atribuire, nici chiar în modelul de acord-cadru, nu este prevăzută modalitatea. Legea 131/2015 privind achizițiile publice prevede mai multe modalități de atribuire a contractelor subsecvente: fără reluarea competiției, cu reluarea competiției și parțial fără reluarea competiției. În acest caz, ar fi aplicabilă doar atribuirea cu reluarea competiției, deoarece, celelalte modalități ar fi trebuit detaliate în documentația de atribuire.

Lipsește specificare momentului de vărsare a garanției bancare și garanției de bună execuție

În anunțul de participare este indicat că garanția pentru ofertă va fi prezentată în formă de scrisoare de garanție bancară, în cuantum de 1%, iar garanția de bună execuție – în cuantum de 2%. Nu este clar dacă se are în vedere că garanția pentru ofertă va fi depusă în sistemul Mtender, odată cu depunerea ofertei pentru încheierea acordului-cadru sau la etapa de reofertare pentru încheierea contractelor subsecvente. Aceste prevederi neclare au generat abordări diferite printre ofertanți, unii dintre care au atașat scrisori de garanție bancară, iar alții nu. Iar unii au atașat garanții bancare în cuantum simbolic, raportat la valoare estimată.

Considerăm că, garanția pentru ofertă se solicită doar la etapa de reofertare, nu și la etapa de încheiere a acordului-cadru. Din pct. 24 din Regulamentul cu privire la acordul-cadru ca modalitate specială de atribuire a contractelor de achiziții publice, aprobat prin HG 694/2020 aflăm că: „Autoritatea contractantă, pentru contractele subsecvente din cadrul unui acord-cadru cu o valoare estimată mai mare de 800 000 de lei fără TVA la bunuri și servicii și de 2 000 000 de lei fără TVA la lucrări, solicită la etapa de reofertare, odată cu depunerea ofertelor, prezentarea garanției pentru ofertă de către operatorii economici”. De aici înțelegem că, garanția pentru ofertă se cere doar la etapa de reofertare, nu și la încheierea acordului-cadru.

Din informația publicată în sistemul Mtender, nu este clar dacă Ministerul Culturii a încheiat sau nu acordurile-cadru în baza procedurii de licitație menționate. Pe de altă parte, procedura nu apare ca fiind anulată și nici nu a fost lansată o altă achiziție cu obiect similar. Informația lipsește și pe pagina Agenției Achiziții Publice și în Buletinele Achizițiilor Publice. 

Pentru a afla mai multe informații, AGER a expediat o solicitare de informații în adresa Ministerului Culturii la data de 8 iulie 2024. Prin răspunsul din 29 iulie 2024, am fost informați că Ministerul Culturii este în proces de examinare a ofertelor în cadrul procedurii de achiziție cu nr. ocds-b3wdpl-MD-1714116916538, iar la moment, nu este încheiat niciun contract privind închirierea echipamentului.

 

Condițiile restrictive impuse de Ministerul Culturii la desfășurarea acestei proceduri de licitație pentru încheierea acordurilor-cadru, care în sine presupune mai puțină transparență, lipsa informațiilor importante, constituie indicatori de risc. Îngrijorarea față de aceste aspecte are la bază și practicile de până acum de la Ministerul Culturii de a încheia numeroase contracte de achiziții publice prin procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, dar și experiențele anterioare de a semna unele contracte înainte de desfășurarea procedurilor (Moldova europeană, ignorând legea achizițiilor publice). 

Ne exprimăm speranța că, Ministerul Culturii va renunța la practicile defectuoase de desfășurare a achizițiilor publice și va transparentiza aceste procese, astfel, încât orice cetățean să cunoască cum sunt cheltuiții banii publici alocați acestei instituții.

 

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).