Autor: Olga Diaconu
Direcția Generală Mobilitate Urbană (DGMU), pe 16 august 2024, a inițiat procedura de licitație pentru achiziția de lucrări de reparație periodică a îmbrăcăminții pe șos. Hâncești, or. Chișinău, tronson 4,500 – 7,800, nr. ocds-b3wdp1-MD-1723813645529. Valoarea estimată a procedurii de licitație este de 67 700 000 lei, fără TVA. Asta înseamnă că autoritatea contractantă își propune să plătească 20 515 151,51 lei (+/- 1 milion de euro) per km de drum, pe care ar urma să se efectueze „reparația periodică a îmbrăcăminții”. Termenul de garanție solicitat de autoritatea contractantă pentru aceste lucrări „periodice” este de 2 ani.
Conform informației Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), acest obiectiv are statut de drum republican (DR). AGER a înaintat o solicitare către DGMU pentru a afla de ce acest drum urmează a fi reparat de autoritățile municipale. DGMU ne-a comunicat că, tronsonul de drum prenotat este amplasat teritorial în mun. Chișinău, categoria „terenuri din intravilanul localităților”, tipul de proprietate domeniul public al APL de nivelul întâi. Astfel, în conformitate cu art. 5 al Legii drumurilor nr. 509/1995, administrarea ar fi asigurată de autoritățile locale. Și Administrația de Stat a Drumurilor a confirmat, prin răspunsul din 23.09.2024, că porțiunea cuprinsă între km 4+500 până la km 7+800, se află în gestiunea administrației publice locale.
Până a fi lansată procedura de licitație pentru achiziția de lucrări, DGMU a cheltuit deja suma de 237 800 lei pentru lucrări de elaborare și stabilire a măsurilor de reabilitare a fiabilității suprafeței din beton de ciment existente, fără aplicarea unor straturi rutiere adăugătoare în baza studiului privind evaluarea stării tehnice a tronsonului de drum R3 Chișinău – Hîncești – Basarabeasca – frontiera cu Ucraina, în temeiul contractului nr. 49/24 din 26.04.2024. Acest contract de achiziție de valoare mică a fost încheiat cu S.C. „MM Consulting&Engineering” SRL și reflectat în sistemul Mtender cu nr. ocds-b3wdp1-MD-1704798400528. DGMU ne-a comunicat că, în rezultatul acestui contract, a fost elaborat un raport privind evaluarea tehnică a obiectivului prenotat cu identificarea soluțiilor tehnice în conformitate cu CP D.02.01:2023.
* CP D.02.01:2023 este un cod practic în construcții, ce îndeplinește rolul de ghid privind construcția fundațiilor și îmbrăcăminților din beton de ciment cilindrat.
Betonul de ciment cilindrat cu role (RCC), potrivit aceluiași cod practic, ar prezenta multiple avantaje în raport cu îmbrăcămințile asfaltice, precum și cu îmbrăcămințile din beton de ciment:
- RCC poate fi proiectat pentru a avea rezistență ridicată la încovoiere, la compresiune și la forfecare, ce permite să suporte sarcini grele;
- datorită permeabilității scăzute RCC are o rezistență mai mare la acțiunile de îngheț-dezgheț;
- RCC elimină apariția făgașelor;
- RCC rezistă la uzură, chiar și sub sarcini grele și volum mare de trafic;
- amestecurile RCC pot utiliza atât agregate fine naturale, cât și artificiale;
- în RCC pot fi utilizate agregate fine, care nu sunt adecvate pentru îmbrăcămințile asfaltice;
- în funcție de amestec și folosind finisoare de asfalt grele, RCC poate fi așternut în straturi cu grosime de până la 25 cm;
- datorită culorii deschise a suprafeței îmbrăcăminților RCC, cerințele de iluminare sunt reduse.
Licitația deschisă pentru achiziția de lucrări de reparație periodică a îmbrăcămintei pe șos. Hâncești, or. Chișinău
Valoarea estimată a achiziției pentru reparația periodică a îmbrăcămintei pe tronsonul de 3,3 km de drum este de 67 700 000 lei, fără TVA. Această sumă depășește suma alocată conform planului de achiziții publice al DGMU pentru anul 2024, care este de 45 800 000 lei, fără TVA. Reiese că municipalitatea ar urma să aloce resurse suplimentare pentru acest proiect în anul 2025.
Conform anunțului de participare la licitația nr. ocds-b3wdp1-MD-1723813645529, lucrările ar urma să fie finalizate în decurs de 9 luni din momentul semnării contractului. Perioada de garanție a lucrărilor, solicitată de autoritatea contractantă, este de 2 ani.
Conform caietului de sarcini, se preconizează efectuarea următoarelor lucrări:
- Corectarea profilului drumului, ceea ce include tăierea cu freza a unui strat de beton asfaltic uzat cu adâncimea de 5 cm, curățarea și transportarea betonului frezat;
- Restabilirea îmbrăcămintei de beton, ceea ce include tăierea rosturilor de contracție și dilatație în beton, spargerea și desfacerea betonului uzat la reparația plăcilor, găuri și strapungeri cu diametrul maxim de 50 mm, pentru introducerea buloanelor și ancorajelor, dar și așternerea unui strat de beton de ciment de 24 cm (Beton C30/37;XF4; XM2; XC4; XD3), în total 2150 m3 de beton;
- Șlefuirea îmbrăcămintei de beton;
- Reparația rosturilor și fisurilor;
- Amenajarea rosturilor de comprimare.

Ofertele depuse la licitație
La procedura de licitație au fost depuse două oferte:
- SC„Luxgaz” SRL, în asociere cu „Profact Construct” SRL și „Vastavit” SRL, valoarea ofertei fiind de 51 910 019,25 lei, fără TVA;
- „Rutador” SRL, în asociere cu compania belgiană „TOP-OFF” N.V., valoarea ofertei fiind de 64 893 172,28 lei, fără TVA.
Oferta SC„Luxgaz” SRL, în asociere cu „Profact Construct” SRL și „Vastavit” SRL
Potrivit acordului de asociere dintre cei 3 agenți economici, liderul asociației, SC„Luxgaz” SRL, ar urma să execute 70% din contract, în timp ce ceilalți doi asociați a câte 15% din contract. Aceștia își propun să finalizeze lucrările în decurs de 9 luni, lucrând inclusiv în lunile de iarnă, de unde ne dăm seama că nu au anticipat fenomene meteorologice nefavorabile pe perioada sezonului rece.
Ofertă aparent anormal de scăzută
Această ofertă are prețul aparent anormal de scăzut, fiind cu 23,33% mai mică decât valoarea estimată de autoritatea contractantă. În asemenea situație, se impune ca autoritatea contractantă să solicite justificarea prețului aparent anormal de scăzut. Din oferta financiară, observăm că asocierea a inclus în deviz cheltuieli de regie de 6% și beneficiu de deviz de doar 1%. Ținem să precizăm că, beneficiul mediu de deviz este de 5% – 8%, iar acesta este destinat pentru acoperirea cheltuielilor de antrepriză, legate de plata impozitelor, dezvoltarea producției, plata dobânzii pentru folosirea creditelor bancare (pe care asociații au declarat că le-au contractat), completarea parțială a mijloacelor circulante proprii, stimularea materială a lucrătorilor etc. Cheltuielile de regie reprezintă totalitatea acestora legate de crearea condițiilor pentru execuția lucrărilor de construcții, organizarea, administrarea și deservirea acestora, ceea ce constituie, în medie 14%.
Reducerea acestor costuri reprezintă un indicator de risc, deoarece, agentul economic/asocierea s-ar putea găsi în situația de a-și recupera cheltuielile prin a face economii pe calitatea materialelor și a lucrărilor executate, cât și prin evaziune fiscală. Orice antreprenor, angajându-se într-un proiect, are ca scop obținerea profitului și sub nicio formă asumarea costurilor proprii pentru realizarea lucrărilor, care l-ar duce la faliment. Nicio autoritate contractantă nu ar trebui să accepte astfel de argumente. „Bunăvoința” cu care unii antreprenori își asumă costuri pentru realizarea lucrărilor se materializează în lucrări necalitative, cu folosirea unor materiale de proastă calitate, personal angajat „la negru” și evaziune fiscală.
Lipsa experienței similare solicitate de autoritatea contractantă
În sistemul Mtender nu au fost depuse acte care ar reflecta experiența similară, relevantă pentru acest proiect. Regăsim doar declarația privind principalele lucrări executate de asociatul „Profact Construct” SRL, responsabil de doar 15% din lucrări. Liderul asociației, SC„Luxgaz” SRL, responsabil de 70% din lucrări, nu a depus o declarație privind experiența similară, deși, aceasta este catalogată ca fiind „obligatorie” de autoritatea contractantă.
Admitem că, actele puteau fi puse la dispoziție ulterior de SC„Luxgaz” SRL. Am verificat pagina Agenției Achiziții Publice, pentru a afla ce contracte a executat această companie în ultimii ani. Am identificat un număr foarte mare de contracte de achiziții publice de lucrări atribuite companiei „Luxgaz” SRL, de sume ceva mai mici, dintre care majoritatea se referă la lucrări de reparație a unor clădiri, și, doar unele la reparația drumurilor.
Cel mai mare contract din ultimii ani al SC„Luxgaz” SRL se referă la Construcția str. Livădarilor din or. Codru, reparația str.Izvoarelor, str-la 1 Izvoarelor din or. Codru, atribuit de Primăria or. Codru, la data de 9 ianuarie 2020. Suma inițială a contractului a fost de 46 827 589,89 lei, cu TVA. Au mai fost semnate două acorduri de ajustare a valorii contractului, în sumă de 3 352 777,96 lei și 7 458 954,95 lei, dar și un acord de majorare, în sumă de 5 910 083,51 lei. Termenul de executare a contractului a fost prelungit în repetate rânduri, ultimul acord datând din 15 decembrie 2023. Contractul respectiv a fost subiectul unei investigații realizate de Proiectul media CuSens, intitulată Asfaltul neturnat la Codru, de unde aflăm despre tergiversarea lucrărilor, cât și de managementul defectuos, atât din partea autorității contractante, cât și a agentului economic. Deși valoarea acestui contract, cu toate ajustările și majorările, este apropiată de cea a achiziției desfășurate de DGMU, nu considerăm că acest contract poate fi calificat ca și experiență similară, ce ar putea fi luată în calcul la evaluarea ofertelor în procedura de licitație pentru repararea îmbrăcăminții rutiere pe șos. Hâncești.
Întâi de toate, este vorba de tehnologii diferite. Majoritatea drumurilor din Republica Moldova sunt asfaltate, cum e și drumul reparat din or. Codru. Șoseaua Hâncești este executată din plăci de beton, iar repararea îmbrăcăminții rutiere urmează a fi executată după altă tehnologie, diferită de așternerea asfaltului. Nici contractele ce se referă la lucrările de reparații în clădirile publice nu pot fi asimilate lucrărilor de reparație drumurilor. Prin urmare, considerăm că SC„Luxgaz” SRL este responsabil de executarea contractului în proporție de 70%, nu are experiența similară necesară pentru a se califica.
În ceea ce ține de asociați, cărora le revine câte 15% din responsabilitate, la fel, nu dețin experiența necesară. În lista cu lucrările executate în ultimii ani de asociatul „Profact Construct” SRL, regăsim contracte de lucrări de reparație a unor sectoare de străzi din localități rurale, care nu se aseamănă ca tehnologie cu reparația șos. Hâncești. Asociatul „Vastavit” SRL a executat lucrări de reparație a unor sectoare de drum, trotuare și căi de acces, lucrări de reparația a clădirilor publice și alte tipuri de lucrări care nu pot fi considerate similare ca tehnologie, pe care intenționează să le achiziționeze DGMU.
Conchidem că, asocierea condusă de SC„Luxgaz” SRL, care nu are experiență de executare a lucrărilor similare, a propus un preț cu peste 23% mai mică decât valoarea estimată de autoritatea contractantă. E o situație în care ne întrebăm dacă acest preț oferit nu e rezultatul unei înțelegeri eronate a ceea ce presupune acest contract. Pe de altă parte, asocierea poate miza pe faptul că autoritatea contractantă va agrea să majoreze ulterior suma contractului.
Oferta depusă de asocierea „Rutador” SRL și compania belgiană „TOP-OFF” N.V.
„Rutador” SRL, în asociere cu compania belgiană „TOP-OFF” N.V., au oferit prețul de 64 893 172,28 lei, fără TVA pentru executarea lucrărilor de reparație a îmbrăcăminții pe șos. Hâncești, or. Chișinău. Membrii asocierii și-au propus să finalizeze lucrările în luna mai 2025, luând în calcul o pauza în lunile de iarnă, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile.
Totodată, în contractul de asociere atașat la ofertă, nu este foarte clară împărțirea responsabilităților între cei doi asociați, nici ca proporție, nici ca atribuții specifice asumate de fiecare. Admitem că, actele ar putea fi puse la dispoziție suplimentar de acești agenți economici, la solicitarea autorității contractante.
Experiența similară a membrilor asociației
Liderul asociației „Rutador” SRL a depus mai multe declarații și procese-verbale la terminarea lucrărilor, pentru a justifica experiența similară în reparația drumurilor. Totuși, valoarea acestora depășește în mod indubitabil suma contractului pe care încearcă să-l obțină. Din aceste acte nu ne putem da seama ce proporție dintre acestea se referă la tehnologii similare celor pe care ar urma să le implementeze la executarea lucrărilor de reparație a șos. Hâncești. Respectiv, nu putem avea certitudinea că aceste contracte pot fi luate în calcul ca și experiență similară.
Nu a fost atașate acte care ar demonstra experiența similară a companiei „TOP-OFF” N.V. Doar în DUAE-ul depus de această companie sunt enumerate informații cu privire la unele contracte, dintre care cel mai mare este de 439 734,73 Euro, fără a fi clar rolul și atribuțiile companiei la executarea acestora. Din informația disponibilă pe pagina web a companiei, aceasta pare să fie specializată în lucrări de frezare a drumurilor.
În declarația privind personalul de specialitate propus, depusă de „Rutador” SRL, au fost incluse 4 persoane, cu funcția de operator, din partea companiei „TOP-OFF” N.V., despre care este indicat că ar urma să execute lucrări specializate. Nu este clar despre ce lucrări specializate este vorba.
Conchidem că, informațiile atașate în sistemul Mtender nu sunt suficiente pentru a aprecia conformitatea ofertei, fiind necesare acte suplimentare din partea membrilor asociației.
AGER va urmări desfășurarea acestei proceduri de licitație și va reveni cu detalii referitor la atribuirea contractului, fie referitor la inițierea unei noi proceduri de achiziție, în cazul în care licitația va fi anulată.
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).