Blog

Primăria Chișinău vrea să procure panouri informaționale de circa 13 milioane lei
Revizii

Primăria Chișinău vrea să procure panouri informaționale de circa 13 milioane lei

Autor: Olga Diaconu

Direcția Generală Mobilitate Urbană (DGMU) desfășoară procedura de licitație pentru achiziția de panouri informaționale în stațiile de așteptare, inclusiv instalare, în valoare de 12 590 000 lei, fără TVA. Primăria își propune să achiziționeze din bani publici panouri informaționale cu ecrane color foarte moderne.

Din documentația de atribuire pentru procedura de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1721483453575, aflăm că Primăria mun. Chișinău nu se mulțumește cu panouri informative standard, pe care le vedem la stațiile de metrou sau în gările din țări ale Uniunii Europeane. DGMU intenționează să procure panouri informaționale cu ecran color profesional TFT-LSD, cu un număr de pixeli nu mai mic de 1920(H)x1080(V), calitatea imaginii Full HD, și dotate cu Mini PC, cu RAM de minim 16 Gb DDR4 dual, memorie nu mai mică de 1 Tb SSD și placă audio încorporată.

Potrivit anunțului de participare, licitația este alcătuită dintr-un singur lot, care cuprinde:

  • 75 de panouri informaționale cu ecran color profesional TFT-LSD 43”,
  • 24 de panouri informaționale cu ecran color profesional TFT-LSD 75”,
  • 99 de sisteme informaționale pentru fiecare ansamblu de panou LCD,
  • 1 sistem informațional de control centralizat,
  • instalare și suport pentru cele 99 de bucăți de echipament procurate.

Costul estimat al unui ecran TFT-LCD 43”, cu mini-PC, fără TVA, este de 112 533,33 lei, iar costul estimat al unui ecran TFT-LCD 75”, cu mini-PC, fără TVA, este de 172 916,66 lei. Livrarea și instalarea celor 99 de panouri informaționale și sisteme software ar urma să fie definitivată în decurs de 5 luni din data semnării contractului. Termenul de garanție pentru echipamente, dar, și mentenanța pentru hardware și software ar urma să fie asigurate doar pe termen de 12 luni. 

Indicatori de risc la etapa de planificare și pre-tender

Analiza documentației de atribuire pentru procedura de achiziție a panourilor informaționale ridică mai multe semne de întrebare și scoate în evidență o serie de indicatori de risc. Printre aceștia enumerăm:

  • Utilitate îndoielnică a echipamentelor hardware și software procurate

Planificarea unei proceduri de achiziție presupune stabilirea necesităților autorității contractante și poate include, în mod ideal, consultarea publică cu privire la aceste necesități. Primăria a decis că cetățenii au nevoie de panouri informaționale în stațiile de așteptare a transportului public și treceri subterane, fără a se consulta cu aceștia. Scopul declarat este vizualizarea în timp real a unităților de transport public în mun. Chișinău, lucru care este posibil și din aplicația Tranzy, dar nu toți ar avea posibilitatea să o acceseze, conform viceprimarului Ilie Ceban (ipn.md). Conform acestuia, pe panourile electronice ar urma să fie prezentată informația și despre rutele de ocolire în momentul închiderii circulației pe unele porțiuni de drum sau alte informații de utilitate despre pasageri. 

Totuși, panourile informaționale pe care intenționează să le procure DGMU, în cadrul acestei proceduri de licitație, nu se aseamănă cu primele panouri, instalate de Regia Transport Electric, care sunt doar panouri simple, destinate strict vizualizării timpului de așteptare a transportului public. DGMU procură 99 de ecrane color profesionale TFT-LSD destinate, de regulă, rulării de publicitate. De acest lucru ne dăm seama din specificațiile tehnice elaborate de DGMU, care stabilește cerințe ca și pentru panouri publicitare de rulare în calitate înaltă a imaginilor și spoturilor video. 

În documentația de atribuire regăsim următoarele cerințe pentru ecrane:

  • Ecran: ‑ Tip de display: TFT-LCD, 
  • Opțiuni pentru dimensiunea minimă ecranului – 43”, 
  • Numărul de pixeli: nu mai mic decât 1920(H) × 1080(V) la frecvența 60Hz, 
  • Dimensiunea pixelilor: nu mai mare decât 0,28 mm, 
  • Calitate imagine minim: Full HD, 
  • Aranjament pixeli: RGB Verticală, 
  • luminozitatea: nu mai mica decât 2000 nits, 
  • Afișează culori: 16.7M (8bits True) culori, 
  • Temperatura funcționare: -20 – +70 C, 
  • Senzori lumină: încorporați, 
  • Tensiunea necesara pentru funcționare: AC220V/50Hz/AC 110V/60Hz, 
  • Sistem de termoreglare: încorporat, 
  • Sistem audio: boxe incorporate nu mai puțin decât 15W, 
  • Tratament de suprafață: Haze 1% ,3H, Strat Anti-Glare (pentru față), Clear (pentru spate), 
  • Unghiul de vizualizare a imaginii: nu mai mic decât 165 grad, 
  • Rată de cadre video Full HD de la 60 Hz, 
  • Vizibilitatea informațiilor de pe ecran în condițiile razelor solare directe – nu mai mare decât 1 metru și nu mai mic decât 10 metri, 
  • Sticla anti-vandal: 5mm, 
  • Prezența unui certificat (pașaport) de la producător care confirmă caracteristicile declarate ale dispozitivului. 

Cerințe pentru Mini-PC:

  • CPU: conform caietului de sarcini, 
  • RAM: nu mai puțin decât 16Gb DDR4 dual, 
  • Memorie: nu mai mic decât 1Tb SSD, 
  • Video output: nu mai puțin decât 3xHDMI, 
  • Audio: placa audio incorporata, 
  • Porturi: 1xLAN, nu mai puțin decât 3xUSB, 1xUSB3.x, 

În cerințele pentru software se face referință la afișarea și sincronizarea conținutului multimedia, pe lângă informații despre orarul de sosire a transportului public:

  • Autentificare Sincronizare și afișare orarului prognozat de sosire a transportului public (regim online), 
  • Sincronizare și afișare orarului predefinit de sosire a transportului public (regim offline), 
  • Timpul de sosire pentru fiecare ruta trebuie să fie afișat nu mai rar decât 60 secunde, 
  • Sincronizare și afișare conținutului multimedia (video, imagini), 
  • Sincronizare și afișare mesajelor text, 
  • Monitorizare și raportare statului dispozitivelor, 
  • temperatura, 
  • statutul sistemului de răcire, 
  • nivelul sunetului setat, 
  • Raportare privind materiale multimedia afișate. 

Dacă scopul primăriei mun. Chișinău ar fi fost acela declarat, de a oferi populației informații  despre circulația transportului public, această necesitate putea fi cu ușurință satisfăcută prin instalarea panourilor destinate exact acestui scop, care nu ar oferi posibilitatea de a rula publicitate. Astfel, putea fi procurat un număr mai mare de panouri informaționale, pentru a asigura mai multe stații de așteptare, din mai multe sectoare și chiar din satele și comunele mun. Chișinău. 

Chiar și așa, utilitatea acestei investiții putea fi pusă la îndoială, în condițiile în care a fost lansată aplicația Tranzy, unde se regăsesc aceste informații, iar în fiecare stație se găsește orarul circulației transportului în condiții obișnuite. Costul estimat al unui ecran TFT-LCD 43”, cu mini-PC, fără TVA, este de 112 533,33 lei, iar al unui ecran TFT-LCD 75”, cu mini-PC, fără TVA, este de 172 916,66 lei. Sistemul software, împreună cu mentenanța acestuia, ar urma să fie asigurate gratuit doar pe perioada primelor 12 luni. După expirarea primelor 12 luni, DGMU probabil va semna un alt contract cu agentul economic câștigător, pentru ca acesta să-i pună la dispoziție software și mentenanță, prin negociere, unde agentul economic ar putea dicta prețul.

  • Condiții dezavantajoase pentru autoritatea contractantă

Unele condiții din anunțul de participare și din caietul de sarcini sunt dezavantajoase pentru autoritatea contractantă. În pofida costului mare pentru panourile informaționale, termenul de garanție solicitat de autoritatea contractantă este de doar 12 luni. Aceasta în condițiile în care orice echipament tehnic poate fi procurat cu un termen de minim 2-3 ani garanție în orice magazin. DGMU a prevăzut în anunțul de participare că mentenanța echipamentelor hardware și software va fi asigurată doar pentru primele 12 luni. Ulterior, serviciile pot fi contractante contra plată suplimentară. 

  • Neîmpărțirea pe loturi 

Cele două tipuri de panouri, împreună cu sistemul informațional pentru fiecare ansamblu de panou LSD și sistemul informațional de control centralizat, inclusiv, instalarea și mentenanța, sunt incluse în același lot. În aceste condiții, un agent economic specializat în comercializarea panourilor informaționale, dar care nu are capacitate de a pune la dispoziție sisteme software, nu poate participa, decât în asociere cu alt agent economic. Putem spune același lucru despre un agent economic specializat în IT, care ar putea dezvolta sisteme, dar care nu comercializează echipamente hardware. Astfel, concurența poate fi limitată, deoarece mai puțin agenți economici vor putea livra toate loturile, ceea ce este o premisă pentru obținerea unor prețuri majorate.

În sensul prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea 131/2015 privind achizițiile publice: autoritatea contractantă stabilește obiectul fiecărui lot pe baze cantitative, adaptând dimensiunea contractelor individuale astfel, încît, să corespundă mai bine capacităţii întreprinderilor mici şi mijlocii, sau pe baze calitative, în conformitate cu diferitele meserii şi specializări implicate, pentru a adapta conţinutul contractelor individuale mai îndeaproape la sectoarele specializate ale întreprinderilor mici și mijlocii sau în conformitate cu diferitele faze ulterioare ale proiectului”. Alin. (3) al aceluiași articol prevede că: „Dacă nu recurge la atribuirea contractului pe loturi, autoritatea contractantă are obligaţia de a justifica decizia de a nu atribui contractul pe loturi”.

Ofertele depuse la licitație

La această licitație au fost depuse două oferte, după cum urmează:

  • Î.M.„Orange Moldova”S.A. a depus o ofertă la prețul de 9 890 100 lei, fără TVA,
  • „Identity Store” SRL a depus o ofertă la prețul de 12 575 000 lei, fără TVA.

Deocamdată, în sistemul Mtender nu apar informații despre evaluarea ofertelor, iar pe pagina Agenției Achiziții Publice nu găsim anunțul privind atribuirea contractului.

Î.M.„Orange Moldova”S.A. a oferit panouri informaționale AKB43 – 43 inch wall mount outdoor display AKB75 – 75 inch wall mount outdoor display. Acestea sunt denumite  „Wall Mounted Outdoor Advertizind Display” pe pagina producătorului, adică „panou de perete pentru publicitate”, ceea ce întărește presupunerile cu privire la faptul că și Primăria mun. Chișinău intenționează să utilizeze aceste panouri informaționale pentru publicitate. 

În propunerea tehnică depusă de Î.M.„Orange Moldova”S.A. nu se regăsesc informații cu privire la sisteme software și mentenanță, solicitate de autoritatea contractantă, ci, doar cu privire la panouri, inclusiv instalare, de unde conchidem că această ofertă este incompletă.

Respectiv, această ofertă este neconformă, raportată la cerințele din documentația de atribuire.

În sistemul Mtender, la moment, nu regăsim specificațiile tehnice și de preț ale ofertantului „Identity Store” SRL. Documentele ar putea deveni vizibile în caz de respingere a primei oferte, dacă au fost încărcate. Dacă acestea nu au fost încărcate, oferta ar urma să fie descalificată, deoarece aceste acte nu pot fi solicitate suplimentar.

Indicator de risc – posibile afilieri ale unui ofertant cu un pretor municipal

Ce ne-a atras atenția în legătură cu agentul economic „Identity Store” SRL este numele administratorului și asociatului majoritar – Malinovschii Vladimir. O persoană cu același nume este administratorul companiei „Business Innovations & Technologies” SRL, în care pretorul sect. Centru, Hîncu Vadim, deține cota parte de 100%. În lipsa IDNP-urilor persoanelor pe paginile cu acces public, nu putem afirma cu certitudine că este vorba despre același Malinovschii Vladimir.

 

Compania „Identity Store” SRL a încheiat 3 contracte directe de valoare mică cu DGMU în anul 2023, conform informațiilor de pe openmoney.md. În anul 2024, DGMU a încheiat alte 4 contracte directe cu acest agent economic, despre care aflăm din informațiile privind cheltuielile DGMU pentru luna august 2024:

  • Servicii de monitorizare și supraveghere GPS a unităților de transport ale direcției, contract nr. 36/24 din 29.02.2024, în sumă de 45 700 lei, dintre care până în luna august 2024 s-a plătit 14 500 lei;
  • Programarea cardurilor de acces pe teritoriul DGMU, fără contract, servicii pentru care s-a plătit suma de 9600 lei în luna august 2024;
  • Achiziționarea calculatoarelor, contract nr. 32/24 din 21.02.2024, în sumă de 178 600 lei, sumă achitată integral;
  • Cărticele de vizită, fără contract, pentru care s-au plătiti 1600 lei;

„Identity Store” SRL și-a declarat intenția de a subcontracta o parte din contract operatorului economic „Sonero-Com” SRL, al cărei administratoare și unică asociată este Karagodina Stela. Numele de familie al acesteia coincide cu cea a asociatului care deține cota parte de 16,7% în compania „Identity Store” SRL, Karagodin Serghei, deși nu dispunem de informații care să confirme cu certitudine o eventuală legătură de rudenie. În anul 2023, compania „Sonero-Com” SRL a încheiat 2 contracte directe de valoare mică cu DGMU și 3 contracte directe de valoare mică cu Pretura sect. Centru, potrivit openmoney.md.

Cele menționate întăresc presupunerile privind legătura companiei „Identity Store” SRL cu pretorul Preturii sect. Centru, Vadim Hâncu, dar, și probabilitatea că acest agent economic ar putea fi favorizat.

Pentru a elucida mai multe aspecte ce se referă la planificarea acestei proceduri de achiziție, dar și pentru a afla dacă a fost semnat un contract, Agenția pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER) a expediat o solicitare de informații în adresa Primăriei mun. Chișinău și DGMU. Solicitarea a fost adresată la data de 20 septembrie 2024, iar întrebările au fost formulate după cum urmează: 

  • Cum au fost stabilite necesitățile pentru panouri cu ecran color profesional TFT-LCD? De ce nu ar fi fost potrivite panourile similare celor patru instalate anterior, gestionate de RTEC?
  • Cine a elaborat caietul de sarcini pentru licitația în cauză?
  • Vor fi sau nu destinate panourile informaționale pentru rularea materialelor publicitare, pe lângă informații despre circulația transportului public?
  • Dacă pe panourile informaționale urmează a fi rulate materiale publicitare, cine va asigura gestiunea acestora, respectiv cine va încasa resursele financiare din publicitate?
  • De ce anunțul de participare prevede un termen de garanție de 12 luni, în condițiile în care termenele de garanție pentru tehnică din aceeași categorie (ecrane, televizoare etc.) este de minim 2-3 ani în magazinele obișnuite?
  • De ce documentația de atribuire prevede un termen de mentenanță pentru hardware și software de doar 12 luni?

La aceeași dată, 20 septembrie 2024, Primăria mun. Chișinău ne-a informat că, solicitarea fusese readresată către DGMU. O altă confirmare a recepționării din partea direcției relații publice și buget civil a fost recepționată la data de 25 septembrie 2024. AGER va urmări desfășurarea acestei proceduri de licitație și va reveni  cu detalii.

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).