Blog

Probleme la achizițiile publice pentru proiectele de mediu
Revizii

Probleme la achizițiile publice pentru proiectele de mediu

Autor: Olga Diaconu

Pentru perioada 2025-2026, 149 de primării din Republica Moldova au primit finanțare pentru managementul integrat al deșeurilor, prin intermediul IP „Oficiul Național de Implementare a Proiectelor în domeniul Mediului” (ONIPM). Misiunea este una nobilă, de a asigura un mediu curat și sănătos în localitățile rurale. Totuși, modul de desfășurare a achizițiilor publice de primării, riscă să compromită succesul acestor proiecte, din cauza practicilor defectuoase și denaturării concurenței.

Din cele 149 de proiecte selectate spre finanțare pentru perioada 2025 – 2026, (Lista proiectelor), am analizat aleatoriu 12 proceduri de licitație, desfășurate de autoritățile publice locale. În acest mod, ne-am propus să înțelegem în ansamblu provocările și, desigur, să identificăm stegulețele roșii din achizițiile de bunuri pentru gestionarea deșeurilor.

Problemele și stegulețele roșii cel mai des întâlnite au fost specificațiile tehnice ce exced necesitățile beneficiarilor, specificațiile tehnice restrictive, neîmpărțirea pe loturi, termene de livrare restrânse, cât și evaluarea necorespunzătoare a ofertelor și desemnarea câștigătoare a ofertelor neconforme. Toate acestea au contribuit în mod direct la reducerea concurenței și, posibil, la procurarea unor bunuri la prețuri mai mari. 

În continuare am expus problemele identificate în achizițiile publice desfășurate de trei primării din nordul țării. La data de 10 octombrie 2025, au fost solicitate informații de la toate cele trei primării ale căror licitații au fost expuse mai jos, cu privire la stegulețele roșii identificate. Doar Primăria Cetireni a reacționat la solicitările de informații din partea AGER.

Primăria comunei Boghenii Noi:  un singur lot, un singur câștigător

Primăria comunei Boghenii Noi, din raionul Ungheni  a inițiat achiziția unui tractor multifuncțional echipat cu utilaje conexe și a 550 de tomberoane, în valoare estimată de 1,6 milioane LEI (ocds-b3wdp1-MD-1755884646444).

Deși lotul conținea 11 poziții distincte, autoritatea contractantă nu a împărțit achiziția pe loturi. Denumirea lotului sună în felul următor – Achiziționarea unui tractor multifuncțional, echipat cu utilaje conexe și a tomberoanelor. Codul CPV 16700000 – 2 corespunde pentru tractoare. 

Lotul include 11 poziții diferite, și anume:

  1. Tractor – 1 buc.
  2. Încărcător hidr. Frontal – 1 buc.
  3. Cupă multifuncțională – 1 buc.
  4. Lamă frontală cu arcuri – 1 buc.
  5. Remorcă – 1 buc.
  6. Încărcător pentru coșuri de gunoi – 1 buc.
  7. Lamă de nivelare – 1 buc.
  8. Cositoare tip rotor – 1 buc.
  9. Cisternă cu vid pentru namol – 1 buc.
  10. Furcă paleți – 1 buc.
  11. Tomberon 120 L – 550 buc.

Primăria argumentează, în secțiunea Clarificări,  că includerea celor 11 poziții într-un singur lot are scopul de a evita eventualele neconcordanțe privind buna funcționare a tehnicii cu utilajul, pubelele sau tomberoanele, si, totodată, asigurarea garanției la utilizarea bunurilor în procesul de funcționare a serviciului comunal. 

Totuși, această justificare este nefundamentată: standardul european EN 840, menționat chiar în documentația de achiziție, garantează compatibilitatea tomberoanelor cu sistemele de ridicare standard, indiferent de producător. În practică, se procură echipamente de la producători diverși, din diferite țări, iar acestea sunt compatibile între ele.

Ridică semne de întrebare și prevederile precum că, nu se acceptă materiale reciclate pentru tomberoane. Specificațiile incluse în caietul de sarcini exced cerințele EN 840, oferind posibilitatea de participare a unui număr mai mic de ofertanți. Beneficiile unei astfel de abordări pot fi minime, dar costurile excesive. 

Astfel, neîmpărțirea pe loturi a redus semnificativ concurența, permițând participarea doar a unor operatori care pot livra simultan utilaje, pubele și accesorii — o combinație rar întâlnită pe piață.Mai mult, caietul de sarcini includea mențiunea „țară producătoare: UE sau Turcia” — o încălcare directă a art. 33 alin. (2) din Legea 131/2015, care interzice indicarea țării de origine sau a producătorului. Termenul de livrare de doar 15 zile poate fi, de asemenea, considerat nerezonabil, deoarece, introducerea în țară a tuturor bunurilor ce făceau parte din acest lot durează, de regulă, mai mult de atât.

În final, contractul a fost atribuit „Agrotrac Prim” SRL, care a prezentat o ofertă copiată integral din caietul de sarcini, fără certificate de conformitate, ISO sau documente de la producători. Declarația privind garanția bunurilor este semnată de ofertant, dar nu de producători.

Primăria Biruința: o singură ofertă admisă, fără acte obligatorii

Primăria orașului Biruința din raionul Sîngerei, a desfășurat o achiziție cu valoarea estimativă de 1,78 milioane LEI (ocds-b3wdp1-MD-1755526536451), ce viza o autospecială de colectare a deșeurilor, 800 de pubele de 120 litri și 14 tomberoane de 1100 litri.
Deși, lotul includea trei categorii diferite de bunuri, acesta nu a fost împărțit corespunzător, ceea ce a limitat concurența.

Specificațiile tehnice sunt foarte restrictive, incluzând dimensiuni exacte pentru pubele și tomberoane, deși standardul EN 840 nu impune astfel de parametri. Totodată, s-a interzis utilizarea materialului reciclat, fiind acceptat doar HDPE virgin — o cerință nejustificată economic și ecologic, în contradicție cu obiectivele naționale privind economia circulară.

Procurarea pubelelor și tomberoanelor din HDPE virgin poate avea anumite avantaje sub aspectul rezistenței mecanice, care e puțin mai mare decât HDPE reciclat și a duratei de viață, fiind cu 10-15% mai mare față de materialul reciclat, mai ales la expunere UV. Totuși, HDPE virgin este semnificativ mai scump și are un impact ecologic negativ mai accentuat, din considerentul că nu valorifică materialul reciclat. Standardul EN 840 nu impune ca materialul să fie virgin, iar majoritatea producătorilor folosesc amestec HDPE virgin+reciclat (20% – 50%). 

Doar o singură ofertă a fost depusă — de „Efectivgrup” SRL, o companie locală din Bălți. Oferta nu respectă formularul stabilit de autoritate, cadrul legal și nu indica modelul bunurilor propuse, ci doar prețul. În mod evident, oferta nu putea fi considerată conformă și acceptată. AC nu avea dreptul nici să solicite clarificări și/sau documente suplimentare, pentru că oferta depusă în Mtender nu conține actele obligatorii. În decizia de atribuire, AC indică corespunderea cu cerințele tehnice și de calificare, fără detalii suplimentare.

Primăria Cetireni: documente incomplete și certificate îndoielnice

Cazul Primăriei Cetireni, din raionul Ungheni  (ocds-b3wdp1-MD-1754046996894) urmează un tipar similar. Deși lotul includea șapte poziții distincte, printre care tractor, remorcă, încărcător frontal și 248 de  tomberoane, achiziția nu a fost împărțită pe loturi.

Caietul de sarcini prevedea parametri fizici extrem de detaliați, uneori cu marje de doar 10–20 cm pentru echipamente tehnice și interzice folosirea materialelor reciclate pentru tomberoane — încă o cerință care limitează concurența.

Au fost depuse 3 oferte.

Oferta „Eximotor” SRL a fost respinsă din cauza faptului că nu a fost justificat corespunzător prețul aparent anormal de scăzut (58,90% din valoarea estimată).

Oferta „Agrotrac Prim” SRL a fost respinsă din cauza necorespunderii cu caietul de sarcini.

Contractul a fost atribuit companiei „Aprocomteh” SRL, ofertă ce includea un tractor DEUTZ-FAHR 4100.4E (produs în Turcia) și tomberoane marca Abox Plastik.
La dosar au fost atașate mai multe certificate ISO și EN 840, însă unele documente ridică suspiciuni: lipsă de semnătură, dată, număr de înregistrare și chiar urme de corecturi cu pixul.

 

Din imaginea de mai sus,certificatul TSE pentru EN 840, titularul actului este compania Hİ-PAŞ PLASTİK EŞYATİC.VE SAN.LTD.ŞTİ., alta decât Abox Plastik, indicată în ofertă. În acest caz, ofertantul trebuia să verifice că bunurile, ce urmează a fi livrate de Abox Plastik, provin într-adevăr de la Hİ-PAŞ PLASTİK.

Din decizia de atribuire nu reiese că aspectele sus-menționate ar fi fost elucidate în prealabil până la atribuirea contractului. Deocamdată, contractul nu apare pe pagina web a Agenției Achiziții Publice.

Reacția Primăriei Cetireni, Ungheni

Circumstanțele sus menționate au fost consultate cu Primăria Cetireni, care ne-a expediat o reacție. Conform răspunsului primit, autoritatea contractantă a considerat că divizarea pe loturi distincte ar fi condus la dificultăți de integrare tehnică, de compatibilitate și, implicit, la creșterea costurilor administrative și logistice. 

Reprezentanții primăriei au afirmat că, specificațiile tehnice ar fi fost elaborate de către specialiștii autorității contractante, ținând cont de necesitățile reale ale primăriei, de condițiile de exploatare și de destinația bunurilor, iar formularea unor cerințe tehnice detaliate nu ar fi avut caracter restrictiv, ci ar fi urmărit exclusiv asigurarea calității și durabilității bunurilor procurate, evitarea ofertelor neconforme și a cheltuielilor suplimentare ulterioare. Cu referire la etapa de evaluare a ofertelor, aceștia au afirmat că, ofertantul câștigător aprezentat toate actele solicitate, în termen, iar pe parcursul desfășurării licitației, nu au fost înregistrate contestații sau obiecții.

Tipare comune și suspiciuni de practici restrictive

Cele trei cazuri prezintă aceleași elemente problematice:

  • Neîmpărțirea pe loturi, contrar principiilor de promovare a concurenței;

  • Specificații tehnice restrictive, ce favorizează anumiți operatori;

  • Referințe la țara de origine, interzise prin lege;

  • Termene de livrare nerezonabile;

  • Documente de calificare incomplete și lipsă de verificare a conformității reale;

  • Participare limitată — câte una sau trei oferte per licitație, uneori neconforme.

Aceste aspecte sugerează un posibil tipar de control asupra proceselor de achiziție și ridică semne de întrebare privind utilizarea eficientă și transparentă a fondurilor publice.

Analizate împreună, aceste achiziții par să reflecte o slabă capacitate administrativă a autorităților locale, combinată cu posibile intenții de favorizare a unor agenți economici.

Cerințele restrictive, lipsa documentației complete și ignorarea principiilor legii creează teren fertil pentru înțelegeri ilicite și risipă de resurse publice.

Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER) va continua să monitorizeze și să scrie despre procesele de achiziții din bani publici, privind gestionarea deșeurilor în cele 8 regiuni din Republica Moldova.

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).