Blog

Pubele pentru satele Moldovei: condiții restrictive în achizițiile publice (3)
Revizii

Pubele pentru satele Moldovei: condiții restrictive în achizițiile publice (3)

Autor: Olga Diaconu

Mai multe primării din Republica Moldova — printre care Baccealia, Chircăiești, Gotești, Cobusca Nouă și Ciocîlteni — au derulat, în 2024–2025, achiziții publice de pubele și echipamente pentru gestionarea deșeurilor. Analiza procedurilor arată cerințe restrictive, lotizări confuze, termeni de livrare nerealist de scurți și chiar decizii anulate de Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC).

Primăria Baccealia: ofertant exclus fără motivare clară

Primăria Baccealia, din Căușeni a inițiat o  licitație pentru achiziția tomberoanelor, nr. ocds-b3wdp1-MD-1753452570033, cu valoarea estimată de 798 166,67 LEI, 1620 de tomberoane de 120 L (810 de culoare galbenă și 810 de culoare neagră). Această achiziție ridică semne de întrebare privind proporționalitatea și caracterul restrictiv al cerințelor tehnice. 

Se solicită achiziționarea pentru pubele de 120 litri – patru standarde internaționale simultan, fără mențiunea „sau echivalent”, deși legea impune această formulă pentru a asigura concurența loială între operatori. Standardele ISO 45001 și ISO 10002 vizează procesele interne ale companiei (sănătate ocupațională, satisfacția clientului), nu calitatea produsului. 

Mai mult, documentația de atribuire prevede și dimensiuni declarate „orientative”, dar foarte precise (480x530x990 mm), care sugerează că se descrie un model concret de pubelă deja existent pe piață, ceea ce poate limita participarea altor producători. Totodată, termenul de livrare de 30 de zile este fezabil doar dacă operatorii dispun deja de stocuri, ceea ce poate dezavantaja producătorii locali sau mai mici.

La licitație au fost depuse 6 oferte și a câștigat „Uniplast” SRL. În prealabil, oferta depusă de „Nova Nivel Grup” SRL a fost respinsă, autoritatea contractantă apreciind că, lipseau certificatele de conformitate „valabile” și  declarația de garanție. „Nova Nivel Grup” SRL a depus o contestație la ANSC.

În opinia ANSC, autoritatea contractantă a prezentat următoarele obiecții referitor la certificatele de conformitate a mărfii:

  1. Specificația tehnică nu indică calitatea HDPE.
  2. Certificat EN 840 ar fi fictiv, deoarece, nu conține numărul documentului raportului de încercări și chiar pe certificat scrie că a fost emis în urma unei declarații, dar nu a examinării produsului și încercărilor de laborator. Autoritatea contractantă nu a reușit să identifice ce înseamnă acreditarea INAS.
  3. Certificatele au fost emise de organisme turcești, iar Turcia nu este în Uniunea Europeană și nici nu are acorduri semnate cu țările membre.

Constatările ANSC

ANSC a constatat că, suspiciunile asupra falsului se bazează pe analize proprii, dar nicidecum bazat pe rezultatul de laborator, fără a oferi posibilitatea ofertantului de a demonstra autenticitatea documentelor prezentate. ANSC a conchis că, simpla bănuială privind falsul în acte nu reprezintă temei de excludere automată a unei oferte avantajoase din punct de vedere economic, fiind o măsură disproporționată în raport cu aceasta. Decizia de atribuire a fost anulată, primăria fiind obligată să examineze repetat documentele depuse de „Nova Nivel Grup” SRL. Pe pagina Agenției Achiziții Publice nu apar informații cu privire la atribuirea contractului.

 

Chircăiești: lotizare confuză și specificații imposibile

Primăria Chircăiești, raionul Căușeni a desfășurat licitația nr. ocds-b3wdp1-MD-1753709502812, valoare estimată – 1 066 666,66 LEI. Am identificat următoarele cerințe potențial restrictive:

  • Divizare pe loturi care creează confuzii (sistem de ridicare a pubelelor – 1 buc., lamă de nivelare – 1 buc. și tomberon sau pubelă 120L- 2 poziții 900 buc. de culoare neagră și 900 buc. culoare galbenă). În realitate, au fost patru loturi, deoarece, ofertele au fost depuse separat pentru pubele în funcție de culoare.
  • Dimensiuni exacte în specificațiile tehnice („lungime 3000 mm, lățime 600 mm, înălțime 3200 mm”) în loc de intervale („aprox. 3000 mm ±10%”);
  • Se cer caracteristici unice ale unui model existent pe piață (ex. „cuplare europeană tip X” sau „ax din oțel zincat cu diametru exact 200 mm”);Se menționează standarde nespecifice (ex. ISO 45001, ISO 10002) fără mențiunea sau echivalent;
  • Specificații nejustificat de complexe (detaliate până la nivel de șuruburi, echipamente cu putere, greutate sau capacitate mult mai mare decât se folosește în mod normal).

Câștigătorii:

  • „Agropiese TGR Grup” SRL (sistem ridicare)
  • „F.P.C. Aprocomteh” SRL (lamă nivelare)
  • „Hydrosystems” SRL (pubele negre)
  • „Uniplast” SRL (pubele galbene)

 

Gotești: prea multe certificări pentru simple pubele

În cazul primăriei Gotești, r-nul Cantemir, licitația privind achiziția de tomberoane, nr. ocds-b3wdp1-MD-1753451069550, valoare estimată – 1 000 833, 34 LEI a fost împărțită pe 4 loturi, după cum urmează:

Lotul 1. Remorcă basculantă – 1 buc.

Lotul 2. Utilaj de încărcare tomberoane – 1 buc.

Lotul 3. Tomberon 120 l – 800 buc.

Lotul 4. Tomberon 1100 l – 20 buc.

Analiza procedurii de licitație scoate la iveală o serie de cerințe potențial restrictive, și anume:

  • Solicitare cumulativă a 5 certificări internaționale, fără „sau echivalent” (standardele ISO 45001, ISO 9001, ISO 10002, ISO 14001, TS EN 840:1–6. Ofertantul urmează să ofere copia originalului certificatului indicat). Unele dintre aceste standarde (ex. ISO 45001 – sănătate și securitate ocupațională, ISO 10002 – satisfacția clientului) nu sunt relevante direct pentru produs.
  • Condiția mărcii RAL-GZ 951/1, deținută doar de producători germani. Condiția exclude automat toți producătorii care nu sunt certificați RAL, deși pot îndeplini aceleași cerințe de calitate prin alte standarde echivalente.
  • Cerințe privind compatibilitatea tomberoanelor cu anumite sisteme de ridicare și cu cipuri electronice, de care primăria nu dispune „Compatibil cu echipamentele de ridicare conform DIN EN 1501” și  „Cuib special sub recipient în conformitate cu EN 30745 (pentru cipul electronic de identificare).” Poate fi favorizat un model sau producător care dispune de aceste standarde EN.
  • Dimensiuni exacte și construcții detaliate, de genul: „Dimensiuni orientative: 480x530x990 mm”; „Tub de prindere de cel puțin 27 mm, cu 3 nervuri”; „Capacul atașat cu 2 balamale, deschidere prin 2 mânere cu arc.”
  • Piese de schimb garantate 10 ani — cerință nerealistă.
  • Termen de livrare: 30 zile.

Rezultatele procedurii (decizie de atribuire)

Loturile 1-3  1. au fost atribuite F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. Lotul 4 a fost atribuit „Toreco” SRL.

Lotul 1. Remorcă. Producător Volkan, Turcia

Lotul 2. Dispozitiv de încărcare tomberoane. Producător MTC Metals.

Lotul 3. Tomberon 120L. Producător Abox

Lotul 4. Tomberon 1100L. Producător Green City, Serbia

 

Cobusca Nouă: condiții restrictive și contract de dealer dubios

Primăria Cobusca Nouă a desfășurat licitația pentru achiziționarea unui tractor, dotat cu echipamente multifuncționale (încărcător frontal, remorcă R6, cupă hidraulică, lamă universală, încărcător hidraulic pentru tomberoane). Tomberoane destinate colectării deșeurilor, nr. ocds-b3wdp1-MD-1752753147820, valoare estimată – 1 678 349 LEI. În acest caz, de asemenea, am identificat cerințe potențial restrictive, și anume:

  • Lotizare ineficientă – șicitația e împărțită în două loturi, unul pentru pubele, iar altul pentru tractor multifuncțional. Totuși, lotul pentru tractor conține, pe lângă tractor, alte șase poziții de echipamente, care ar putea fi împărțite pe loturi la rândul lor.
  • Cerințe de origine exclusiv UE și certificare EUR.1 pentru tractor.
  • Certificări multiple și precise pentru pubele (certificate pentru conformitate cu standardele ISO 45001, ISO 9001, ISO 10002, TS EN 840-1). Cerința impune toate aceste standarde simultan, chiar dacă unele (ex. ISO 45001 — sănătate și securitate ocupațională, ISO 10002 — satisfacția clientului) nu sunt relevante pentru fabricarea pubelelor.
  • Parametri tehnici foarte preciși, dimensiuni exacte sau intervale foarte înguste, atât pentru tractor cu utilaje, cât și pentru pubele.
  • Cerința ca ofertantul să fie distribuitor oficial sau de a deține service propriu pentru tractor și utilaje. Această condiție elimină importatorii paraleli, intermediarii legitimi sau firmele care pot furniza produsul prin contract direct cu producătorul.
  • Anul de fabricație impus: 2025, chiar și pentru pubele  — restrictionare a ofertanților cu stocuri.
  • Termen maxim de livrare – 30 de zile. 

Rezultatele procedurii de licitație sunt:

Pentru lotul 1. Tractor multifuncțional, cu echipamente, a fost desemnată câștigătoare oferta depusă de F.P.C. „APROCOMTEH” S.R.L. Cu toate că, anumite detalii din oferta câștigătoare ridică semne de întrebare. Pentru a demonstra că are calitatea de distribuitor oficial, ofertantul a atașat un contract de dealer (Distribution agreement), care însă nu conține elementele minime ale unui contract valabil: identificarea părților, consimțământul, obiectul și cauza. Prin urmare, acest document nu confirmă îndeplinirea cerinței de dealer oficial. A mai fost atașată o declarație de conformitate a companiei Metal-Technik pentru încărcător frontal. Dar declarația respectivă nu poate fi asimilată unui certificat, deoarece, nu conține număr, dată, și nici semnătura de pe document nu este foarte explicită. În plus, documentul pare să mai conțină semne de ștersături cu pix corector.

Pentru lotul 2. Pubele, din cele  6 oferte câștigătoarea, desemnată a fost „Hydrosystems” ML SRL, care a oferit pubele Abox Plastik.

 

Primăria Ciocîlteni: contestație respinsă, dar semne de neclaritate

Primăria Ciocîlteni, din raionul Orhei a organizat licitație cu scopul de a  achiziționa  pubele pentru deșeuri menajere și plase metalice la colectarea plasticului, nr.  ocds-b3wdp1-MD-1752845670060, valoare estimată 498 166 LEI. Licitația a fost împărțită pe două loturi, unul pentru pubele (911 buc. negre, 21 buc. galbene și 21 buc. verzi), iar altul pentru plase (15 buc.). 

Analiza procedurii de licitație scoate la iveală următoarele cerințe restrictive:

  1. Dimensiuni exacte ale pubelelor „Dimensiuni orientantive: 975 x 480 x 550 mm (H x I x A)”.
  2. Cerințe tehnice foarte detaliate pentru materiale și componente: „Material: plastic de înaltă calitate; roți din cauciuc dens, diametru minim 200 mm, ax din oțel zincat.” Nu sunt acceptate alte materiale polimerice echivalente (PP copolimer, PE-HD reciclat).
  3. Detalii care indică un anumit design industrial specific l a plase „Container cu dimensiuni nu mai mici de 1465x1465xH1565 mm… plasă Ø3–4 х 50х50 mm, cornier min. 32×32 mm, gura de recepție 360×250 mm, panou informativ 500×700 mm.
  4. Impunerea unor standarde, fără mențiunea „sau echivalent”.
  5. Garanție minim 36 luni, ceea ce poate fi exagerat pentru pubele din plastic.

Contestația la ANSC

Pentru lotul de pubele au fost depuse 8 oferte. Primăria a desemnat câștigătoare oferta de la „Hydrosystems ML” SRL. Ofertantul „Santino Service” SRL a depus o contestație la ANSC, motivând că, oferta câștigătoare nu respectă cerința din caietul de sarcini privind standardul EN 840, prin urmare, autoritatea contractantă a acceptat o ofertă neconformă.

ANSC a respins contestația, apreciind că, certificatul CE prezentat de „Hydrosystems ML” (emis de Vertacert International – Turcia) menționează standardele EN 840, deci este echivalent și valid, chiar dacă autoritatea contractantă nu a precizat că –  se acceptă certificate echivalente. 

Concluzii

Analiza arată o tendință repetitivă în achizițiile publice pentru pubele: specificații tehnice restrictive, termene scurte și lipsa transparenței în comunicarea cu ofertanții. Deși unele contestații au fost admise de ANSC, multe autorități continuă să aplice practici care limitează concurența și pot genera suspiciuni privind favorizarea unor furnizori anume.

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).