Autor: Olga Diaconu
Circa 29 milioane LEI au fost prevăzute pentru reparația și întreținerea căilor de comunicație suburbane, căile de acces spre suburbii, reparații utilități din mun. Chișinău, informație care reiese din Planul de achiziții provizoriu pentru anul 2025. Iar la data de 13 martie 2025, Direcția Generală Mobilitate Urbană (DGMU) a inițiat procedura de licitație pentru achiziția lucrărilor de reparație, întreținere a străzilor și acceselor din municipiul Chișinău, cu nr. ocds-b3wdp1-MD-1741845336322.
Imagine simbol
Constatăm că, documentele conțin erori și indicatori de risc:
- Factori de evaluare a ofertelor contrar prevederilor legale
Autoritatea contractantă a stabilit ca și criteriu de evaluare „cel mai bun raport calitate-preț”. Acest criteriu ar urma a fi aplicat în baza a trei factori de evaluare, și anume:
- prețul ofertei – 80%,
- termenul de executare a lucrărilor – 10%,
- termenul de garanție a lucrărilor – 10%.
Cu referire la factorul de evaluare ce se referă la termenul de executare a lucrărilor, acesta a fost stabilit contrar prevederilor legale. Termenul de executare a lucrărilor nu reprezintă un factor de evaluare care ar include aspecte calitative, de mediu și/sau sociale, în sensul prevederilor art. 26 alin. (6) din Legii 131/2015 privind achizițiile publice. Prin urmare, legea nu admite stabilirea acestui factor de evaluare pentru a determina cel mai bun raport calitate-preț în procesul de achiziții publice.
- Lipsa proiectelor de execuție
Studiind caietul de sarcini, observăm că, autoritatea contractantă enumeră doar cantitățile de lucrări ce urmează a fi efectuate, fără a explica la ce obiective sau utilități vor fi reparate sau supuse lucrărilor de întreținere. Din experiența anilor precedenți, cunoaștem că, DGMU nu elaborează proiecte de execuție a lucrărilor pe care le califică ca fiind curente. Totodată, remarcăm o practică frecventă la DGMU de a califica drept curente aproape orice lucrări care sunt contractate, evitând obligația de a elabora proiecte de execuție. La etapa de executare, plățile pentru lucrări sunt, de regulă, efectuate în baza proceselor-verbale la terminarea lucrărilor. Această abordare poate genera suprapunerea unor lucrări, cantități dublate, fie raportarea unor lucrări care nu au fost în realizate executate. Monitorizarea corectitudinii raportării cantităților de lucrări executate este practic imposibilă, ceea ce lasă loc de fraude.
- Documentația de atribuire nu conține o listă cu străzile și accesele unde vor fi efectuate lucrări de reparație și întreținere
În documentația de atribuire nu se face referire la obiectivele/utilitățile care ar urma să fie reparate sau întreținute în cadrul acestei proceduri de atribuire. Această stare a lucrurilor riscă să ducă la suprapuneri cu alte lucrări care au fost deja executate. Nu este clar care vor fi criteriile după care autoritatea contractantă va selecta căile de comunicații sau utilitățile la care vor fi efectuate reparații, ceea ce denotă lipsă de transparență și lasă loc de favorizări.
- Caietul de sarcini oferă informații rudimentare pentru elaborarea unei oferte
Caietul de sarcini nu conține decât o listă cu cantitățile de lucrări. În lipsa unui proiect, aceste liste cu cantitățile de lucrări nu relevă situația din teren. În condițiile în care nu este specificat volumul de lucrări, iar potențialilor ofertanți nu li se oferă documentele de bază pentru a elabora ofertele tehnice, evaluarea ofertelor nu poate fi decât defectuoasă, deoarece ofertele nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și financiare. Chiar dacă, în baza listei cu cantități de lucrări, o ofertă apare ca fiind cu cel mai mic prețul, acest lucru nu înseamnă că executarea lucrărilor de acătre ofertant va fi într-adevăr mai ieftină. Ofertantul câștigător ar putea raporta o cantitate majorată de lucrări mai scumpe și reduce cantitatea de lucrări mai ieftine. Monitorizarea în teren a raportării corecte a cantităților de lucrări efectiv executate este o misiune imposibilă.
Modul în care DGMU desfășoară această procedură de achiziție publică de lucrări de reparație curentă favorizează practicile de corupție și trucarea. Înțelegeri frauduloase între autoritatea contractantă și operatorul economic desemnat câștigător pot să apară și la etapa de recepție a lucrărilor. Autoritatea contractantă ar putea accepta lucrările, chiar dacă, acestea vor fi executate cu defecte grave. Fiind lucrări de reparație curentă, care intră în categorii unor lucrări cu un scurt ciclu de viață, performanța contractantului este greu de evaluat, deoarece monitorizarea implementării, din punct de vedere al calității, este foarte dificilă.
Până în prezent, în sistemul Mtender nu apar informații cu privire la atribuirea contractului de achiziții publice, în urma evaluării ofertelor depuse. La procedura de achiziție au fost depuse 6 oferte. Pe pagina web a Agenției Achiziții Publice, decizia pentru procedura în cauză apare ca fiind în examinare.
Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).