Blog

Rețele de apeduct și canalizare la Băcioi, cu iz de favorizare
Revizii

Rețele de apeduct și canalizare la Băcioi, cu iz de favorizare

Trucarea licitațiilor și denaturarea concurenței sunt printre principalele cauze ale inrosirii banilor publici. Lipsa concurenței majorează costurile, reduce calitatea, și sabotează dezvoltarea economică, prin faptul că elimină din joc întreprinderile concurente. Aceste fenomene sunt deosebit de frecvente când este vorba de proiecte costisitoare, dar foarte importante pentru cetățeni, cum sunt sistemele de apă și canalizare. Ani la rând s-au dat bani grei pentru proiecte eșuate în multe dintre localitățile Republicii Moldova, finanțate din Fondul Național pentru Mediu, anterior, Fondul Ecologic Național. Apoi a fost necesar să se aloce alți bani, din diverse surse, pentru a o lua de la capăt. 

Cu regret, practicile au rămas cam aceleași. Am analizat licitațiile, din ultimii ani, desfășurate de Primăria comunei Băcioi, care include satele: Băcioi, Braila, Străisteni și Frumușica, privind construcția a sistemelor de apeduct și canalizare din localitate. Au ieșit la iveală multe stegulețe roșii, care pun sub semnul întrebării corectitudinea procedurilor și vorbesc despre o posibilă denaturare a concurenței și favorizare unui agent economic. Printre acestea enumerăm următorii indicatori de risc:

  • Cerințe abuzive și restrictive la licitații, ce au limitat concurența;
  • Lipsa cerințelor ce se referă la experiența similară a potențialilor ofertanți la licitațiile de lucrări, care puteau avea efecte negative asupra calității lucrărilor;
  • Acorduri adiționale de majorare a contractelor imediat sub limita maximă prevăzută de legislație;
  • Încălcarea deciziilor obligatorii ale ANSC.

Cerințe abuzive și discriminatorii încă de la etapa de proiectare

Primăria comuna Băcioi a început în 2021, achiziționarea serviciilor de proiectare a rețelelor exterioare de canalizare, inclusiv stații de pompare din comună care includ satele: Băcioi, Brăila, Străisteni și Frumușica – Etapa, 2 printr-o cerere a ofertelor de prețuri (COP), identificată cu nr. ocds-b3wdp1-MD-1638196877755. Contractul, în sumă de 480 000 LEI, a fost încheiat cu „Fluxproiect” SRL. 

Referitor la această licitație, Curtea de Conturi a constatat încălcări în raportul anexă la Hotărârea Curții de Conturi nr. 32 din 27 iunie 2023. Din raport cităm: APL Băcioi a neglijat termenul stabilit de depunere a ofertelor – de 12 zile de la publicarea anunțului de participare pentru procedura de achiziție prin COP Etapa 2 „Servicii de proiectare a rețelelor exterioare de canalizare, inclusiv a stațiilor de pompare din com. Băcioi” (500,0 mii LEI fără TVA), data publicării anunțului fiind 29.11.2021, iar termenul- limită pentru primirea ofertelor – 07.12.2021 (în total – 9 zile). Ca rezultat, a fost depusă o singură ofertă, prin ce s-a diminuat asigurarea concurenței”.

Totuși, anunțul de participare conținea și alte condiții discriminatorii, de natură să restrângă concurența, spre exemplu:

  • Termenul de executare de 25 de zile este excesiv de restrâns. Capacitatea financiară –  s-a cerut disponibilitatea de bani lichizi, resurse creditare de 500 000 LEI, ceea ce este foarte mult pentru prestatori de servicii în proiectare.
  • Factori de evaluare exagerate:s-a stabilit „Perioada de execuție -20%”, ceea ce contravine prevederilor legale. Termenul de executare a lucrărilor nu reprezintă un factor de evaluare care ar include aspecte calitative, de mediu și/sau sociale, în sensul prevederilor art. 26 alin. (6) din Legii 131/2015 privind achizițiile publice. Prin urmare, legea nu admite stabilirea acestui factor de evaluare pentru a determina cel mai bun raport calitate-preț în procesul de achiziții publice. 
  • Valoarea estimată considerată subestimată de un alt agent economic, în secțiunea cu clarificări.

În anul 2023, Primăria com. Băcioi a încheiat, cu același agent economic, un contract privind achiziția de servicii de proiectare a rețelelor exterioare de alimentare cu apă în satele Băcioi, Străisteni, Frumușica, în temeiul procedurii de licitație nr. ocds-b3wdp1-MD-1682678696983. Contractul a fost atribuit aceluiași agent economic – „Fluxproiect” SRL, care a fost și singurul ofertant.

Și în acest caz, anunțul de participare conținea cerințe abuzive, ce restrângeau nejustificat concurența, cum ar fi: capacitatea economică și financiară, inclusiv factorii de evaluare:

  • Cifra anuală de afaceri din ultimii trei ani (2020, 2021, 2022) de cel puțin 5 mln LEI;
  • Certificat bancar de disponibilitate a banilor lichizi/resurse creditare pentru demararea lucrărilor în cuantumul de 80% din valoarea ofertei, confirmat de o bancă comercială, eliberat cu o zi înainte de ziua licitației;
  • Rapoartele financiare înregistrate pentru anii: 2020, 2021, 2022;
  • Ca și factor de evaluare, s-a stabilit „Perioada de execuție -20%”, ceea ce contravine prevederilor legale. 

Prin urmare, unii agenți economici au solicitat excluderea cerinței ce se referea la demonstrarea banilor lichizi/resurselor creditare în cuantum de 80% din valoarea ofertei, pentru că la licitație urmau a fi achiziționate servicii, care presupun expertiză, dar nu lucrări, ce ar presupune achiziționarea materialelor de construcții și/sau utilajelor. Aceștia au acuzat autoritatea contractantă că, cităm: „așa condiții denota incompentența, sau interes personal prin favorizarea altei companii eligibile”, dar și „…ar fi bine de introdus în codul electoral ca candidații la postul de primar sa prezinte dovada ca au bani proprii pentru îndeplinirea promisiunilor electorale. Dar in esenta poate vedeți ce spune Legea 131 care direct va indica ca cerințele stabilite vor fi proportionale scopurilor ce le doriți a fi realizate”.

A trezit nemulțumiri și condiția înregistrării raportului financiar pentru anul 2022, pentru că, la data limită de depunere a ofertelor, nu expirase termenul de înregistrare a rapoartelor financiare pentru anul 2022.

Agentul economic „Fluxproiect” SRL a prestat anterior servicii similare pentru primăria com. Băcioi. În anul 2016, „Fluxproiect” SRL a executat proiectul de execuție „Sistemul de apeduct și canalizare inclusiv stația de epurare din s. Băcioi, s. Străisteni, s. Brăila, com. Băcioi, mun. Chișinău, care includea rețele exterioare de alimentare cu apă și de canalizare. Având în vedere că a prestat servicii similare anterior, putem presupune că, „Fluxproiect” SRL era unicul agent economic care putea presta servicii de proiectare a rețelelor exterioare de canalizare în termen de 25 de zile, așa cum prevedea anunțul de participare în procedura COP nr. ocds-b3wdp1-MD-1638196877755.  Prin urmare, se atestă incidența unui indicator de risc ce se referă la posibila favorizare a agentului economic „Fluxproiect” SRL și denaturarea concurenței.

Lucrări de necesitate îndoielnică, efectuate de un agent economic „de-al casei”

În anul 2021, înainte de începerea proiectării pentru rețele exterioare de canalizare și de alimentare cu apă, Primăria com. Băcioi a desfășurat o procedură de licitație pentru achiziția de „Lucrări de construcție a sistemului de apeduct și canalizare, inclusiv stația de epurare din s. Băcioi, s. Străisteni, s. Brăila, com. Băcioi, mun. Chișinău. Etapa I – Rețele de alimentare cu apă în s. Brăila”, nr. ocds-b3wdp1-MD-1635149166345. Lucrările urmau a fi executate în baza proiectului elaborat în anul 2016, care a și fost atașat în sistemul Mtender. 

Includerea lucrărilor de construcție a stației de epurare în această procedură de licitație ridică semne de întrebare și un steguleț roșu sub aspectul utilității. Dintr-o analiză realizată de Centrul pentru Politici și Reforme (Undă verde la corupție în ecologie), aflăm despre inițierea construcției stației de epurare în com. Băcioi din sursele Fondului Ecologic, ceea ce a general risipă de bani publici. Curtea de Conturi a constatat, în raportul auditului conformității gestionării mijloacelor Fondului Ecologic Național în anul 2017, anexă la Hotărârea Curții de Conturi nr. 39 din 26.06.2018, cităm: „Probele de audit denotă că, la aprobarea PI spre finanțare, CA nu a ținut cont de rezultatele expertizei proiectelor efectuate de experți din domeniu, generând cheltuieli ineficiente pentru bugetul de stat. Astfel, deși 2 experți care au expertizat PI „Construcția stației de epurare din s.Băcioi” au emis un aviz negativ, argumentând refuzul prin faptul că „investiția solicitată este una ineficientă, la o distanță de cca 5 – 10 km existând o stație de epurare funcțională și un operator puternic care gestionează sectorul pentru întreg mun. Chișinău, care poate prelua apele uzate și din s.Băcioi”, CA a aprobat spre finanțare proiectul respectiv, acesta beneficiind de 1,0 mln. LEI.”

Contractul a fost atribuit unui agent economic din aceeași comună, „Mavitex-Cons” SRL, care a oferit cel mai mic preț. Prețul „cel mai mic” a fost majorat peste câteva luni cu 14,97%, exact sub limita maximă permisă de legislație. Conform anunțului de modificare, publicat în BAP nr. 32 din 26.04.22, pag. 109, părțile au convenit să includă lucrări suplimentare, care nu au fost prevăzute în caietul de sarcini inițial. Astfel, prețul final a depășit cu mult oferta depusă de concurentul care a solicitat un preț mai mare. 

Majorarea unui contract de achiziție publică cu o valoare imediat sub limita de 15%, admisă de legislație, reprezintă un indicator de risc. Deoarece, duce cu gândul la o posibilă înțelegere între autoritatea contractantă și agentul economic, mai ales că era vorba despre un agent economic din localitate. Din anunțul de modificare nu reiese că volumele introduse ar fi fost imposibil de prevăzut în prealabil, condiție obligatorie pentru majorare, ceea ce indică, fie neglijență la etapa de planificare, fie admiterea premeditată a unor erori, care urmau a servi ulterior ca temei de majorare a contractului. 

Un alt indicator de risc a fost și lipsa unor rigori referitor la experiența similară în documentația de atribuire, dar, pe de altă parte, cerința de a demonstra implicarea unui arhitect-șef de antreprenor. Prin acesta, a făcut posibilă contractarea acestui agent economic, care nu deținea experiență similară în construcție a sistemelor de apeduct și canalizare. Deși agentul economic a recunoscut că nu dispunea de experiență similară la examinarea unei contestații la ANSC, aceasta a fost respinsă (Decizia nr. 03D-849-21), pentru că Primăria com. Băcioi a afirmat că, nici nu a cerut experiență similară în documentația de atribuire.

Trei licitații câștigate de același agent economic

În următorii ani, au avut loc 3 licitații în legătură cu sistemele de apeduct și canalizare, toate atribuite agentului economic – „Foremcons” SRL. Nici pentru una dintre aceste trei proceduri de licitație nu s-a solicitat demonstrarea experienței similare specifice pentru lucrări de construcție a sistemelor de apeduct și/sau canalizare. 

Anunțul de participare prevede cerințe ce se referă la valoarea contractelor de lucrări executate în ultimii ani, nu și la specificul contractelor respective. Astfel, autoritatea contractantă nu s-a asigurat că ofertanții vor dispune de experiență de executare a lucrărilor specifice. Pe de altă parte, cerințele privind numărul personalului angajat și cifra medie de afaceri și disponibilitatea de bani lichizi limitează participarea doar pentru companiile mai mari, fie pentru asocieri, care nu e necesar însă să dispună și de experiență similară. O altă cerință, potențial restrictivă, se referă la demonstrarea efectuării vizitei la șantier, probată printr-un proces-verbal semnat de funcționarii din cadrul primăriei. Prin impunerea obligativității atașării acestui proces-verbal la ofertă, primăria comunei Băcioi ar limita participarea unor operatori economici „nedoriți”.

O altă cerință impusă de Primăria comunei Băcioi este prezentarea unor „împuterniciri” din partea producătorului pentru ofertant. Unii agenți economici și-au exprimat nemulțumirea în raport cu această cerință, considerând că aceasta elimină distribuitorii din competiție. 

Reparația capitală a drumurilor fără proiecte de execuție

Prima dintre acestea a fost procedura de licitație pentru achiziția de lucrări de construcție a sistemului de canalizare și reabilitare a drumului pe unele străzi din comuna Băcioi, nr. ocds-b3wdp1-MD-1660649602530, cu valoarea estimată de peste 54 mln LEI. Deși, caietul de sarcini presupunea reparația capitală a unor străzi, cum e cea a Aerodromului, licitația a fost inițiată în lipsa unor proiecte de execuție. 

Un agent economic a solicitat, în secțiunea clarificări, punerea la dispoziție a desenelor, soluțiilor tehnice în baza cărora au fost întocmite listele de lucrări. Autoritatea contractantă a răspuns, cităm:Str. Aeroportului va fi reparată după execuția canalizării și darea în primire a patului de fundare. Sistemul rutier va fi executat în strictă conformitate după caietul de sarcini.” 

Contractul de achiziții publice, în sumă de 64 919 018,38 LEI, cu TVA, a fost încheiat cu agentul economic „Foremcons” SRL, după ce, ofertantul care oferise cel mai mic preț nu ar fi răspuns la solicitările de clarificare ale autorității contractante. Darea de seamă privind atribuirea contractului din 28.10.2022 a fost publicată în BAP nr. 87.3_1, pag. 463.

La contractul inițial au fost încheiate mai multe acorduri adiționale, fiind majorată suma contractului, dar și prelungit termenul de executare. Cronologia modificărilor arată în felul următor:

  1. Prin acordul adițional nr. 1 din 2 octombrie 2023, a fost micșorată valoarea contractului cu 226 016,67 LEI;
  2. Prin acordul adițional nr. 2 din 11 octombrie 2023, a fost majorată valoarea contractului cu 2 496 669,31 LEI;
  3. Prin acordul adițional nr. 3 din 11 decembrie 2023, au fost excluse volume de lucrări în sumă de 3 276 934,24 LEI și incluse volume de aceeași sumă. Darea de seamă privind modificarea contractului de achiziții publice din 11.12.2023 a fost publicată în BAP din 02.02.2024, pag. 171. 
  4. Prin acordul adițional nr. 4 din 21 decembrie 2023, termenul de execuție a lucrărilor a fost prelungit până la data de 23 aprilie 2024 ,,în legătură cu includerea volumelor de lucrări ce nu au fost prevăzute inițial”. Acordul de prelungire a termenului de executare din 21 decembrie 2023 a fost publicat în BAP nr. 85 din 25.10.24, pag. 324. 
  5. Acordul adițional nr. 5 din 31 mai 2023 (Acord adițional nr. 5, pag. 15) a fost încheiat la peste o lună de la expirarea termenului de executare a contractului. Ulterior, a fost prelungit termenul de executare a contractului până la 31 iulie 2024. În același timp, Primăria comunei Băcioi a modificat volumele de lucrări, fiind excluse lucrări în valoare de 2 428 207,28 LEI și incluse lucrări de exact aceeași valoare. Adițional, contractul a fost majorat cu 1 519 058,28 LEI.

Cuantumul majorărilor este de 14,97% în raport cu suma inițială a contractului, reieșind din acordurile adiționale și din procesul-verbal la terminarea lucrărilor din 21.10.2024 (disponibile aici). Primăria com. Băcioi a încercat să mascheze acest cuantum, care este exact sub limita de 15% prevăzută de legislație, denumind acordurile adiționale de excludere și includere simultană a volumelor de lucrări „Alt acord”, astfel ca, valoarea majorării să nu apară în secțiunea „Contracte atribuite”. Este de notat totuși că funcționarii din cadrul primăriei au avut grijă ca valoarea majorărilor să nu depășească totuși limita prevăzută de legislație, chiar dacă s-a încercat o compensare cu excluderea unor volume. 

O majorare a unui contract de achiziții publice cu o valoare aflată exact sub pragul maxim de 15% reprezintă un indicator de risc, așa cum am specificat și mai sus. Se poate observa frecvent că, după semnarea contractului, părțile contractante agreează să majoreze valoarea contractului, adăugând lucrări suplimentare care ar fi fost omise din caietul de sarcini. În speță, nu este clar de ce lucrările „suplimentare” nu au fost prevăzute chiar în caietul de sarcini inițial or, din descrierea din anunțul de modificare, nu reiese că autoritatea contractantă ar fi fost în imposibilitate să le prevadă. Nu este clar ce costuri au fost stabilite pentru volumele de lucrări incluse suplimentar. 

Totuși, cert este că, au fost incluse lucrări și materiale mai ieftine decât cele excluse. Prin urmare, este posibil că, dacă aceste lucrări ar fi fost incluse în caietul de sarcini inițial, alți ofertanți ar fi putut elabora oferte mai avantajoase, decât cea desemnată câștigătoare. Dacă am accepta o astfel de abordare, ipotetic, nu am putea reproșa nimic, nici chiar unei autorități contractante care ar exclude și 100% din lucrările incluse în caietul de sarcini, ca să includă altele la același preț. Acest lucru este însă inadmisibil.

A doua procedură de licitație a avut ca obiect achiziția lucrărilor de construcție a rețelelor  exterioare de apeduct și canalizare, inclusiv stația de epurare a comunei Băcioi, care include satele Băcioi, Brăila, Străisteni și Frumușica, biect nr.17/21 (Etapa II), nr. ocds-b3wdp1-MD-1730444793261, cu valoarea estimată de peste 21 mln LEI.

Contractul a fost atribuit agentului economic „Foremcons” SRL, care a fost și unicul ofertant. Darea de seamă privind atribuirea contractului, din 11 decembrie 2024, a fost publicată în BAP nr. 3_1 din anul 2024, pag. 181. Până în prezent, nu apar informații privind majorarea contractului.

A treia procedură de licitație a avut ca obiect – achiziția lucrărilor de achiziție a rețelelor exterioare de apeduct și canalizare, inclusiv stația de epurare a întregii comunei Băcioi ; (Etapa – 1, rezervoare supraterane pentru apă potabilă), nr. ocds-b3wdp1-MD-1730796426300

Prin decizia autorității contractante de nr. 21306510 din 11.12.2024, contractul de achiziție publică pentru procedura de achiziție publică din speță a fost atribuit ofertantului „Mavitex-Cons” SRL.

Urmare a contestației depuse de „ONE Telecom” SRL, cu nr. 02/1217/24 din 24.12.2024, împotriva deciziei grupului de lucru de a desemna în calitate de câștigător operatorul economic „Mavitex-Cons” SRL, prin Decizia Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor nr. 03D-87-25 din 29.01.2025, a fost anulată decizia autorității contractante de atribuire nr. 02/1217/24 din 11.12.2024, în partea ce ține de evaluarea ofertei „Mavitex-Cons” SRL, inclusiv actele subsecvente acesteia, obligând Primăria com. Băcioi să reevalueze oferta „Mavitex-Cons” SRL.

După reevaluarea efectuată, Primăria Băcioi a emis decizia de atribuire nr. 21306510, din 04.02.2025, prin care contractul a fost atribuit repetat ofertantului „Mavitex-Cons” SRL, fiind încheiat și contractul de achiziție publică nr. l44 din 18.12.2024, iar decizia respectivă la fel, a fost contestată de „ONE Telecom” SRL, la data de 11.02.2025 prin contestația nr. 02/148/25. 

Având în vedere contestația depusă repetat, autoritatea contractantă a decis să anuleze propria decizie de atribuire cu nr. 21306510 din 04.02.2025, iar contestația nu a fost examinată în fond, fiind lipsită de obiect. 

La data de 18.02.2025, autoritatea contractantă a anulat decizia de atribuire din 04.02.2025, a reluat procedura de reevaluare și a emis, ulterior, un anunț privind modificarea contractului de achiziții publice nr. 21306510/01 din 13.02.2025 și darea de seamă, privind modificarea contractului de achiziții publice/acordului-cadru nr. 21306510/01 din 13.02.2025, unde este indicat că „în baza deciziei grupului de lucru de modificare а contractului de achizilie/acordulului cadru nr. 144 din 18.12.2024 а fost încheiat acordul privind rezilierea contractului”. 

Astfel, la data de 18.12.2024, Primăria Băcioi a încheiat cu „Mavitex-Cons” SRL un acordul adițional prin care a fost reziliat contractul nr. 144 din 18.12.2024, semnat în urma desfășurării procedurii de achiziție publică nr. MD-l730796426300, din 5 nоiеmbriе 2024. 

La data 24.12.2024, Primăria Băcioi a solicitat clarificări ofertanților, în rezultatul cărora a emis decizia de atribuire а contractului de achiziții publice nr. 21306510 din 12.03.2025, prin care a decis respingerea ofertei „Mavitex-Cons” SRL și atribuirea contractului de achiziție publică ofertantului „Foremcons” SRL. Decizia din 12.03.2025, prin care a fost desemnat câștigător SRL ”Foremcons”, iar oferta „Mavitex-Cons” SRL a fost respinsă pentru necorespunderea tehnică, a fost contestată prin contestațiile în cauză depuse de „Mavitex-Cons” SRL la data de 17.03.2025 și de către „ONE Telecom” SRL la 18.03.2025. 

Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, prin Decizia nr. 03D-423-25 din 24.04.2025, a anulat Decizia de atribuire a contractului de achiziție publică nr. 21306510 din 12.03.2025, emisă de Primăria comunei Băcioi, în partea ce ține de evaluarea ofertei „Foremcons” SRL, cu dispunerea reevaluării ofertei „Foremcons” SRL. S-a constatat că acest operator economic nu a prezentat „Aviz sanitar pentru membrane care eliberat de către autoritățile competente din Republica Moldova”, cerință obligatorie în documentația de atribuire.

Iar prin Decizia ANSC nr. 03D-581-25 din 03.06.2025, a fost anulată reevaluare  Primăriei comunei Băcioi, nr. 21306510 din 02.05.2024, în partea ce ține de evaluarea/atribuirea contractului ofertantului SC „Foremcons” SRL. ANSC a constatat că, autoritatea contractantă acceptase un „Aviz sanitar pentru membrane care eliberat de către autoritățile competente din Republica Moldova”, emis după publicarea deciziei precedente a ANSC, respectiv, reiese că acest operator economic nu deținea actul respectiv la etapa depunerii ofertei, deci nu se încadra în cerințele stabilite de autoritatea contractantă.

Deși, decizia ANSC constatase că, oferta SC „Foremcons” SRL era neconformă, Primăria com. Băcioi a atribuit repetat contractul de achiziții publice acestei companii, prin Decizia de reevaluare nr. 21306510 din 16.06.2025. Argumentul primăriei a fost că oferta „Foremcons” SRL a fost desemnată câștigătoare „cu respectarea principiului utilizării eficiente a banilor publici și al tratamentului egal în privința tuturor ofertanților”.

Totuși, atribuirea repetată a contractului de achiziții publice unui agent economic care a depus o ofertă neconformă indică încălcarea unei decizii obligatorii a ANSC. Art. 86 alin. (11) din Legea 131/2015 privind achizițiile publice prevede că: „Decizia Agenţiei Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor este obligatorie pentru părţi. Contractul de achiziţii publice încheiat cu nerespectarea deciziei Agenţiei Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor este lovit de nulitate absolută.” Și aceste circumstanțe indică asupra posibilei favorizări a operatorului economic „Foremcons”SRL.

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).