Blog

Schemele unei companii abonate la banii publici ai Direcțiilor Educație din Chișinău în vizorul organelor de drept
Revizii

Schemele unei companii abonate la banii publici ai Direcțiilor Educație din Chișinău în vizorul organelor de drept

 

Autor: Valeriu Ciorbă

 

Pe data de 1 martie 2023, Centru Național Anticorupție a emis un comunicat precum că O șefă de direcție din cadrul Primăriei Chișinău și un om de afaceri, reținuți de CNA și PA pentru fapte de corupție.

În informațiile publicate se descriu scheme de mituire a funcționarilor pentru a desemna compania în calitate de câștigător la licitațiile de achiziționare a lucrărilor de reparație organizate de Direcțiile Educație din Chișinău.

Astfel, în cadrul investigațiilor, a fost documentată înțelegerea prealabilă dintre șefa interimară a DETS Buiucani și administratorul companiei de construcție în urma căreia ultimul a obținut contractul de prestării servicii pentru reparația rampelor de acces în 9 instituții de învățământ. Drept recompensă, la data de 2 noiembrie 2022, agentul economic i-ar fi transmis funcționarului DETS Buiucani suma de 174 000 de lei, iar pe 22.11.2022 o altă sumă de 52 000 de lei.

La cîteva ore după publicarea comunicatului CNA, Ziarul de Gardă a dat numele fostei șefe interimare a Direcției Educație Tineret și Sport a sectorului Buiucani – Tatiana Oboroc, care este actuala șefă a Direcției generale pentru protecția drepturilor copilului.

Din datele publice disponibile, în urma documentărilor expuse mai jos, deducem că compania vizată este „Anreal Cons” SRL, companie despre care am scris de nenumărate ori că este „abonată” la banii publici ai Direcțiilor Educație din Chișinău.

Analizând informațiile date în sistemul MTender, a fost indentificată procedura de achiziții publice a DETS Buiucani – Lucrări de reparație a rampelor de acces la instituții din subordinea DETS sect. Buiucani (9 instituții), lansată pe data de 8 noiembrie 2022, cu valoarea estimată de 750 mii lei fără TVA (900 mii lei cu TVA). Au fost depuse două oferte per bucată fără TVA: SRL Frabo Grup – 88 016 lei, și SRL Anreal Cons – 114 058,17 lei. Oferta cea mai mică a fost descalificată din cauza că ofertantul nu ar fi corespuns „altor criterii de selecție”,  iar oferta SRL Anreal Cons a fost declarată învingătoare. În datele despre Contracte Atribuite de pe pagina web a Agenției Achiziții Publice nu au fost găsite înscrisuri privind existența contractului în baza procedurii date.

Conform datelor din MTender, compania „câștigătoare” Anreal Cons SRL urma să semneze un contract în sumă de 1 231 828,23 lei cu TVA (114 058,17 lei fără TVA x 9 loturi + 20% TVA). Mita dată în avans responsabililor DETS Buiucani – 226 mii lei (174 mii lei + 52 mii lei), ceea ce reprezintă peste 18% din valoarea contractului.

În aceeași perioadă, pe data de 28 octombrie 2022, DETS Botanica a lansat o procedură de achiziție publică similară – Lucrări de reparație a rampelor de acces pentru copiilor cu dizabilități la instituțiile de învățământ sec. Botanica (11 instituții), cu valoarea estimată de 1 100 000 lei. Pe 8 și respectiv 10 noiembrie au fost depuse două oferte per bucată fără TVA: SRL Anreal Cons – 109 730,94 lei, și Foreco Group – 134 196,63 lei. Câștigător, desigur, a fost „desemnată” compania Anreal Cons SRL. Procedura dată a fost anulată pe data de 19 decembrie 2022, conform raportului de monitorizare AAP nr. 131.

O altă procedură similară a fost lansată pe data de 7 noiembrie 2022 de către DETS Centru – Lucrări de construcție a rampelor de acces în instituțiile subordonate DETS sec. Centru, cu valoarea estimată de 867 433,33 lei fără TVA. Pe data de 19 noiembrie a fost depusă doar o singură ofertă de către SRL Anreal Cons – 100 785,65 lei fără TVA per bucată. Pe data de 20 decembrie procedura dată a fost anulată în baza art.71 alin. (1) lit.g) Există abateri de la prevederile legale care afectează rezultatul procedurii de atribuire sau face imposibilă încheierea contractului.

Dubios pare faptul că în Lista cu cantitățile de lucrări, în rubrica „Volume” este solicitat a câte 1 (una) unitate de măsură pentru fiecare denumire de lucrări. O solicitare de clarificare a solicitat precizări dacă: respectiv oferta sa se formuleze conform acestei liste? Răspunsul Autorității contractante a fost: Lucrările se vor achita și executa de facto, însă oferta o oferiți per bucată !

Conform datelor publice de pe infobiz.md, Societatea cu Răspundere Limitată ANREAL CONS a fost fondată pe 2016-01-20 de către CEBAN ANDREI cu [100.00 %], iar administrator este TOFAN ANDREI. Adresa  juridica este mun. Chişinău, sec. Buiucani, str. Costin Nicolae H., 49, iar codul fiscal este 1016600000879.

În anul 2021, compania a declara venituri de 36 327,8 mii lei, profituri de  12 362,9 lei, și 30 de angajați. Curios pare faptul că în anul 2021 veniturile s-au dublat față de anul 2020, iar profiturile s-au mărit de cca. trei ori (detalii în imaginea din dreapta).

Doar în anul 2022, prin proceduri  netransparente de Negociere Fără Publicare, „Anreal Cons” SRL a obținut peste 17 milioane lei de la câteva Direcții Educație Tineret și Sport din Chișinău – Abuzul unor DETS-uri din Chișinău în utilizarea procedurilor de Negociere Fără Publicare în anul 2022.

Foarte dubioase sunt contractele NFP încheiate în anul 2022 de către DETS Centru cu compania „Anreal Cons” SRL: cinci contracte directe în sumă totală de 8 663 635,51 lei, pentru servicii de reparații, tâmplărie.

Tot în anul 2022 DETS Botanica a încheiat trei contracte NFP cu compania „Anreal Cons” SRL în sumă de 6 898 681,34 lei pentru lucrări de construcție și reparații.

În anul 2022 DETS Buiucani a încheiat un contract de NFP în sumă de 1 470 000 lei cu „Anreal Cons” SRL pentru pentru Lucrări de schimbare a tâmplăriei LT Mihai Marinciuc. Menționăm faptul că asupra deciziei de a încheia acest contract s-a expus Agenția de Achiziții Publice, care a monitorizat procedura dată (Nr.27/259-687 din 15.08.2022) și a solicitat DETS Buiucani de a revizui decizia grupului de lucru privind desfășurarea acestui NFP. Solicitarea AAP a fost neglijată, iar banii au ajuns la compania respectivă.

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).