Blog

Cât s-a cheltuit în ultimii ani pentru principalele obiective de infrastructură din Chișinău
Revizii

Cât s-a cheltuit în ultimii ani pentru principalele obiective de infrastructură din Chișinău

 

 

Autor: Diaconu Olga

Reparația podului de pe str. M. Viteazul

Primarul general al capitalei se laudă frecvent cu progresul lucrărilor de reparație a podului de pe str. M. Viteazul. Din informațiile privind cheltuielile (pentru anul 2023 și pentru anul 2022), nu reiese că acesta s-ar afla la o etapă atât de avansată. Contractul de achiziție nr. 74/22 din 22.06.2022 încheiat cu Grandbudservice SRL Ucraina prevede suma totală de 108.030.402,31 lei cu TVA. La 10.11.23, valoarea contractului a fost ajustată cu 10.399.444,36 lei cu TVA. Respectiv, suma actualizată a contractului se apropie de 120 milioane lei. 

Din informațiile analizate, în anul 2023 a fost plătită o sumă de 34 181 100 lei pentru lucrările de reparație  efectuate de Grandbudservice SRL Ucraina. În anul 2022, a fost plătită suma de 3 627 000 lei pentru lucrările de reparație efectuate de Grandbudservice SRL Ucraina, sucursala Vulcănești. Deci cheltuielile efectuate în perioada 2022 – 2023 au fost sub ⅓ din suma totală a contractului. 

Alte sume s-au plătit pentru servicii de responsabil tehnic către SRL VIAAB Engineering, și anume:

  • 214100 lei în baza contractului nr. 61/23 din 13.07.2023;
  • 94800 lei în baza contractului nr. 27/23 din 06.02.2023;
  • 53300 lei a fost plătită pentru în baza contractului nr. 94/22 din 10.08.2022. 

 

Reparația podului de pe str. Ismail

Cu referire la podul de pe str. Ismail, situația nu pare prea optimistă. Deși starea podului este una foarte precară, deocamdată nu se prevăd resurse financiare adecvate pentru reparații capitale, ci doar pentru lucrări de reparație pentru conservarea defectelor critice și pentru reparații curente. 

Astfel, în 2023 au fost plătiți 772 900 lei pentru proiectarea podului din str. Ismail către Intexnauca SRL. La 29.01.2024 a fost încheiat contractul nr. 0020-01-24/24 pentru servicii de verificare „Conservarea structurii pasajului rutier din str. Ismail, în sumă de 30 800 lei.

În planul de achiziții pentru anul 2024 au mai fost incluse următoarele achiziții de lucrări:

  • Lucrări de reparație pentru conservarea defectelor critice a podului din str. Ismail – 5 500 000 lei;
  • Reparația curentă a podului Ismail, Viaduct bd. Dacia, Viaduct Sângera – 12 000 000 lei.

Prin urmare, DGMU urmează să efectueze doar lucrări foarte urgente, pentru a preveni consecințe iremediabile. Suma de 5 500 000 este extrem de mică, dacă ar fi să comparăm cu suma contractului pentru podul de pe str. M. Viteazul, spre exemplu. În aceste circumstanțe, nu este clar de ce ar mai fi util să fie cheltuite câteva milioane pentru reparații curente, doar pentru a masca defecte critice.

 

Reparația capitală și extinderea bd Mircea cel Bătrân cu prelungirea liniei de troleibuze până la str. Bucovina și alte proiecte de anvergură pentru municipiul Chișinău

Despre acest proiect se vorbește de mai mulți ani deja. În anul 2022 s-au cheltuit peste 2 milioane de lei pentru proiecte, actualizare de proiecte și verificarea acestora:

  • 176 000 lei pentru servicii de verificare la obiectivul extinderea bd Mircea cel Bătrân cu prelungirea construcției liniei de troleibuze, tronson cuprins între str. Prof. I. Dumeniuc și str. Bucovinei – ÎM Chișinăuproiect (acord nr. 5 la contractul nr. 67/22 din 30.05.22);
  • 126 000 lei pentru servicii de proiectare la obiectivul extinderea bd. Mircea cel Bătrân cu prelungirea liniei de troleibuze, până la str. Bucovine (irigarea gazonului) – ÎM Chișinăuproiect (acord nr. 2 la contractul nr. 67/22 din 30.05.22);
  • 1 836 700 lei – servicii de actualizare a proiectului de extindere Reparația capitală și extinderea bd. Mircea cel Bătrân cu prelungirea liniei de troleibuze până la str. Bucovine – ÎM Chișinăuproiect (acord nr. 1 la contractul nr. 67/22 din 30.05.22).

În anul 2022, a fost desfășurată chiar și o procedură de licitație, nr. ocds-b3wdp1-MD-1660577706084, cu valoarea estimată de 200 milioane lei, fără TVA. La licitație au fost depuse două oferte, dar contractul nu a fost atribuit. Despre acea procedură de achiziția am scris un articol anterior, disponibil aici. Probabil au intervenit probleme de ordin tehnic, întrucât în octombrie 2023 primarul general ducea tratative de contractare a unui împrumut de la BERD pentru realizarea acestui proiect (ionceban.md).

În planul de achiziții pentru anul 2024, pentru acest proiect este rezervată o sumă de 4 milioane de lei. În același timp, în informațiile cu privire la cheltuielile pentru luna ianuarie 2024, se dă de înțeles că suma aprobată pentru acest proiect pentru anul 2024 ar fi de 200 milioane de lei.

Din aceleași informații ce se referă la DGMU mai aflăm că această direcție și-ar propune să repare capital străzile șos. Hâncești, Mesager, Industrială și V. Lupu. 

În planul de achiziții pentru anul 2024 este prevăzută o achiziție de 45 800 000 lei pentru reparația străzii șos. Hâncești. Alte 8 milioane sunt prevăzute pentru strada V. Lupu, iar 5 milioane pentru strada Industrială. Strada Mesager nu este menționată în planul de achiziții.

 

 

 

Sursă foto: proiecte.chisinău.md

 

Acest material este realizat în cadrul proiectului ”Banii Publici sunt și Banii Mei!”, implementat de Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă AGER cu susținerea financiară din partea National Endowment for Democracy (NED).